پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:16 - 1400/04/12

خطر بیابانی شدن در کمین ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بنابر گزارش سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، حدود ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض خطر تخریب کم یا زیاد بر اثر بیابانزایی قرار دارد.

مسعود منصور در مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی، اظهار کرد: براساس اطلس مناطق بیابانی در سال ۹۱ بیش از ۸۸ درصد تحت تاثیر بیابانزایی می‌تواند قرار بگیرد، همچنین بنابر گزارشی که در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تهیه شد، ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور معادل ۲۳ درصد از کل کشور در معرض خطر تخریب کم یا زیاد است.

وی با اشاره به اینکه ۱۸۸ منطقه در ۲۲ استان کشور تحت فرسایش بادی است، افزود: هم اکنون ۲۳۷ کانون بحرانی در کشور داریم.

منصور ادامه داد: موضوع مقابله با بیابان قدمت بیش از ۵۰ سال دارد که تاکنون در سطح ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار برای مقابله با بیابانزایی اقداماتی نظیر نهال کاری، بذرپاشی، سطح پاشی و مدیریت روان آب صورت گرفته به طوری‌که بنابر آخرین آمار در سطح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار نهال کاری، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مالچ پاشی، ۳۰۰ هزار هکتار سطح پاشی و ۴۶۰ هزار هکتار مدیریت روان آب صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مدل خاصی برای مناطق بیابانی نداشتیم، گفت: هم اکنون مدیریت مبتنی بر مشارکت جوامع محلی همچون پرورش شتر و نیروگاه بادی و خورشیدی در این سیاست دنبال می‌شود که بدین منظور امسال اجرای نیروگاه بادی و خورشیدی در ۵۰ هزار هکتار از استان ها الزامی است.

نقش انسان‌ها در فرآیند بیابانزایی را نباید نادیده گرفت

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم، سطح بیابان‌های کشور را ۳۲ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: این سطح بیش از ۲ برابر سطح تولید کنونی غذا است.

کاظم خاوازی با اشاره به اینکه بحث مقابله با بیابانزایی حائز اهمیت است، اظهار کرد: صنعت تولید غذا روز به روز در حال افول است، درحالیکه ۳۲ میلیون هکتار بیابان در کشور داریم که این سطح بیش از ۲ برابر سطح تولید غذاست.

وی پدیده بیابانزایی را بسیار هوشمند و خاموش دانست و افزود: نکته قابل توجه در پدیده بیابانزایی این است که نقش انسان‌ها در این فرآیند در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین برنامه مقابله با این پدیده باید بسیار هوشمند باشد چرا که دقیقا ساختار بیابانزایی همانند ویروس است با این تفاسیر که این پدیده خاموش است.

خاوازی با تاکید بر برنامه جامع و کامل مقابله با بیابانزایی بیان کرد: بحث پیشگیری از بیابانزایی بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر قرار باشر سرعت ایجاد این پدیده، انتشار و رخداد آن را کنترل کنیم، هرچقدر انرژی بگذاریم، این امکان وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین