پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:11 - 1400/01/30

با سن یائسگی زنان ایران و جهان آشنا شوید

یائسگی دوران حساسی است که زنان و مردان هر دو آن را تجربه می کنند. این دوره مثل تمام مراحل زندگی یک انسان علائمی دارد که در سن مشخصی در فرد بروز خواهد کرد.

یائسگی؛ تاریخی است که در آن خانم ها به مدت 12 ماه پریود نمی شوند. سن یائسگی در جهان معمولاً بین 45 و 55 سال است که اغلب سن میانگین یائسگی 51 سال اعلام می شود اگرچه بسیاری از خانم ها زودتر از این سن هم، یائسگی را تجربه می کنند. در این قسمت از نمناک در مورد سن یائسگی زنان بخصوص زنان ایرانی بیشتر توضیح خواهیم داد.
در چه سنی یائسگی آغاز می شود ؟

دوران پیش از یائسگی؛ یعنی دوران پریودی که در نهایت به یائسگی می انجامد و باعث توقف پریود های فرد می شود. این مرحله تغییری، عموماً به زمانی مرتبط است که یک خانم وارد سن یائسگی شود. هیچ سن و تاریخ دقیقی وجود ندارد که بدانیم چه خانم هایی در چه سنی وارد دوران پیش از یائسگی می شوند و برای هر خانم این سن متفاوت است. این تغییر معمولاً هفت سال قبل از تاریخ یائسگی فرد رخ می دهد اما ممکن است تا 10 سال هم طول بکشد. در طول این دوران نوسانات هورمونی در بدن خانم ها ایجاد شده و باعث کاهش تولید استروژن و پروژسترون خواهد شد.

براساس گزارشات و تحقیقات انجام شده متوسط سن یائسگی در میان بانوان ایران بین 50 تا 55 سالگی است که در این دوران خانم ها علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، عرق شبانه، پریود های نامنظم، کاهش میل جنسی، بی حوصلگی و غیره را بیشتر تجربه می کنند. بدون شک بعضی از خانم ها هم هستند که هیچ علامتی ندارند اما بعضی دیگر ممکن است علائمشان تا چند سال هم ادامه داشته باشد.

سن شروع یائسگی
در یائسگی دقیقاً چه اتفاقی می افتد ؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، یائسگی یعنی 12 ماه قطع خونریزی پریود که در این زمان تخمدان دیگر تخمک آزاد نمی کند و اکثر خروجی های هورمون های جنسی در این دوران اتفاق می افتد. بعضی از افراد یائسگی زودرس دارند و برای آن ها بین سن 40 و 45 سال اتفاق می افتد. علائم پیش از یائسگی حتی ممکن است در میانه 30 سالگی هم رخ بدهد. بعضی از علائم ممکن است از بین بروند اما بعضی دیگر همچنان ادامه پیدا خواهند کرد.

سن یائسگی
چه زمانی یائسگی پایان می یابد؟

بعد از این که خانمی به سن یائسگی می رسد، وارد دوران پس از یائسگی می شود. یعنی نابارور خواهد بود و دیگر پریود نخواهد شد. اگر خانمی در دوران پس از یائسگی باز هم خونریزی داشته باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کند. کاهش سطح استروژن باعث می شود که خانم ها بیش از همیشه در معرض مشکلات جدی مانند پوکی استخوان، افسردگی، بیماری قلبی - عروقی و غیره قرار بگیرند.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین