پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:26 - 1398/05/18

اگر مطب پزشکی کارتخوان نداشت به این شماره اعلام کنید

خبری که بیماران را خوشحال و برخی پزشکان را ناراحت می کند+جزییات

مدیرکل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی: مردم اگر به مطب پزشکی مراجعه کردند و آن مطب دستگاه کارتخوان نداشت، موضوع را به ستاد خبری سازمان امور مالیاتی به شماره ۰۲۱۳۵۰۱۹ اعلام کنند.
به گزارش کارگر آنلاین ، به نقل از صدا و سیما، هادی خانی مدیرکل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: برای مبارزه با فرار مالیاتی، عزم ملی و مشارکت همه دستگاه ها لازم است.
 
خانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به برخی از وظایف سازمان امور مالیاتی افزود: این سازمان از چند سال گذشته چابکسازی، ​به روز رسانی و مدرن سازی زیر ساخت ها و فرآیندهای خود را آغاز کرد. 
 
وی با بیان اینکه هوشمندسازی از اهداف این سازمان است، گفت: برای رسیدن به این هدف دو طرح مهم پایگاه اطلاعات مؤدیان و فعالان اقتصادی کشور و سامانه صندوق های فروشگاهی را تعریف کردیم که در صورت اجرایی شدن این ۲ طرح به ریزداده هایی از فعالیت های اقتصادی کشور می رسیم. 
 
خانی ادامه داد: برای پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی به همکاری دیگر دستگاه ها هم نیاز داریم. 
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از ریشه های فرار مالیاتی مربوط به کم کاری سازمان امور مالیاتی نبوده است، اضافه کرد: فرار مالیاتی پنج عنصر دارد که یک عنصر آن سازمان امور مالیاتی است.
 
مدیرکل دفتر بازرسی ویژه و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: اگر دستگاه مربوط در صدور مجوز کارت های بازرگانی، اعتبار سنجی درست را انجام می داد و این کارت به راحتی در اختیار هر کسی قرار نمی گرفت فرارهای مالیاتی ناشی از آن بر دوش سازمان امور مالیاتی بار نمی شد.
 
خانی افزود: بخشی از دستگاه های اجرایی و حاکمیتی کشور، همکاری لازم را با سازمان امور مالیاتی نکردند.
 
وی با بیان اینکه از چند ماه پیش در موضوع پوزهای بانکی ورود کردیم، ادامه داد: بیش از ۷ میلیون دستگاه پوز بانکی (پایانه های پرداخت کارت خوان) در کشور داریم. اینکه این دستگاه پوز با چه کاربری و دست چه افرادی قرار گرفته مهم است . 
 
خانی افزود: از بانک مرکزی می خواهیم هر چه زودتر دستگاه های پوز را از نظر مالیاتی شناسنامه دار کند و این بانک تا پایان امسال فرصت دارد تا این کار را انجام دهد.
 
مدیرکل دفتر بازرسی ویژه و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: هیچ کاری به موقعیت افراد نداریم و با هر شخصیت و مقامی که فعالیت اقتصادی کرده اما در آمدهایش را به درستی به سازمان امور مالیاتی اظهار نکرده و مالیات نپرداخته است، برخورد قانونی می کنیم و حق دولت را خواهیم گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه قانون بودجه ۹۸ پزشکان را به نصب صندوق های فروشگاهی مکلف کرده است، افزود: بنابراین سازمان امور مالیاتی، اولویت را به پزشکان اختصاص داد و موضوع این نبود که پزشکان فرار مالیاتی گسترده ای دارند بلکه ۱۵ تا ۲۰ درصد پزشکان در سامانه های ما رد پا و پرونده های مالیاتی ندارند و قشر زیادی از آنها مالیات خود را می پردازند.
 
خانی گفت: تا ۲۳ مرداد که شاید تمدید شود به پزشکان مهلت دادیم که دستگاه های کارتخوان خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند.
 
وی افزود: مردم اگر به مطب پزشکی مراجعه کردند و آن مطب دستگاه کارتخوان نداشت، موضوع را به ستاد خبری سازمان امور مالیاتی به شماره ۰۲۱۳۵۰۱۹ اعلام کنند و سازمان امور مالیاتی علاوه بر جریمه غیر قابل بخشش، این نوع عدم همکاری ها را فرار مالیاتی محسوب و با آنها برخورد قانونی می کند.
 
سیدفرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه همیشه فرار مالیاتی مطرح بوده است،​گفت: باید بسترهای این فرار مالیاتی را شناسایی و مسدود کنیم. 
 
موسوی ادامه داد: با توجه به وجود درآمدهای نفتی در کشورمان، درآمدهایی مالیاتی را بیشتر برای جبران هزینه های دولت مطرح می کنیم. 
 
وی گفت: هنجارهای اجتماعی و فرهنگی کشور درباره اخذ مالیات هم باید اصلاح شود. سازمان امور مالیاتی تاکنون از روش های سنتی برای اخذ مالیات استفاده کرده است. 
 
او ادامه داد: دستگاه هایی بودند که از ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی خودداری می کردند اما با پیگیری های مجلس ، فهرستی از این دستگاه ها ارائه شد. 
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: کمبود قوانین در زمینه اخذ مالیات نداریم و قوانین کافی وجود دارد اما سازمان امور مالیاتی به روش های سنتی اخذ مالیات ، عادت کرده است. 
 
موسوی اضافه کرد: طرح جامع مالیاتی را از دهه ۸۰ تعریف کردیم اما سازمان امور مالیاتی تا ماه پیش با توجه به رودربایستی که با برخی دستگاه ها داشت، ریزداده های آن ها را ارائه نکرده است.
 
وی گفت: هنجارهای اجتماعی کشورمان در زمینه فرارهای مالیاتی باید اصلاح شود زیرا هنوز فرار مالیاتی در کشورمان خیانت محسوب نمی شود و در بعضی اوقات فرار مالیاتی نوعی افتخار و هوشمندی و خلاقیت محسوب می شود.
 
موسوی با بیان اینکه رسانه ها باید در این زمینه نقش آفرین باشند و روشنگری کنند، افزود: این عادلانه نیست که مالیات کارمندان و کارگران، پیش از پرداخت حقوق آنها کسر می شود اما برخی صنوف، مالیات نمی پردازند.
 
وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد اقتصاد در کشورمان زیر زمینی است و رد پایی از آنها وجود ندارد، اضافه کرد: اگر اطلاعات و داده ها در سامانه سازمان امور مالیاتی تجمیع شوند این رقم کاهش خواهد یافت.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز برای بخش هایی از اقتصاد کشورمان مانند خرید و فروش زمین و ارزش افزوده ملک مسکونی، پایه مالیاتی تعریف نکردیم و در این بخش خلاء قانونی داریم همچنین باید برنامه ای برای محدود سازی معافیت های گسترده و بی ضابطه مالیاتی داشته باشیم.
 
داریوش ابوحمزه کارشناس مسائل اقتصادی هم گفت: با توجه به تحریم ها و شرایط خاص کشورمان، حتما باید درآمدهای مالیاتی مان افزایش یابد زیرا اگر این اتفاق نیفتد ممکن است در تدوین بودجه دچار مشکل شویم بنابراین نقش و عملکرد درست سازمان امور مالیاتی بسیار حیاتی است.
 
وی افزود: بر اساس قانون بودجه سال ۹۸، اکنون کارمندان دولت بیش از ۶ هزار میلیارد تومان مالیات می پردازند اما مالیات پرداختی مشاغل همه اصناف کشور حدود ۹ هزار میلیارد تومان است یعنی اصناف ماهانه حدود ۳۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت می کنند که این رقم بسیار کمتر از مالیات پرداختی بسیاری از کارمندان دولت است.
 
ابوحمزه گفت: یکی از موانع وصول نشدن کامل درآمدهای مالیاتی این است که نظام مالیاتی در کشورمان اکنون ممیز محور است عکس کشورهای دیگر که این موضوع نظام مند است.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین