پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:26 - 1397/12/24

کری گلدبرگ:

آغاز حراج اینترنتی تخمک های دختران مدل و زیبا!!

اقدام یک عکاس آمریکایی در ایجاد یک وب سایت حراج اینترنتی تخمک دختران مدل به زوج‌های خواهان داشتن فرزندانی زیبارو و خوش‌ هیکل، مخالفت‌های زیادی را در میان محافل پزشکی و مؤسسات اجتماعی برانگیخته است. منتقدان با اشاره به قانونی بودن این کار در قوانین فعلی ایالات متحده، معتقدند که این رفتار غیر اخلاقی، ناقض ارزش‌های انسانی و دستکاری در فرآیند آفرینش طبیعی یک انسان است. آیا همان‌طور که آقای هریس، صاحب این وب ‌سایت برای ما می‌گوید، چنین کاری آینه‌ای تمام عیار از روزگار کنونی ما نیست که در آن، پول معیار اصلی ارزش‌گذاری محسوب می‌شود؟
به گزارش کارگر آنلاین ، اقدام یک عکاس آمریکایی در ایجاد یک وب سایت حراج اینترنتی تخمک دختران مدل به زوج‌های خواهان داشتن فرزندانی زیبارو و خوش‌ هیکل، مخالفت‌های زیادی را در میان محافل پزشکی و مؤسسات اجتماعی برانگیخته است. منتقدان با اشاره به قانونی بودن این کار در قوانین فعلی ایالات متحده، معتقدند که این رفتار غیر اخلاقی، ناقض ارزش‌های انسانی و دستکاری در فرآیند آفرینش طبیعی یک انسان است. آیا همان‌طور که آقای هریس، صاحب این وب ‌سایت برای ما می‌گوید، چنین کاری آینه‌ای تمام عیار از روزگار کنونی ما نیست که در آن، پول معیار اصلی ارزش‌گذاری محسوب می‌شود؟
 
 
با رشد نگرانی‌ها و مشکلات خانوادگی زوج‌های نابارور، یکی از عکاسان با سابقه فعال در صنعت مد، تخمک‌های اهدایی دختران و زنان مدل را از طریق اینترنت به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش می‌رساند.
 
 
 
البته والدین خواهان داشتن فرزندانی زیبا نیز حاضرند تا صد و پنجاه هزار  دلار برای یک تخمک بپردازند. سیان تیپتون، سخنگوی انجمن آمریکایی «طب تولید مثل و ناباروری» در گفت وگو با روزنامه «نیویورک تایمز»، با هشدار نسبت به شکل‌گیری چنین بازاری می‌گوید: «ما با یک رفتار غیر اخلاقی روبه‌رو هستیم.»
 
 
 
متخصصان ناباروری از چنین وب ‌سایتی به عنوان «تجاری ‌سازی اهدای تخمک انسانی» یاد می‌کنند و امیدوارند که این فعالیت‌ها به سرعت پایان یابد. البته باید به مسائل حوزه تقاضا نیز توجه کرد، چرا که چندی پیش، یک زوج  در آگهی مطبوعاتی خود، از آمادگی پرداخت  پنجاه هزار دلار جهت خرید یک تخمک از دانشجویی ممتاز، بلند قد و ورزشکار، خبر داده بودند. (شایان ذکر است که این زوج، مشکل باروری طبیعی نداشته‌اند.)
 
 
 
این عکاس مدل‌ها که رون هریس نام دارد، از حراج تخمک‌ها به عنوان اتفاقی طبیعی یاد می‌کند که فرصتی مناسب را برای افرادی که خواهان داشتن فرزندانی زیبا و کامل هستند، به وجود می‌آورد؛ چراکه از نگاه وی، همه زیبایی را تحسین می‌کنند. از نگاه وی، این زوج‌ها، برای خرید این تخمک‌ها مبلغی می‌پردازند که از نظر آنان، ارزش این مبلغ را دارد و این کار از لحاظ سیاسی نباید مورد سرزنش قرار گیرد. این دیدگاه داروینی و تجاری و عیاش منشانه نسبت به زندگی که وب ‌سایت حراجی eBay، الگوی آن به شمار می‌رود، نگرانی‌های زیادی را در میان متخصصان ناباروری به وجود آورده، چرا که آنان معتقدند، به دلیل فقدان قوانین مؤثر و همه ‌جانبه، وجود چنین اقداماتی چندان عجیب نیست. خانم شلی اسمیت مدیر برنامه اهدای تخمک در لوس‌آنجلس می‌گوید: «این کاری وحشتناک، غیر انسانی و هراس‌آور است... بدترین بخش برای من، فکر کردن به پدیده‌ای زشت‌تر می‌باشد، چرا که با رشد بازارهای خرید و فروش اینترنتی، گویی ما با یک گلوله برفی در حال بزرگ شدن مواجه هستیم که ممکن است بهمنی مخرب به همراه آورد. فروش تخمک انسانی، کاری شرم‌آور و غیراخلاقی است که به افول ارزش‌های انسانی می‌انجامد.» کارشناسان حقوقی اعلام کرده‌اند که بر اساس قوانین کنونی، سایت هریس قانونی است. براساس قوانین فدرال، فروش اعضای بدن، غیر قانونی بوده ولی عرضه تجاری تخمک و اسپرم، کاری قانونی محسوب می‌شود. هریس شصت و شش  ساله، بالاترین رقم پیشنهادی را که از سوی یک زوج (که به صورت اتفاقی با این سایت آشنا شده‌اند) ارائه شده، چهل و دو هزار دلار برای یک تخمک اعلام کرده است. کل این مبلغ نیز به مدل‌ها می‌رسد و هزینه کمیسیون بیست  درصدی این وب ‌سایت تجاری نیز از سوی خریدار پرداخت می‌شود.
 
 
 
البته در قیمت توافقی، هزینه‌های درمانی و پزشکی محاسبه نشده است. همچنین مدل‌ها تا پیش از راه ‌اندازی رسمی سایت، حق گفت وگو با روزنامه‌ها را نداشتند. آنان برای این کار خود دلایل مختلفی داشتند: عدم نیاز به یک مرد برای گذران زندگی، تأمین مالی نیازمندی‌های پسر چهار ساله یکی از مدل‌ها، کمک به دیگران و یا تأمین هزینه‌های مهاجرت به ایالات متحده.
 
 
 
هریس از سال‌های دهه هشتاد میلادی، به دلیل ساخت فیلم‌های ورزشی پرفروش آیروبیک که با حضور مدل‌هایی خوش‌اندام و با لباس‌هایی چسبان همراه بود، به معروفیتی جهانی دست یافت. او یک برنامه پر طرفدار تلویزیونی نیز با عنوان «بیست دقیقه با ورزش» ساخته بود که در کنار بیش از  چهل  سال سابقه فعالیت در صنعت عکاسی از مدل‌ها و ساخت چند برنامه پورنو، کارنامه فعالیت‌های رسانه‌ای او را تشکیل می‌دهد. اهدای تخمک به زوج‌های نابارور، با این فعالیت‌ها ارتباطی ندارد. چندی پیش «مؤسسه ملی ناباروری» اعلام کرد که در سال گذشته، هزار و هفتصد کودک به وسیله روش‌هایی نظیر اهدای تخمک به دنیا آمده‌اند و این عدد همچنان در حال رشد است. در سال‌های اخیر، گرد هم آیی‌های مشترک زیادی با موضوع ناباروری، با حضور والدین و پزشکان و کارشناسان مددکاری برپا  شده که مسأله اهدای تخمک نیز در میان موضوعات مطرح شده، قرار دارد. در اکثر این برنامه‌ها، شرکت‌ کنندگان خواهان متوقف شدن فعالیت‌های این سایت شده بودند.
 
 
 
یک نکته مهم را نباید فراموش کرد: در گذشته نیز مرکز ناباروری، تصاویری را از اهدا کنندگان تخمک و اسپرم در اختیار زوج‌های نابارور می‌گذاشتند که ویژگی‌هایی شخصیتی و نمرات آزمون‌های هوش و استعداد تحصیلی نیز جزء این اطلاعات به شمار می‌رفت. از سوی دیگر، بخشی از این موارد بر روی شبکه اینترنت وجود داشته است؛ اما همواره به اهدا کنندگان اسپرم و تخمک، مبلغی توافقی بین دو هزار و پانصد  تا پنج هزار  دلار جهت صرف زمان و مشکلات جسمی و خستگی به وجود آمده در مراحل پزشکی، پرداخت می‌کرده‌اند. (گفتنی است که برای تحریک تخمدان، مقداری هورمون به تخمدان‌ها تزریق می‌شود تا بتوان تخمک را با سرعت بیشتری استخراج کرد.) به هر ترتیب، با وجود چنین خرید و فروش‌هایی، تمایل والدین به مخفی نگاه داشته شدن صاحبان اصلی ژن‌های فرزندانشان، تا حدود زیادی نادیده گرفته می‌شود.
 
 
 
کارن سینسیو مدیر پروژه اهدای تخمک یک شرکت خصوصی در «بورلی هیلز» می‌گوید: «کاملاً مشخص است که این حراجی به خرید و فروش اعضای بدن انسان‌ها اقدام کرده و کاری غیراخلاقی را ترویج می‌کند... البته در شرکت ما نیز، تعادل ‌بخشی به عرضه و تقاضای تخمک و اسپرم مورد نیاز والدین نابارور، مورد توجه قرار می‌گیرد، اما تبدیل این موضوع به یک حراج تجاری، کاری شرم‌آور است.» در مقابل، هری چنین می‌گوید: «ما نباید توانایی‌های یک دختر در کسب پول را نادیده بگیریم... به علاوه، همه زن‌ها، از ویژگی‌های برابری برخوردار نیستند.» هری در صفحه اول سایت خود با ارائه تصاویر نیمه برهنه هشت دختر مدل شرکت ‌کننده در حراجی، امکان بررسی ویژگی‌های مختلف این مدل‌ها و انتخاب فروشنده تخمک مورد نظر را فراهم کرده است. البته اگرچه قاچاق و خرید و فروش تخمک، براساس قوانین ایالات متحده ممنوع نمی‌باشد، اما همواره چنین کاری حتی در وب ‌سایت‌های حراجی، موضوعی ناپسند به شمار می‌رفته است. تاکنون چندین بار نیز فروش تخمک و اسپرم به همین دلیل متوقف شده است؛ چرا که شائبه تجارت اعضای بدن را به وجود می‌آورد.
 
 
 
خانم سینسیو و دیگر منتقدان به این نکته اشاره می‌کنند که در کنار سایر نگرانی‌های اخلاقی کنونی، اگر فرزند متولد شده با این تخمک‌ها، ظاهری غیرجذاب داشته باشد، امکان تعارض در خانواده، کاملاً محتمل است. پیش‌بینی اتفاقات روی داده به دلیل هزینه‌های بالای انجام شده، کاری مشکل نخواهد بود. اشاره خانم سینسیو به مشکلاتی است که گاهی در بانک‌های غیر تجاری تخمک و اسپرم نیز روی می‌دهد. خانم نانسی اتکاف نویسنده کتاب «بقای کامل‌ترین؛ دانش زیبایی» (انتشارات دابل دی  ـ 1999) به این نکته اشاره می‌کند که تعدادی از ویژگی‌های مورد نظر مثل موهای بلوند و لب‌های برآمده و چاق، عموماً به صورت ارثی به فرزندان منتقل نمی‌شوند. والدینی که خواهان یافتن ژن‌هایی زیبا هستند، همواره به دنبال نتایج تحقیقاتی هستند که دلایل زیبا شدن فرزندان را به آنها نشان دهد. ولی آیا این اقدام آقای هریس به منزله دستکاری و دخالت در فرآیند آفرینش یک انسان نخواهد بود؟ یک پژوهش اخیر نشان می‌دهد که مردان به دنبال ویژگی‌هایی نظیر جوانی، زیبایی و مهارت‌های اجتماعی در همسر خود هستند، در حالی که زنان خواهان ثروت، خوش ‌تیپی و سرزندگی می‌باشند. بدین ترتیب، آیا این انتظارات در مراحل مختلف تصمیم‌گیری برای بچه‌دار شدن به نتایج متضادی نخواهد انجامید؟ در این میان، ادعاهای هریس در مورد یک انتخاب طبیعی داروینی و به دست آوردن زیبایی و جوانی توسط بالاترین پیشنهاد کننده حاضر در حراجی، تا چه حد می‌تواند قابل قبول به نظر آید؟ آیا این بچه‌های خوش‌آب و رنگ، از ویژگی‌های احساسی و هوش و همدلی اجتماعی مورد انتظار خریداران نیز برخوردار خواهند بود؟ در نهایت اینکه، نوشته هریس در وب سایت حراجی‌اش، تا چه حد می‌تواند آینه روزگار ما باشد؟ وی می‌گوید: «این سایت آینه‌ای تمام‌ نما از روزگار کنونی ماست. البته ما تنها به دنبال ساخت یک جامعه رؤیایی نیستیم، اما زیبایی همان کالایی است که معمولاً به بالاترین قیمت ممکن بین انسان‌ها مبادله می‌شود.»
 
منبع: www.philipkdickfans.com
 
به نقل از: ماهنامه سیاحت غرب، شماره 64
و سایت طب شیعه 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین