پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:57 - 1397/01/21

زیان شدید در انتظار سفته بازان بازار ارز

وحشت دلالان از حذف شبانه آگهی‌های اینترنتی فروش دلار!

عده‌ای از دلالان ارزی سعی در عرضه دلار شبانه در سایت‌های اینترنتی برای هر چه کمتر شدن زیان مالی گرفتند اما حدود ساعت یک بامداد اتفاق جالبی رقم خورد!

به گزارش کارگرآنلاین، ساعات پایانی شب گذشته بعد از اعلام تک نرخی شدن ارز از سوی معاون اول رئیس جمهور عده‌ای از دلالان ارزی سعی در عرضه دلار در سایت‌های اینترنتی برای هر چه کمتر شدن زیان مالی گرفتند اما حدود ساعت یک بامداد اتفاق جالبی رقم خورد!

در سایت‌های اینترنتی که آگهی خرید و فروش دلار را به لحظه روی خروجی می‌گذاشتند یکباره تمامی آگهی‌ها حذف شد تا شوک بزرگی که اختلالان‌گران ارزی باشد و مشخص شد خرید و فروش ارز خارج از صرافی قاچاق محسوب می‌شود و برخورد با این پدیده بیش از پیش تشدید می‌شود.

وحشت دلالان از حذف شبانه آگهی‌های اینترنتی فروش دلار!/ زیان شدید در انتظار سفته بازان بازار ارز

در جریان معاملات روز گذشته بازار ارز و با جهش بی‌منطق و فزاینده قیمت دلار در ساعات پایانی روز، عرضه دلار افزایش و نرخ آن کاهش یافت. به نظر می‌رسد بازنده اصلی این نوسانات کسانی باشند که به قصد سودجویی وارد بازار ارز شده‌اند و حالا به دنبال راهی برای جلوگیری از زیان مالی هستند. توصیه می‌شود مصرف کنندگان که با هدف سود وارد این بازار شده‌اند، با تبدیل سرمایه در محل صرافی‌ها از زیان بیشتر پیشگیری و از سفته بازی ارزی خارج شوند.

مهدیار اسماعیلی دانشگاه علامه طباطبایی در شبکه اجتماعی خود درباره زیانی که در انتظار سوداگران ارزی است، نوشت: "دلار بازی زیانبار است و هجوم مردم برای خرید بی هدف دلار به زیان خودشان تمام خواهد شد."

کارشناس اقتصادی افزود: "دلار از ارقام عجیب و غریب فعلی کاهش خواهد یافت اما نه در این حد که در ۴۲۰۰ تومان تثبیت شود. این عدد نه درست است و نه ممکن و پافشاری به آن موجب هدر رفت منابع میشود. اما قطعا قیمت فعلی را کاهش می‌دهد. تحلیل من این است؛ دولت ارز را از اعداد فضایی فعلی پایین می آورد."

پیش‌بینی گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، وقوع 3 پدیده هم‌زمان در بازار ارز به طور توامان است که یقیناً کاهنده نرخ ارز از اعداد و ارقام موهومی فعلی است. نخست افزایش عرضه دلار از سوی محتکرانی که به بهانه نرخ‌های بیش از 5400 تومان دلار خریده بودند و اکنون در گنجه‌ها دپو کرده‌اند. دوم اینکه دولت با تزریق منابع ارزی (سیاستی که خواه درست باشد یا غلط) جلوی تنش ارزی را تا حدودی می‌گیرد و دیگر اجازه افزایش افسار گسیخته را نخواهد داد و سوم اینکه جلوگیری از سفته بازی اینترنتی و کف خیابانی و برخورد با مصادیق واقعی قاچاق در سطح خرد و کلان می‌تواند مانع بازی با ارزش ریال و تشویش اذهان عمومی توسط عده‌ای سودجو شود. به نظر برآیند این سه مهم می‌تواند نرخ ارز را به زیر 5 هزار تومان بازگرداند و تثبیت قیمتی قطعا در کانال 40 هزار ریالی خواهد بود.

توصیه می‌شود مصرف کنندگانی که به توصیه برخی واسطه‌ها وارد بازار ارز شده‌اند با فروش اسکناس آمریکایی از بازار خارج شوند؛ چرا که احتکار پولی که باید در گردش باشد در بازار متلاطمی با چنین بگیر و ببندی ریسک بالایی دارد و نمی‌تواند سرمایه‌گذاری مطمئنی باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین