پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:20 - 1398/05/17

سرطانی که با استرس داشتن ظاهر می‌شود

زنانی که استرس زیاد دارند منتظر ابتلا به یک سرطان سخت باشند

محققان دریافتند زنان مبتلا به سرطان گردنه رحم که با اختلالات ناشی از استرس هم روبرو هستند با ریسک بالای تسلیم شدن در برابر این بیماری مواجه هستند.
 
به گزارش کارگر آنلاین ، دکتر «دونگ هائو لیو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «بیماران مبتلا به سرطان بعد از تشخیص بیماری شان با ریسک بالا اختلالات روانی مرتبط با استرس نظیر افسردگی، اضطراب و واکنش استرسی مواجه هستند.»
 
وی در ادامه می‌افزاید: «شواهد حاصل از مطالعات آزمایشی و اپیدمیولوژی نشان می‌دهد پریشانی روانی بر روند پیشرفت بسیاری از انواع سرطان‌ها تاثیر می‌گذارد.»
 
در این مطالعه، محققان گزارش ۴۲۴۵ بیمار مبتلا به سرطان گردنه رحم را در سوئد بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ جمع آوری و بررسی کردند.
 
همزمان محققان بیمارانی که مصیبت‌های بزرگ استرس زا در زندگی شان تجربه کرده بودند نظیر مرگ یا بیماری شدید یکی از اعضای خانواده، طلاق، یا از دست دادن شغل را نیز شناسایی کردند.
 
همچنین محققان زنانی که به خاطر سرطان گردنه رحم یا برخی از سرطان‌های نامشخص رحم فوت کرده بودند را نیز بررسی کردند. در طول مطالعه، ۱۳۹۲ بیمار فوت کرده بودند که سرطان گردنه رحم علت اصلی مرگ ۱۰۰۵ نفر از آن‌ها بود.
 
در مجموع محققان دریافتند ۱۷۹۷ بیمار یا دچار اختلالات مرتبط با استرس شده بودند یا در معرض مصیبت‌های استرس زا در زندگی قرار گرفته بودند. بیماران مبتلا به اختلال مرتبط با استرس یا حوادث مصیبت زا ۳۳ درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قرار داشتند.
 
از طرفی مشخص شد افرادی که دچار اختلالات مرتبط با استرس شده بودند ۵۵ درصد بیشتر با احتمال مرگ ناشی از سرطان گردنه رحم روبرو بودند درحالیکه بیمارانی که حوادث استرس زا را تجربه کرده بودند ۲۰ درصد بیشتر با احتمال مرگ ناشی از بیماری شان مواجه بودند.
 
چندین توضیح احتمالی برای وجود این رابطه وجود دارد. یکی از دلایل می‌تواند این باشد که زنان مبتلا به اختلال روانی کمتر درصدد درمان بیماری شان برآمده و ممکن است بیماری شان در مراحل پایانی تشخیص داده شود.
 
منبع : مهر 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین