پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:20 - 1400/03/31

افزایش خودسرانه نرخ بلیت هواپیما توسط ایرلاین ها

بلیت پرواز تهران- مشهد به یک میلیون رسیده و بسیاری از پرواز ها افزایش نجومی پیدا کرده؛ سازمان هواپیمایی می گوید ایرلاین ها باید نرخ را برگردانند.

 از صبح دیروز و به یک‌باره ایرلاین‌ها به صورت خودسرانه و غیرقانونی، نرخ بلیت هواپیما در همه مسیرهای داخلی را تا ۴۰ درصد افزایش دادند.

آبان‌ماه سال گذشته بود که بعد از مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر حداکثر ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها برای جابه‌جایی مسافر و نیز پس از گذشت حدود یک‌ماه کشمکش درباره افزایش یافتن یا نیافتن قیمت بلیت هواپیما و برگزاری جلسات بسیار بین نمایندگان ایرلاین‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر دستگاه‌های نظارتی، شورای عالی هواپیمایی تصویب کرد که شرکت‌های هواپیمایی اجازه دارند نهایتا تا ۱۰ درصد به نرخ پروازهای داخلی نسبت به نرخنامه به‌روز شده در خردادماه ۱۳۹۹ اضافه کنند.

البته بر این اساس محدودیت حداقل نرخ برای پروازهای داخلی برداشته شد و در واقع خبری از دامنه قیمت نیست. این یعنی شرکت‌های هواپیمایی تنها باید سقف قیمت بلیت‌های خود را برای هر مسیر پروازی رعایت کنند.حالا روز گذشته خبر رسید که بیشتر ایرلاین‌ها دست به افزایش غیرقانونی بلیت هواپیما در همه مسیرهای داخلی زده‌اند که جدول نرخ‌های جدید هم در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران موجود است.

بر این اساس ۶۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان پایین‌ترین نرخ منتشرشده برای قیمت بلیت پروازهای مختلف در مسیرهای کوتاه بوده و بالاترین آن به مسیرهای پروازی مشهد-قشم، تهران-چابهار و رشت-قشم با حداکثر نرخ حدود یک‌میلیون و ۴۹۸ هزار تومان اختصاص دارد.
افزایش دوباره نرخ پس از ۷ ماه!

یک منبع آگاه با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی نرخ کلیه پروازهای داخلی از صبح دیروز، بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی چه زمانی این قدر اقتدار پیدا کرده‌اند که به صورت سرخود نرخ بلیت هواپیما در همه مسیرها را ۴۰ درصد افزایش دهند؟وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی وارش، سپهران، ساها، آتا، تابان، قشم‌ایر، فلای پرشیا، کاسپین، معراج و زاگرس، اقدام به افزایش نرخ بلیت پروازهای خود در همه مسیرهای داخلی کرده‌اند و شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آسمان و ایرتور هنوز تغییر نرخی نداشته‌اند.

این منبع آگاه با بیان این‌که آبان ماه سال گذشته ایرلاین‌ها به بهانه مصوبه کاهش ظرفیت هواپیماها به ۶۰ درصد به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، اقدام به افزایش ۴۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما کردند، ادامه داد: حالا پس از ۷ ماه نیز دوباره ۴۰ درصد نرخ بلیت را گران کرده‌اند و سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده کجاست تا جلوی این افزایش نرخ بلیت هواپیما آن هم دو روز بعد از انتخابات و در ایام دهه کرامت را بگیرد؟

افزایش نرخ بلیت هواپیما تخلف است

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز دیروز در گفت‌وگو با خراسان با تایید خبر افزایش نرخ بلیت هواپیما توسط بیشتر ایرلاین‌ها، اظهار کرد: افزایش نرخ بلیت هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی تخلف است و باید نرخ‌ها را به حالت قبل بازگردانند.

محمد حسن ذیبخش افزود: افزایش قیمت بلیت هواپیما نیازمند تاییدیه شورای عالی هواپیمایی کشوری است که اقدام ایرلاین‌ها در افزایش نرخ بلیت، بدون هماهنگی با شورای‌عالی هواپیمایی بوده و باید نرخ‌ها را به قیمت مصوب قبلی که مربوط به آبان ماه ۱۳۹۹ است، بازگردانند.وی تصریح کرد: افزایش نرخ بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها قطعا تخلف است.

بلیت پرواز تهران-مشهد در آستانه میلاد با سعادت امام رضا (ع) برای روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ نایاب شده و برای روزهای ۱ و ۲ تیرماه نیز با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد. به گزارش مهر، تا پیش از این قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد زیر ۵۰۰ هزار تومان و در بازه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید؛ اما برخی ایرلاین‌ها اقدام به فروش بلیت یک طرفه این پرواز تا یک میلیون تومان و بالاتر کرده‌اند که به افزایش ۱۰۰ درصدی منجر شده است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی: افزایش قیمت بلیت هواپیما غیر قانونی است

در همین زمینه حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با مهر درباره افزایش اخیر قیمت بلیت هواپیما گفت: سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما مخالف است. وی افزود: همه ایرلاین‌ها باید نرخ بلیت را به نرخ مصوب برگردانند، در صورت ضرورت افزایش قیمت، پیشنهاد شرکت‌های هواپیمایی باید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: هر گونه افزایش قیمت باید با نظر نهایی وزیر راه و شهرسازی باشد. به گفته ذیبخش، افزایش قیمتی که رخ داده، هیچ یک از مراحل قانون مذکور را ندارد و ایرلاین‌ها بدون هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند. وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری برخورد لازم را با شرکت‌های هواپیمایی متخلف انجام خواهد داد، در شرایط فعلی کشور، این اتفاق اصلا رخداد مناسبی نیست.
وزیر راه: هیچ گونه افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار نداشته‌ایم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز روز گذشته در گفت وگوی زنده با خبر رادیو ضمن تکذیب برگزاری نشست شورای عالی ترابری در باره افزایش قیمت بلیت قطار و شورای عالی هواپیمایی برای قیمت بلیت هواپیما، اظهار کرد: هیچ شرکت هواپیمایی و حمل و نقل ریلی حق افزایش قیمت بلیت را ندارد.

 

منبع: روزنامه خراسان

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین