پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:16 - 1397/11/07

سرطان‌های شایع در زنان و مردان ایرانی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به سرطان‌های شایع در زنان و مردان کشور، از فراهم آمدن امکان تشخیص زود هنگام این بیماری در کشور خبر داد
به گزارش کارگرآنلاین، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به سرطان‌های شایع در زنان و مردان کشور، از فراهم آمدن امکان تشخیص زود هنگام این بیماری در کشور خبر داد
 
دکتر علیرضا رئیسی در مراسم افتتاح ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، با اشاره به اجرای برنامه ثبت ملی سرطان، این برنامه را افتخاری ملی خواند و گفت: امیدوارم بتوانیم از طریق برنامه ثبت ملی سرطان، پیشگیری و تشخیص زودهنگام را به خوبی پیش بریم.
 
وی افزود: قانون ثبت اجباری سرطان در سال ۱۳۶۰ در مجلس تصویب و در سال ۱۳۶۳ ابلاغ شد. از سال ۶۳ تا ۸۸ اطلاعات سرطان در کشور را جمع‌آوری می‌کردیم و امسال توانستیم اطلاعات سال ۹۳ و ۹۴ را ثبت کنیم.
 
رئیسی ادامه داد: در گزارش ثبت سرطان سال ۹۴، اطلاعات ۳۰ استان کشور که بالغ بر ۹۸.۴ درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شود، جمع‌آوری شده است. بر اساس این گزارش در هر دو جنس زن و مرد در سال ۹۴ حدود ۱۰۸ هزار و ۷۹۸ مورد سرطان ایجاد شده که ۵۴ درصد در مردان و ۴۶ درصد آن در زنان بوده است. البته میزان استاندارد شده بروز سرطان ۱۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است که این میزان در مردان ۱۵۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۱۳۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر است.
 
رئیسی گفت: سرطان‌های شایع در کشور در هر دو جنس به ترتیب سرطان پستان با ۳۲ درصد، سرطان پروستات با ۱۷ درصد، سرطان پوست، سرطان معده و سرطان روده بزرگ است. در مردان نیز سرطان‌های شایع به ترتیب سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، سرطان پوست با ۱۷.۴۹ درصد، سرطان پروستات با ۱۶.۹۳ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۴.۱۳ درصد و سرطان مثانه ۱۲.۶۱ درصد است.
 
وی ادامه داد: در زنان نیز سرطان پستان با ۲۳.۹ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۱.۷۰ درصد، سرطان پوست با ۱۰.۸۵ درصد، سرطان معده با ۸.۶۷ درصد و سرطان تیرویید با ۷.۳۱ درصد به ترتیب از سرطان‌های شایع هستند.
 
رئیسی تاکید کرد: رویکرد اصلی ما پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان است که در سیستم شبکه هم روی آن کار می‌کنیم با این فرایند که افراد دارای علائم مشکوک سرطان را بویژه در سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم که در برنامه ایراپن هم دیده شده، به سطح دو ارجاع می‌دهیم. همچنین در قالب برنامه تشخیص و زودهنگام سرطان از طریق معاینات بالینی، انجام تست پاپ اسمیر و فیت این سه سرطان را تشخیص می‌دهیم. در حال حاضر این اقدامات در شهر‌های بافت، شهررضا و نقده به صورت پایلوت تحت عنوان برنامه ایراپن اجرا می‌شود.
 
وی گفت: در عین حال در راستای بازنگری برنامه ایراپن قرار شد یک جمعیت ۵۰ هزار نفره از هر دانشگاه هم در قالب این برنامه بررسی شوند.
 
منبع: ایسنا 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین