پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:51 - 1397/11/08

همه چیز به قیمت قبل!

عقب نشینی عجیب ایران‌خودرو و سایپا و یک اتفاق عجیب

ایران‌خودرو و سایپا که انحصارگران بازار خودرو کشور هستند و علیرغم حمایت‌های چند دهه‌ای مردم و دولت کشورمان توانستند دارایی‌های بسیار زیادی را کسب کرده و فروش بالایی را تجربه کنند و علیرغم همه حمایت‌ها هیچ‌گونه پیشرفت محسوسی را در محصولاتشان نداشته باشند، حالا از افزایش قیمت غیرقانونی خود عقب نشینی کردند و همه خودروهای پیش فروش برای دی ماه و قبل از آن را با نرخ‌های قبلی تحویل خواهند داد که طبیعی‌ترین حق مشتریان بوده است.
به گزارش کارگرآنلاین، ساعاتی پیش و پس از جلساتی که مدیران گروه‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا با مشتریان داشتند خبری منتشر شد که نشان می‌داد این شرکت‌های خودروسازی از قیمت گذاری جدید خود عقب نشینی کردند و حالا اعتراضات مشتریان جواب داده و خودروهای با موعد تحویل دی ماه و قبل از آن با تعرفه‌های قبلی به آنها تحویل داده خواهد شد.
 
سایپا و ایران‌خودرو خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا شرکت برتر استانداردهای 85 گانه خودروهای داخلی قیمت خودروها خودروهای داخلی قیمت رسمی پراید خودرو سایپا و ایران‌خودرو خودروهای داخلی سهام ایران‌خودرو و سایپا خرید و فروش خودرو خودروساز خودروسازی قیمت خودرواین تصمیم گیری در حالی صورت گرفته است که قبل از این مسئولین وزارت صنعت و همچنین خودروسازان از ضرر سنگین خودروسازان از بابت تحویل خودروها با قیمت قبلی خبر داده بودند و حتی افزایش قیمت 30 درصدی را نیز برای جبران این ضرر مکفی نمی‌دانستند ولی مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی افتاده که به یکباره این ضرر هنگفت چند صد میلیارد تومانی برای خودروسازان قابل تحمل شده و هیچ صحبتی از آن به میان نمی‌آید!
 
شنیده‌ها از وزارت صنعت نشان می‌دهد که خودروسازان در حالی حاضر به پذیرش این مورد شده‌اند که یک تسهیلات حداقل 15 هزار میلیارد تومانی با باز پرداخت کاملا منعطف و با بهره بسیار پایین دریافت کنند و همچنین کمک‌های غیر نقدی دولت نیز از این صنعت انجام شود که احتمالا پرداخت یارانه تولید به این شرکت‌ها خواهد بود.
 
همچنین با توجه به زیان انباشته سنگین خودروسازان که بعضا چیزی در حدود 5 برابر سرمایه فعلی آنهاست، دولت به این شرکت‌ها قول داده تا در زمینه افزایش سرمایه این شرکت‌ها مساعدت کرده و با نرخ بسیار جذابی این مجوز را به خودروسازان ارائه نماید.
 
ایران‌خودرو از افزایش قیمت عقب نشینی کرد
مصطفی خان کرمی، معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت خودروهای پیش فروش شده گفت: طبق تصمیمی که وزارت صنعت و معدن اتخاذ کرده است تمام دعوتنامه‌های صادر شده با قیمت‌های جدید ملغی شده و به زودی دعوتنامه‌های جدید با قیمت قبلی صادر و برای مشتریان ارسال خواهد شد.
 
وی در پاسخ به سوالی پیرامون تکلیف پرداختی اضافی مشتریان برای تکمیل وجه خودروهای با موعد تحویل قبل از بهمن ماه گفت: آن دسته از مشتریانی که اقدام به تکمیل وجه کرده‌اند و موعد تحویل خودروهای آنها مربوط به قبل از بهمن ماه بوده است، می‌توانند اضافه پرداختی خود را دریافت نمایند و قطعا این مبلغ مسترد خواهد شد.
 
 
خان کرمی همچنین با اشاره به دلیل اظهار نظر ایشان پیرامون افزایش قیمت 30 درصدی گفت: مصاحبه قبلی که در آن به افزایش قیمت 30 درصدی اشاره کردم مربوط به قبل از دستور وزارت صنعت بوده و قبل از بخشنامه جدیدی بوده است که به ما ابلاغ شده است.
 
معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در ادامه با اشاره به ضرر و زیان مشتریان گفت: گروه ایران‌خودرو خود را موظف به پرداخت جریمه تاخیر و خسارت دیرکرد به مشتریان می‌داند و این مبالغ به مشتریان پرداخت می‌شود. البته این موضوع با کمی تاخیر همراه خواهد بود ولی قطعا به طور کامل عملیاتی خواهد شد.
 
این اظهارات خان کرمی در حالی است که طبق بعضی از اخبار منتشر شده این شرکت در برخورد با مشتریان به گونه دیگری برخورده کرده است که قبل از این مدارک مربوط به این ادعا در چرخان منتشر شده است.
 
سایپا خودروهای چینی تحویل خودروهای پیش فروش شده محصولات جدید سایپاسایپا هم از قیمت‌های جدید پا پس کشید!
در ادامه اظهار نظری که معاون مدیرعامل ایران‌خودرو داشت، مسئولین سایپا نیز وارد ماجرا شدند و این موضوع را برای محصولات سایپا نیز بیان داشتند و تمام دعوتنامه‌های صادر شده با قیمت‌های جدید را برای خودروهای با موعد قبل از بهمن ملغی کرده و دعوتنامه‌های جدیدی با قیمت قبلی صادر خواهد کرد که طبیعتا سود سرشاری را برای خریداران خودرو به همراه خواهد داشت. البته این شرکت بر خلاف ایران‌خودرو اعلام زمان برای تحویل قطعی و همچنین در باقی موارد اعلام قیمت قطعی را به عنوان شرط تحویل با قیمت قبل عنوان نمود.
 
وزیر صنعت: قیمت پیش فروش‌های شهریور تا دی شامل افزایش قیمت نمی‌شود!
رضا رحمانی، وزیر صنعت و معدن که خود اعلام کننده افزایش قیمت‌های جدید به شمار می‌رفت و دفاع محکمی نیز از این افزایش‌ها داشت ولی حالا در نقش مدافع مردم ظاهر شده و با ملغی کردن طرح افزایش قیمت 30 درصدی برای پیش فروش‌های شهریور تا دی ماه اعلام کرد که خودروهای پیش فروش شده از تاریخ مذکور تا قبل از بهمن ماه شامل افزایش قیمت نبوده و با همان قیمت قبل به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
 
وی در مصاحبه‌ای که با رسانه‌ها داشت، گفت: طبق تصمیم گیری انجام شده، خودروسازان موظف به تحویل خودروها با قیمت مصوب قبلی هستند و هر گونه افزایش قیمت در محصولات این شرکت‌ها صرفا برای پیش فروش و فروش‌های آینده خواهد بود.
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد ضرر و زیان خودروسازان با این تصمیم گیری گفت: ما قبل از این نیز گفتیم که برای احقاق حقوق مردم هیچ گونه مماشاتی با خودروسازان نخواهیم داشت و آنها بایستی طبق قرارداد نسبت به تحویل خودروها اقدام کنند چرا که قرارداد قطعی با مردم دارند و باید نسبت به آن پایبند باشند. خریداران به هیچ وجه به شایعات موجود توجه نکنند چرا که شرکت‌های خودروسازی موظف به تحویل تعهدات هستند.
منبع: چرخان 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین