پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:43 - 1397/09/07

گزارش :

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال+دلیل اصلی گران نشدن از سوی دلال ها

با ثبت سومین افت پیاپی در هفته جاری، دلار به زیر مرز ۱۲ هزار تومانی رفت. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز ۳۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.
کارگر آنلاین : روزنامه دنیای اقتصاد نوشت : به گفته فعالان، روز سه‌شنبه فروشندگان همچنان دست بالا را در بازار داشتند و حتی در مقطعی برخی از دلالان حاضر شدند ارز خود را زیر مرز ۱۲ هزار تومانی به فروش برسانند. به گفته شماری از فعالان، رفتار بازارساز نیز در روز سه‌شنبه برای برخی معامله‌گران تداعی‌کننده آن بود که تمایلی ندارد قیمت با هیجان در مسیر نزولی قرار بگیرد، بلکه به‌دنبال افت آرام و با پشتوانه است. این دسته از معامله‌گران به افت آرام قیمت دلار بر تابلوی یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی اتکا می‌کردند و عنوان کردند در مقطعی از روز قیمت این صرافی با نرخ بازار یکسان شده بود. حال آنکه در روزهای پیشین، قیمت این صرافی معمولا از نرخ بازار کمتر بود.
 
با این حال، به گفته برخی فعالان، آنچه در روزهای اخیر در بازار بیش از هر زمانی به چشم می‌آید، ناتوانی دلالان از ایجاد نوسان در قیمت‌های بازار است. به باور این دسته، کمبود تقاضا مهم‌ترین عاملی است که دلالان را به گوشه‌ای از بازار رانده است؛ دلالان نیز در روزهای اخیر از اصطلاحاتی مانند« ریال نیست»، «بزرگان نقدینگی ندارند» و...به کرات استفاده می‌کنند و دلیل رویه نزولی بازار را نیز افت تقاضا می‌دانند. از نظر آنها، معامله‌گران بزرگ پیش‌تر ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و برخی دیگر نیز دلارهای بالاخرید روی دستشان مانده است؛ درنتیجه آنها در شرایط کنونی نقدینگی ندارند که بار دیگر در موقعیت خرید قرار بگیرند.
 
از آن سو در روزهایی که تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده است، بازارساز نیز با اقدامات خود شرایط را برای نوسان‌گیری دلالان سخت‌تر کرده است. عده‌ای باور دارند عرضه ارز به شکل‌های مختلف موجب شده است که دلالان نتوانند با اهرم‌هایی مانند معاملات صوری و فردایی برای افزایش قیمت استفاده کنند. از سوی دیگر، شرایط معامله برای دلالان نیز در بازار سخت‌تر شده است و آنها به‌دلیل برخوردهای امنیتی ترجیح می‌دهند در روند بازار کمتر مداخله کنند. البته برخی از فعالان باور دارند، چنین رویه‌ای که دلالان در پیش گرفته‌اند مربوط به این روزهای کم تقاضاست. از نظر آنها، اگر تقاضایی در بازار وجود داشت، دلالان خطر مسائل امنیتی را به جان می‌خریدند تا کسب سود کنند؛ ولی در شرایط فعلی نه تنها امکان کسب سود از بازار را ندارند، بلکه با دستگیری ممکن است سودهای ارزی گذشته خود را نیز از دست بدهند.
 
پیش بینی قبمت دلار تا پایان سال :

عبده تبریزی عنوان کرد: اگر شوک بزرگی به اقتصاد ایران وارد نشود، خیلی دور از ذهن است که قیمت ارز از دامنه فعلی آن فراتر رود.

 
بازار ارز از ابتدای سال تاکنون روزهای پرنوسانی داشته که روند تغییرات قیمتی آن تا پایان سال اهمیتی فراوانی برای مردم و فعالان بازار دارد.  پیش‌بینی قیمت ارز موضوعی است که هفته‌نامه تجارت‌فردا در گفتگویی با با حسین عبده تبریزی، اقتصاددان بررسی کرده است. چکیده این مصاحبه درباره آینده قیمت دلار را در زیر می‌خوانید:
 
*در شرایط فعلی اقتصاد ایران، با توجه به وضعیت شاخص‌های نقدینگی و تورم، بازار ممکن است تحت تاثیر شوک‌های جدید قرار گیرد و دوباره زمینه افزایش قیمت فراهم شود. تعریف ما از شرایط موجود تبعا نمی‌تواند آن باشد که تعادل‌ها پایدار است. با این حال، به گمان من حداقل تا پایان امسال با توجه به شرایطی که در اقتصادمان حاکم است و تمهیداتی که بانک مرکزی در نظر گرفته، نرخ ارز در همین دامنه فعلی باقی می‌ماند؛ بعید می‌دانم قیمت ارز بیش از این افزایش پیدا کند. یعنی به نظر نمی‌رسد افرادی که ارز را به منظور سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌اند، تا پایان سال بتوانند از عایدی یا بازدهی بیش از سود بانکی بگیرند.
 
*بنابراین، اگر حادثه عجیب و غریبی در اقتصاد ایران رخ ندهد و شوک بزرگی به آن وارد نشود، خیلی دور از ذهن است که قیمت ارز از دامنه فعلی آن فراتر رود. به نظرم در همین دامنه قیمت ارز تا پایان سال در نوسان خواهد بود. البته باز هم تاکید می‌کنم که این پیش‌بینی بر این فرض استوار است که اتفاق و شوک غیرقابل پیش‌بینی بر اقتصادمان تحمیل نشود.
 
*در حال حاضر، مساله‌ای که برای اقتصادمان محوری است و اهمیت درجه اول دارد، و به ارز هم مربوط است، کنترل نقدینگی و جلوگیری از ایحاد نقدینگی جدید به سرعت گذشته است. در حال حاضر، منبع اصلی خلق نقدینگی بانک‌ها هستند و باید سیاستگذار مانع خلق نقدینگی مازاد از این کانال شود. بانک تعهد شرعی و عرفی دارد که فراتر از مقدار درآمد خود سود به سپرده گذاران پرداخت نکند؛ این خواسته زیادی نیست. اکنون مدت‌هاست اقتصاد ایران وارد مرحله‌ای شده که به خاطر وجود بانک بد و برای زنده نگه داشتن آن بانک‌ها، به بانک‌ها اجازه می‌دهیم سودی را بپردازند که عملا کسب نمی‌کنند؛ در حالی که اقتصاد اصولا به بانک بد نیاز ندارد. باید بانک‌های بد را از اقتصاد حذف کرد تا بیش از این، کشور برای حفظ آنها هزینه نکند.
 
*متاسفانه اقتصاد ایران تا امروز هزینه‌های سنگینی را به این دلیل پرداخت کرده است؛ باید بدانیم که نهایتا تاوان بانک‌ها را بخش آسیب‌پذیر جامعه داده و خواهند داد؛ یا با تحمل تورم‌های سنگین وحشتناک یا از درآمدهای نفت.
 

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین