پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:09 - 1400/03/13

نظر تحلیلگران بین المللی درباره شخصیت امام خمینی (ره)

تحلیلگران بین‌المللی از شخصیت امام خمینی (ره) می‌گویند.

 در آستانه فرارسیدن سی و دومین سالگرد رحلت امام خمینی ( ره)، بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران بین‌المللی درخصوص شخصیت و تاثیر حرکت بزرگ تاریخی ایشان بر معادلات جهان اسلام و دنیا سخن گفته و نقش تفکرات امام راحل(ره)را در تبلور گفتمان‌هایی که پس از انقلاب اسلامی در منطقه متبلور گردید، مورد بررسی قرار داده‌اند. برخی از این تحلیلگران در این‌خصوص سخن گفته اند:

تاثیر رهبری امام خمینی(ره) در جهان امروز نیز قابل مشاهده است
طلال عتریسی استاد علوم سیاسی دانشگاه بیروت در گفت‌و‌گو با جام‌جم درخصوص نگاه و اندیشه امام خمینی(ره) می‌گوید: من نگاه و تفکر امام خمینی(ره) را محدود به گذشته و زمان حیات ایشان نمی‌دانم، زیرا معتقدم که نقش تفکر و رهبری ایشان در جهان امروز نیز قابل رصد و مشاهده است.

همگان به‌خوبی می‌دانند که امام خمینی (ره) شخصیتی تک‌بعدی نبود. ایشان یک رهبر، یک استاد اخلاق، یک سیاستمدار و یک الگو برای کسانی بود که درصدد دستیابی به یک رهیافت پویا و محکم از دین مبین اسلام بودند. بنابراین، منحصر دانستن امام خمینی(ره) در گذشته، اشتباه است؛ زیرا تفکرات این رهبر بزرگ در زمان حال و آینده نیز ظهور و بروز دارد.

وی افزود: بدیهی است که تاثیر رهبری و تفکرات امام خمینی(ره) محدود به ایرانیان نبود. ایشان بر تمامی مردم دنیا تاثیرگذار بودند. روش حیات امام خمینی(ره) مورد توجه بسیاری از ملت‌های جهان بود و میلیون‌ها نفر از اندیشه و راه ایشان تاثیر پذیرفتند. چه بسا کسانی که پس از مشاهده شخصیت و منش و افکار امام خمینی(ره) به دین مبین اسلام گرویدند، اما حتی یک بار نیز ایشان را از نزدیک مشاهده نکرده بودند. این مساله، نشان‌دهنده شخصیت خاص امام خمینی(ره) و تاثیری است که ایشان نه‌تنها بر ایرانیان و کل مسلمانان، بلکه بر سایر مردم دنیا گذاشته‌اند.

ایمان امام خمینی(ره) به پیروزی انقلاب اسلامی منحصر به فرد بود
ریچارد فالک استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا که سابقه دیدار با حضرت امام خمینی(ره) در نوفل‌لوشاتو (در ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) را نیز داشته است، درخصوص ملاقات خود با بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: باید بگویم که ایمان آیت‌ا... خمینی به هدف و مسیری که آن را جهت به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی برگزیده بود، منحصر به‌فرد و عمیق بود. در صحبت‌هایی که با ایشان در فرانسه و در هفته‌های قبل از پیروزی انقلاب ایران داشتم، ایشان به صورت مکرر بر واژه انقلاب اسلامی تاکید داشتند. این موضوع به خودی خود، نشان می‌دهد که ایشان به صورت هدفمند و در عین حال، با تکیه بر مؤلفه‌های مذهبی و فرهنگی، به دنبال پیروزی انقلاب بود. این تحلیلگر آمریکایی افزود: آیت‌ا... خمینی به معنای واقعی و حقیقی، یک انقلابی تمام عیار بودند. برای ایشان اهمیتی نداشت که در غرب، انقلابیون در ایران را متهم به ضدیت با سکولاریسم و لائیسیته کنند زیرا اساسا انقلابی که آیت‌ا... خمینی درصدد تحقق آن در ایران بود، سنخیتی با این مفاهیم نداشت. ایشان بارها اعلام کرده بودند که قصد دارند آزادی و صلابت را برای مردم ایران به ارمغان بیاورند و در این مسیر همواره استوار ماندند.

امام خمینی(ره) قدس را قلب تپنده جهان اسلام دانستند
عدنان منصور، وزیر امورخارجه سابق لبنان در گفت‌و‌گو با جام‌جم، به توجه و تاکید ویژه حضرت امام خمینی (ره) بر آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف اشاره کرده و می‌گوید: امام خمینی(ره) با تمامی اعتقاد و ایمان خود، به دنیا اثبات کرد که قدس قلب تپنده جهان اسلام است. ایشان با تکیه بر آزادی فلسطین از چنگال رژیم صهیونستی و متعاقبا پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به تمام معنا منطقه را دگرگون ساختند و حیات مقاومت را وارد مرحله‌ای جدید کردند. امروز، استکبارستیزی ملت ایران، آن هم با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، معلول همین نگاه عمیق امام خمینی( ره) است. وزیر خارجه سابق لبنان افزود: امام خمینی(ره) به ملت‌های منطقه تاکید کرد که لحظه‌ای استکبارستیزی را متوقف نکنند و زیر بار ظلم و اشغالگری نروند. این تاکید و ایمان ایشان، نقش به‌سزایی در تبلور گفتمان مقاومت و اضلاع و جوانب مختلف آن داشته است. بسیاری از پیروزی‌هایی که امروز در منطقه و در مقابل رژیم صهیونیستی شاهد هستیم، بر گرفته از همان نگاه و هدف مقدس است.

آیت‌ا... خمینی انقلاب اسلامی را به یک الگو در جهان تبدیل کرد
استفان لندمن، تحلیلگر آمریکایی نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم، به بعد الگوپردازی انقلاب اسلامی ایران و نقش رهبری امام خمینی(ره) در تثبیت این الگو اشاره کرده و می‌گوید: امروز انقلاب اسلامی ایران در دنیا تبدیل به یک الگو شده و پس از سال‌ها، شاهد استمرار حرکت موثر آن در منطقه غرب آسیا هستیم. در تحلیل این روند، قطعا باید بر روی تفکرات استعمارستیزانه و مذهبی آیت‌ا... خمینی و شخصیت خاص ایشان متمرکز شویم. رهبری آیت‌ا... خمینی به گونه‌ای بود که از انقلاب اسلامی ایران در دنیا یک الگو ساخت. الگو و چارچوبی که محدود به سال 1978 (زمان پیروزی انقلاب اسلامی) نبود و تا به امروز، شاهد بازخوانی آن هستیم. لندمن در ادامه می‌گوید: آیت‌ا... خمینی هم در کسوت یک ایده‌پرداز که دارای نظریاتی محکم برای اداره جامعه و جهان اسلام بود و هم در کسوت یک رهبر معنوی و سیاسی، مهم‌ترین نقش را در تثبیت این الگوها ایفا کرد. این دقیقا همان موضوعی است که در تحلیل انقلاب اسلامی ایران و پدیده‌هایی که در دل این انقلاب تعریف شده و می‌شوند، نباید نادیده انگاشته شود.

منبع: روزنامه جام جم 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین