پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:26 - 1397/08/03

حمله شدید آخوندی به روحانی؛

دولت روحانی هیچ نظریه راهبردی در اقتصاد کلان ندارد

وزیر مستعفی راه و شهرسازی با حمله به سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد به ظن خود نبود نظریه راهبردی را دلایل نابسامانی بازارهای اقتصادی عنوان و پیش بینی کرد ساختار اقتصاد کشور مانند یک دومینو یکی پس از دیگری فرو خواهند ریخت.

کارگر آنلاین : عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی در گفت وگو با یکی از رسانه های حامی دولت به واکاوی دلایل عدم موفقیت دولت در حوزه اقتصاد پرداخت. وی در بخشی از این گفت وگو با بیان این که دولت یازدهم پس از تشکیل با مشکلات ساختاری بسیار بسیار پیچیده مواجه بود، گفت: دولت در حوزه اقتصاد کلان هیچ نظریه راهبردی برای حل مسائل ساختاری اقتصادی ایران نداشت و اقدام بارزی انجام نداد. شاید تنها اقدامی که صورت گرفت توقف طرح مسکن مهر بود. وگرنه بقیه کژراهه ها اصلاح نشد.

وی با بیان این نکته که دولت با مسئله مشکلات ساختاری در روابط بین الملل و امنیت ملی در سطح منطقه و جهان مواجه بود، افزود: در این موضوع دولت دارای یک نظریه روشنی بود و خود رئیس دولت کاملا می دانست که در این زمینه دارد چه کار می کنئ.

وی گفت که دولت برای ترمیم شکاف اجتماعی عمیق و ژرف، اندیشه روشنی نداشت و نتوانست در این زمینه اقدام مشخصی انجام بدهد.

وزیر سابق راه و شهرسازی درباره عملکرد دولت روحانی در خصوص برجام نیز، گفت: معمولا در ایران برنامه ها و رویکردها کوتاه مدت و مرحله ای است و افق بلندمدتی را در بر نمی گیرد. معمولا، گام های دوم و سوم یا اساسا دیده نمی شوند یا اگر هم دیده شوند، دقیق و روشن نیستند. ممکن است شما بگویید انگیزه و هدف این نوع اقدام، ادامه بقا است.

 

آخوندی بیان کرد: اگر دولت می خواست بعد از برجام اقتصاد را مدیریت کند باید برای این مشکلات و دیگر مشکلات ساختاری اندیشه ای داشته باشد. افزون بر این ها، دولت باید همراه با برجام مساله FATF را حل و فصل می کرد. چون بدون آن امکان بهره بردن از ظرفیت های برجام و گسترش مبادلات مالی و تجاری با جهان فراهم نبود. اینجا آن نقطه ضعف دولت است که در حوزه اقتصاد گفتمان منسجم و صریح و دانش کافی بین المللی نداشت.

وزیر سابق راه و شهرسازی در بخشی از سخنانش درباره دلایل بحران های اخیر در بازارهای اقتصادی کشور اظهار کرد: ...دومین عامل مداخله گسترده دولت در بازار از محل تزریق دلار ارزان بود. همان سیاستی که در دولت نهم هم استفاده شد و قیمت ها به وسیله آن به طور تصنعی پایین نگاه داشته شد تا آنکه کار از دست در رفت.

اما مهم ترین بخش این گفت وگو که شاید هدف اصلی از انجام آن هم باشد سئوال خبرنگار با این مضمون است که دولت توانایی تغییر رئیس برنامه و بودجه را ندارد. آخوندی در پاسخ به این سئوال گفته است؛ « اگر 10 سیاست گذار هم عوض شود، چه فرقی می کند؟ شما باید بدانید که چرا این اتفاق رخ داد. اگر آدم عوض کردید، روش را عوض نکردید، مسئله حل و فصل می شود؟ بلکه مشکل بیشتر می شود. چون جابجایی اطلاعات و مدیریت خود زمان بر است. بنابراین، باید ببینید نظریه چیست؟ ما نیاز داریم که به یک نظریه برسیم. اگر نتوان تبیین قابل اقناعی برای جامعه داشت، راه به جایی نمی بریم. گفتن اینکه ریشه تنگنای موجود سیاسی یا اقتصادی است دردی را درمان نمی کند. لذا من می گویم که ساختار اقتصاد مانند ستون های خانه ای است که در پی دچار اشکالات اساسی است. حالا این خانه همچنان استوار است.»

وی با بیان طرح این سئوال که چه زمانی این خانه فرو می ریزد، یا دچار فروریزی موضعی می شود؟ ادامه داده است: وقتی که اولین جزء سازه ای تاب نیاورد و فرو بریزد. بقیه اجراء مانند دومینو یکی پس از دیگری فرو خواهند ریخت. 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین