پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:16 - 1397/02/22

نخستین انتخابات بعد از آزادسازی عراق

همرزم سردار سلیمانی نخست وزیر عراق می‌شود؟

نخست وزیر عراق در جمع خبرنگاران گفت: «باید ابتدا از ملت عراق به ویژه کسانی که دوران سیاه اشغالگری داعش را تجربه کرده‌اند، بابت حضور در پای صندوق‌های رأی قدردانی کنم. میزان مشارکت مردمی بسیار بالا توصیف می‌شود و در این میان مناطقی که در اشغال داعش بوده، مشارکت فراتر از انتظار به نظر می‌رسد.»

به گزارش کارگرانلاین، از ساعاتی قبل ملت عراق در سرتاسر کشور خود به پای صندوق‌های رأی رفتند تا در یک حرکت هماهنگ ملی، امید خود برای برساختن دولتی سراسری برای ملتی یکپارچه در کشوری واحد را به نمایش بگذارند.

ملت عراق برای نخستین بار بعد از آزادسازی سرتاسر عراق از اشغال داعش و پس از عبور از مرحله تنش شدید میان بغداد و اربیل به پای صندوق‌های رأی می‌روند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در عموم نقاط حساس، مشارکت در انتخابات گسترده ارزیابی می‌شود.

انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۴ اندکی پیش از اشغال موصل توسط داعش برگزار شد. در آن ایام، شهر فلوجه اصلی‌ترین پایگاه داعش در عراق بود و اهالی فلوجه نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. با این حال، این بار فلوجه شاهد حضور چشمگیر و گسترده ملت عراق پای صندوق‌های رأی است. علی الدلیمی، عضو هیئت برگزاری انتخابات در استان الانبار در این مورد به پایگاه خبری «العربی الجدید» می‌گوید: «درب‌های همه مراکز رأی‌گیری رأس ساعت مقرر در برابر شهروندان گشوده و تا این لحظه هیچ تهدید امنیتی جدی گزارش نشده است. مشارکت در همه حوزه‌های اخذ رأی، بسیار بالا و حتی چشمگیر گزارش می‌شود.» او در ادامه در مورد صحت برگزاری انتخابات گفت: «نمایندگان کاندیداها و فهرست‌های انتخاباتی در همه صندوق ها حضور دارند. علاوه بر آن بهره‌گیری از تکنولوژی و استفاده از رأی‌گیری الکترونیک دقت کار را افزایش می‌دهد.»

دکتر زارعان کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با فردانیوز درباره نتیجه احتمالی انتخابات می گوید: «الان موضوع این نیست که آقای عامری پیروز انتخابات شود یا نه بلکه مهم این است که مردم عراق کماکان به جریانات اصیل عراق گرایش و علاقه دارند. هر دو این جریان‌ها جریان اسلامی هستند. چه جریان نصر و چه فتح؛ و این برای جمهوری علی السویه است و هر دو این‌ها برای ملت عراق نیز می‌تواند پیروزی محسوب شوند.»

وی درباره نتیجه احتمالی انتخابات می گوید: «بر اساس نظرسنجی‌ها شانس جریان نصر بیش‌تر است و به احتمال زیاد نیز نخست وزیر آینده عراق آقای العبادی هستند، ولی جریانی مانند فتح نیز شریکی قدرتمند در دولت آینده عراق است.»

او درباره جریان حکیم نیز تاکید می کند: «جریان آقای حکیم هم به دلیل انشعابات مکرر تنزل جدی پیدا کرده و بزرگان مجلس اعلا برخی شان جدا شده و پایگاه اجتماعی‌اش آسیب دید. آقای حکیم دچار خوش بینی مفرط بود و فکر می‌کرد بدون جریان نصر و فتح می‌تواند کاری را پیش ببرد. اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اقبال چندانی به ایشان نشده است.»

زارعان گریزی نیز به جریان های مورد حمایت عربستان زد و گفت: «آن مجموعه‌ها پایگاه اجتماعی شان را در اهل سنت چستجو می‌کنند، اما اهل سنت عراق نشان داده اند که نمی‌خواهند تجربه پیشین یعنی ظهور داعش با افراط گرایی را تکرار کنند.»

احمد الفهداوی، از کاندیداهای اهل تسنن استان الانبار در این مورد می‌گوید: «از صبح امروز انتخابات در استان الانبار برگزار می‌شود. مشارکت در شهر فلوجه چشمگیر و در الرمادی بسیار بالاست؛ اما مشارکت در روستاها و شهرهای کوچک ضعیف ارزیابی می‌شود که شاید بخشی از مشکل ناشی از تهدیدات عوامل داعش باشد که در شهرهای کوچک و روستاها راحت‌تر می‌توانند رأی دهندگان را شناسایی کنند! اما نکته مهم این‌جاست که همه اهالی الانبار می‌خواهند سایه سنگین و میراث شوم و تلخ داعش را از سرزمین خود دور سازند و برای این کار، گزینه‌ای جز بازگشت به صندوق‌های رأی در اختیار ندارند!»

سلیم الجبوری، رئیس پارلمان فعلی و کاندیدای اهل تسنن استان دیالی در مورد برگزاری انتخابات گفت: «این انتخابات را باید مهم‌ترین گام ملت عراق برای عبور از دوره داعش و مبارزه با تروریسم دانست. همه فرزندان ملت عراق در آرزوی ثبات، امنیت و استقرار هستند و این آرزو و امید اکنون در قالب انتخابات متجلی می‌شود.»

رئیس مجلس عراق در ادامه افزود: «حضور گسترده فرزندان ملت عراق از طوائف، مذاهب و نژادهای گوناگون در پای صندوق رأی این پیام را برای همه دولت‌ها و جهانیان دارد که ملت عراق می‌خواهد یک دولت دموکراتیک ملی فراگیر برای سلایق گوناگون تشکیل دهد.»

در همین حال انتخابات در استان نینوی نیز با قدرت در حال برگزاری است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مراقبت‌های امنیتی در نینوی به بالاترین سطوح رسیده و حتی خودروها حق عبور از نزدیکی صندوق‌های رأی شهرهای موصل، ربیعه و شنگال را ندارند!

در این انتخابات، ۲۴.۳۳ میلیون نفر حق رأی دارند که در میان آن‌ها ۴.۵ میلیون نفر رأی اولی می‌باشند. مجموعا ۲۷ ائتلاف انتخاباتی متشکل از ۲۰۴ حزب و تشکیلات در انتخابات حضور یافته‌اند. تعداد کل کاندیداها ۷۱۸۷ نفر بوده و نهایتا ۳۲۹ نفر به پارلمان راه می‌یابند.

علیرغم مشارکت گسترده در اکثر بخش‌های عراق، مشارکت مردمی در اقلیم کردستان پایین توصیف می‌شود؛ به طوری که نیچروان بارزانی (نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق) برخی سیاسیون اقلیم در این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند. نیچروان بارزانی با اشاره به ریزش گسترده باران گفت: «بارش باران نباید باعث خانه‌نشینی شهروندان کرد شوند. قطعا هیچ کسی نمی‌تواند دولت فراگیر عراق را به صورت یکجانبه تشکیل دهد و نهایتا دولتی ائتلافی شکل خواهد گرفت. در ائتلاف، هر جه تعداد آراء هر گروه بیش‌تر باشد، وزن آن در دولت مرکزی بالاتر می‌رود.

انتخابات در کرکوک و مناطقی که چند ماه قبل دولت مرکزی سیادت خود را بر آنان اعاده کرد نیز با حساسیت و حواشی زیادی دنبال می‌شود. حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی اعلام کرد در استان کرکوک لیست انتخاباتی نمی‌دهد که اقدام معناداری به نظر می‌رسد. ارشد الصالحی، رئیس سازمان «جبهه ترکمان‌های عراق» ادعا کرد برخی حوزه‌های رأی‌گیری در شهر کرکوک بدون اعلام قبلی تعطیل شده‌اند. این حوزه‌ها در مناطق عرب‌نشین و ترکمان‌نشین شهر قرار دارند و این کار را باید تعمدی و در راستای کاهش تعداد کل آراء و تعداد آراء لیست‌های غیر کرد شهر کرکوک دانست! این وضعیت دقیقا در شهر «تازه خورماتو» تکرار شده است.

در همین حال هواداران مقتدی صدر نیز ادعا کرده‌اند بزرگ‌ترین صندوق رأی در شهرک صدر بغداد تعطیل شده است! در استان میسان نیز تعدادی از صندوق‌های رأی تعطیل شده که هواداران صدر معتقدند این حوزه‌های رأی گیری در محلاتی بوده که پایگاه رأی سنتی جریان صدر محسوب می‌شود!

حیدر العبادی نخست وزیر عراق بعد از انداختن رأی خود در صندوق در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تأیید برخی اشکالات در رأی گیری گفت: «باید ابتدا از ملت عراق به ویژه کسانی که دوران سیاه اشغالگری داعش را تجربه کرده‌اند، بابت حضور در پای صندوق‌های رأی قدردانی کنم. میزان مشارکت مردمی بسیار بالا توصیف می‌شود و در این میان مناطقی که در اشغال داعش بوده، مشارکت فراتر از انتظار به نظر می‌رسد. در مورد اشکالاتی که در برخی مناطق پیش آمده، ضمن تأیید اخبار مربوطه، نخست وزیری به وزارت کشور نماینده ویژه فرستاده تا مشکل مزبور در اسرع وقت حل شده و تمام حوزه‌های رأی‌گیری برای شهروندان باز باشد.»

منبع: فردا نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین