پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:33 - 1397/08/20

سلطان شکر چگونه وزیر بازرگانی را برکنار کرد؟ +عکس

تلاش پرویز بوشهری، برادر سومین شوهر اشرف پهلوی، برای واردات شکر منجر به برکناری وزیر بازرگانی وقت و در کابینه هویدا و دو معاونش شد.

به گزارش کارگرآنلاین، پروزیر بوشهری، برادر سومین شوهر اشرف پهلوی، در حلقه دوستان نزدیک دربار قرار داشت و هر چند در جنمع دوستان فرح به زنجیری شهرت داشت، کار‌های خارق العاده‌ای در حوزه تجارت می‌کرد.

احمد علی مسعود انصاری در کتاب خاطراتش نوشته است: پرویز بوشهری به کار داد و ستد، آن هم به شکل زد و بند آن شرکت داشت و به قول معروف، هر جا که بوی پول می‌آمد حاضر و آماده بود. در مناقصه ها، در صادرات و واردات و هر کار نان و آب دار دیگر دستش در کار بود. خلاصه کلام تجارت و داد و ستد او منحصر به رشته‌ای واحد نبود و آن قدر سر و کله اش در همه جا پیدا می‌شد که این اواخر سر و صدای هویدا هم درآمده بود و به وسیله یکی از دوستان نزدیک، پیغام شفاهی و در عین حال ملتمسانه داده بود که شما را به خدا به این پرویز بگویید که تکلیفش را روشن کند و اثن قدر در همه جا حاضر نباشد و اقلا حوزه فعالیت تجاری و اقتصادی اش را منحصر به یکی، دو سه کار کند تا ما هم تکلیف کار خودمان را فهمیم.

پرویز بوشهری به واسطه رانت عظیمی که در حوزه وار دلالت شکر وجود داشت، تمایل می‌یابد دست به این کار بزند. این در حالی بود که واردات شکر در اختیار فلیکس آقایان، رییس فدراسیون اسکی و از دوستان نزدیک شاه بود.

فلیکس آقایان، ایرانی ارمنی تبار هر چند سابقه نمایندگی مجلس را در کارنامه اش داشت، اما سال‌های طولانی رییس فدراسیون اسکی بود و در حلقه دوستان نزدیک دربارقرار داشت. به سبب نزدیکی به شاه وزارت بازرگانی ینز همراهی لازم را با او می‌کرد. تمایل پرویز بوشهری برای واردات شکر سبب درگیری پنهان این دو نفر شد.

انصاری ماجرا را این گونه شرح می‌دهد: "پرویز بوشهری هر جا بوی منفعت به مشام می‌رسید حاضر بود و در این کار (واردات شکر) وارد شد، اما به سد فلیکس آقایان برخورد. با این همه دست بردار نشد و به خصوص که در این کار شاپور رپورتر، نیز با او همراه بود و به این ترتیب، دو فرد با نفوذ از حلقه دوستات خصوصی دربار شاخ به شاخ شدند.

در آن هنگام مهدوی وزیر بازرگانی بود و ماحصل مبارزه این دو نفر این شد که بعضی از اسرار پشت پرده مربوط به واردات شکر از پرده بیرون افتاد و کار به بازرسی و تهیه گزارش رسید. نتیجه اینکه مهدوی وزیر بازرگانی و دو تن از معاونین او در مظان سوء استفاده قرار گرفتند، اما چون کسی زورش به فلیکس آقایان و پرویز بوشهری که عاملان اصلی بخور بخور بودند، نمی‌رسید دو تن از معاونین وزارت بازرگانی را دراز کردند و از کار برکنار کردند و پرونده‌ای هم برایشان تشکیل دادند و مهدوی هم از وزارت بازرگانی کنار گذاشته شد منتها، چون با هویدا مناسبات نزدیک داشت و هویدا هم می‌دانست کار از کجا آب می‌خورد و دست چه کسانی در ماجراست او را به عنوان وزیر مشاور به نخست وزیری برد و، چون همان هنگام شاه سپهبد حجت رییس سازمان تربیت بدنی را به علت عدم توفیق تیم‌های ورزشی ایران در المپیک کانادا مورد غضب قرار داده بود و دستور انحلال سازمان ورزشی را داده بود، مهدوی را که از ورزش و ورزشکاری هیچ اطلاعی نداشت، سرپرست سازمان منحل شده تربیت بدنی کرد که به عنوان چرخ پنجم فعلا انجام وظیفه کند. "
منبع:خبرآنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین