پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:24 - 1396/10/05

ربیعی در صحن مجلس:

منابع بازنشستگی قشرمتوسط را به سقوط نکشانید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات تأمین منابع بیمه اقشار محروم گفت: نباید منابع بازنشستگی اقشار متوسط را برای حمایت از اقشار محروم به سقوط بکشانید.

به گزارش کارگرآنلاین، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال حسن کامران نماینده اصفهان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد بیمه کشاورزان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در ابتدای جلسه علی ربیعی گفت: کمتر از یک ماه از جلسه غیرعلنی مجلس در مورد بحران ها و مشکلات سازمان تأمین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی می گذرد. یکی از ابرچالش های نظام سیاسی و دولت های آینده صندوق های بازنشستگی هستند. از میان ۱۸ صندوق موجود، تنها یک صندوق می تواند دارای منابع پایداری باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات صندوق فولاد تنها بخش کوچکی از مشکلات صندوق های بازنشستگی است، اظهار داشت: متأسفانه رویه ای در سالهای گذشته برای بیمه های حمایتی در پیش گرفته شده است اما نمی توان به بهانه اینکه می خواهیم از لایه های پائین جامعه حمایت کنیم لایه دوم جامعه که شامل اقشار متوسط جامعه هستند را به سقوط بکشانیم.

ربیعی با تأکید بر اینکه باید صندوق های بیمه ای را از صندوق های حمایتی جدا کنیم گفت: پیشنهاد ما ایجاد ۴ صندوق است که یکی از آنها صندوق حمایتی است.

وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی افزود: مجلس مصوبات زیادی برای بیمه رانندگان، باربران، خادمان مساجد، سربازان، قالیبافان، اقشار خاص، کارگران ساختمانی داشته است اما اعتبارات سازمان تأمین اجتماعی کفاف اجرای این تعهدات را نمی دهد.

وی افزود: ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور بهره بردار کشاورز وجود دارد که اگر بخواهیم ۲۵ درصد این افراد را تحت پوشش قرار دهیم، بار مالی آن در سال ۹۷، دو هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان است.

ربیعی خاطرنشان کرد: مجلس تأمین منابع این مصوبه را منوط به صادرات میوه و سبزیجات کرد که درسال جاری، تنها ۱۸ میلیارد تومان از این محل درآمد داشته ایم.

در ادامه حسن کامران نماینده مردم اصفهان با اشاره به اظهارات وزیر تعاون در خصوص مشکلات سازمان تأمین اجتماعی گفت: علیرغم این مشکلات چرا تأمین اجتماعی به حیات خلوت دولت ها تبدیل شده و در شرکت های زیرمجموعه شستا، حقوق های نجومی پرداخت می شود. این سازمان دارای اقامتگاه رامسر است. کدام یک از کارگران می توانند از این اقامتگاه استفاده کنند.

در ادامه علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به قول معروف مرغ تخم طلا را نمی کشند و بخورند. یک سازمانی که سرپاست و باید بین نسلی عمل کند را به زمین نمی کشند.

وی تأکید کرد: من هم دلم می خواهد قالیبافان بیمه شوند، خودم طرح بیمه همگانی اجتماعی را به دولت بردم اما سوال این است که آیا باید با پول کارگران، اقشار فرودست را بیمه کرد؟

ربیعی افزود: مجلس ۲۴ قلم مصوبه تعهدآور برای بیمه ها داشته است که ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد اما هیچ اعتباری به سازمان پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: هیئت مدیره شستا، سلامت هستند و حقوق نجومی دریافت نکرده اند.

وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی از نمایندگان خواست منابع پایدار به کشاورزان اختصاص دهند تا این مصوبه اجرا شود. در صورت اجرای کامل قانون بیمه کشاورزان، صندوق تأمین اجتماعی سقوط خواهد کرد.

در ادامه حسن کامران، نماینده مردم اصفهان اظهار داشت: لیستی از کشاورزان بیمه شده با منبع ۱۸ میلیارد تومان به نمایندگان ارائه دهید تا مشخص باشد به تفکیک استانها، چند نفر بیمه شده اند.

در پایان نمایندگان با ۶۹ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف، ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن، اعلام کردند که از پاسخ های وزیر قانع شدند.
منبع: مهر

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین