پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:14 - 1398/05/27

الکترونیکی شدن قراردادهای کارگری/ قراردادهای سفید امضا به حداقل می‌رسد

خبر خوش وزیر کار برای کارگران وکارمندان اعلام شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد قرارداد سفید امضای کارگری گفت: برای حل این مشکل آیین‌نامه اجرایی به صورت الکترونیکی تصویب شده و در اختیار دولت قرار گرفته که اطلاعات قراردادهای کارگری در سطح کشور در سامانه جامع روابط کار قرار می‌گیرد .
به گزارش کارگر آنلاین ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در جریان بازدید از غرفه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایرگفت :صندوق بیمه اجتماعی روستاییان در حال حاضر بیش از یک میلیون و 100هزار بیمه شده در 31 استان کشور دارد. این صندوق به عنوان تنها نهاد بیمه ای کشور به طور خاص خدمات خود را به روستاییان و عشایر و کشاورزان ارائه می دهد. 
 
وی افزود : با تأسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قدم های خوبی نظام در کاهش فاصله فقر و غنا در سطوح روستایی برداشته با در نظر گرفتن اینکه دولت به جای سهم کارفرما و دولت هر دو سهم خود را یکجا به صندوق پرداخت می کند  و خوشبختانه شرایط مطلوبی فراهم شده که فقط کارگران و کشاورزان روستایی با پرداخت فقط حق سهم خود از بیمه مناسبی در زمینه های مختلف اعم از بازنشستگی ، از کارافتادگی و ... استفاده می کنند  و تاکنون 25 درصد از روستاییان عضو این صندوق هستند و از امکانات این صندوق بهر مند هستند و تلاشمان به عنوان دولت این است که  ضریب نفوذ این صندوق را در سطح روستا ها و عشایر افزایش دهیم و به این ترتیب شرایطی را فراهم کنیم که با بهبود یافتن شرایط روستاییان و عشایر زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق افتد. 
 
شریعتمداری اضافه کرد: تاکنون 170 هزار طرح در این زمینه به بانک ها آمده و بررسی شده و99 هزار طرح در مجموع قرارداد امضا کردند و نزدیک به 8 هزار و 500 میلیارد تومان وام ارزان قیمت  با سود بین چهار تا 9 درصد در نقاط محروم به کارآفرینان پرداخت شده است و زمینه اشتغال 241 هزار نفر فراهم کرده است.
 
وی بیان کرد: سیستم نظارتی این طرح نسبت به گذشته متفاوت است و برای اولین بار است که اسامی تمام دریافت کنندگان وام ارزان قیمت را به تفکیک استان‌ها، میزان وام دریافتی و مناطقی که وام را دریافت کردند در اختیار مردم قرار گرفته است و از سوی دیگر سیستم نظارتی داریم که نظارت می‌کنند.
 
به گفته وزیر کار تنها 16.2 انحراف از میزان اشتغال مورد اعلام در طرح اقتصادی ارائه شده به بانک و آنچه که اتفاق افتاده به دست آمده است.
 
وی گفت: زمینه‌های انحراف مختلف است و عمدتا مربوط به تغییرات نرخ مواد اولیه واحدهایی است که قرار بود تاسیس شوند و به تدریج آنها را نیز حل و فصل می‌کنیم.
 
وزیر کار گفت: 2 هزار و500 میلیارد تومان منابع جدید از محل تسهیلات روستایی در اختیار استان‌ها از سهم شناور مددجویان و واحدهایی که مددجویان را به کار می‌گرفتند قرار داده شده است و امیدواریم با این مبلغ روند پرداخت اعتبارات استانی دوباره روند باسرعتی باشد.
 
وی اظهارداشت: در کنار تاسیس صندوق اجتماعی بیمه عشایر و روستاییان و پرداخت منابع ارزان قیمت، مجموع فعالیت‌های اقتصادی روستایی و عشایری و بخش‌های زیر 10 هزار نفر به خصوص اجرای طرح‌های اشتغال راهنمایی شده روستایی و برای ایجاد شرایط مطلوب برای دسترسی به بازار فراهم شود.
 
شریعتمداری گفت: سهم اشتغال روستاییان در سبد اشتغال کشور پیش از این کمتر از سه درصد بود که براساس آمار اعلامی مرکز آمار کشور در سه ماهه اول امسال به 23.5 درصد افزایش یافته و این نشان دهنده این است که مجموع طرح‌های دولت در این حوزه موفق بوده است و امیدواریم این مسیر را با قوت بیشتری ادامه دهیم.
 
وی تصریح کرد: تلاش ما این است با ایجاد نمایشگاه‌های مختلف برای رسیدن محصولات روستاییان به دست مصرف کننده نهایی و ایجاد بازار برای فعالیت‌های تولیدی روستایی این روند را تحکیم کنیم و اشتغال روستایی را پایدار کنیم.
 
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به نمایشگاه عرضه توانمندی‌های روستاییان و عشایر از 31 استان کشور که در تهران برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه‌ها عملکرد موفقی از اشتغال روستاییان را به نمایش می‌گذارد.
 
*با الکترونیکی شدن قراردادها، قراردادهای سفید به حداقل می رسد
 
شریعتمداری همچنین در مورد قرارداد سفید امضای کارگری نیز گفت: برای حل این مشکل آیین‌نامه اجرایی به صورت الکترونیکی تصویب شده و در اختیار دولت قرار گرفته که اطلاعات قراردادهای کارگری در سطح کشور در سامانه جامع روابط کار  قرار می‌گیرد و امیدواریم با الکترونیکی کردن این قراردادها،‌ قراردادهای سفید امضا به حداقل برسد. 
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: آیین‌نامه اجرایی نظارت بر قراردادهای کارگری و کارفرمایی هم اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است که مراحل نهایی را طی می‌کند و با تصویب آن در صحن دولت امیدواریم شرایط بهتری برای قراردادهای کارگری و کارفرمایی ایجاد شود.
 
*استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌ها برای ارتقای توانمندی روستاییان
 
سرپرست صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ، فعالیت اکثر غرفه‌ها و شرکت‌کنندگان را قابل تحسین و همراه با نوآوری دانست و گفت :  ورود فن‌آوری‌های نو به‌خصوص فن‌آوری اطلاعات به جامعه روستایی ما تحولات شگرفی را در پی داشته است.
 
وی افزود: مفهوم این امر آن است که بهره‌گیری از خدماتی که تا پیش از این تنها در چارچوب قواعد شهری می‌گنجید، امروز به راحتی در روستا در دسترس هستند و حاصل آن کاهش مهاجرت‌های گسترده و تقویت شغلی در این مناطق است.
 
سرپرست صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستائیان و عشایر با اشاره ضریب نفوذ فن‌آوری اطلاعات در روستاها تصریح کرد: در حالی که ضریب نفوذ فن‌آوری اطلاعات در شهرهای ما رقمی در حدود 60 را نشان می‌دهد، این رقم در روستاها به حدود 40 رسیده است که نشانگر کاهش فاصله معناداری بین شهر و روستا در این زمینه است.
 
وی در ارتباط با حضور فعالان استارتاپی در نمایشگاه گفت: حضور این دوستان می‌تواند این نوید را در پی داشته باشد که جایگاه اثربخش این حوزه برای سرمایه‌گذاران استارتاپی روشن شده و ظرفیت اثر بخش توانمندی‌های اقتصادی کشاورزان و روستائیان رو به آشکار شدن بیشتر است.
 
شیرکانی ادامه داد: یکی از اهدافی که ما برای سال‌های آتی در نظر داریم، تشکیل کارگزاری‌های مجازی است که برای اجرایی‌کردن آن با برخی فعالان حوزه مجازی و استارت‌آپ‌ها به گفتگو پرداخته‌ایم.
 
سرپرست صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستائیان و عشایر با تاکید بر اینکه تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان قطعا یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است، افزود: دولت در این راستا خود را متولی امور روستائیان و عشایر می‌داند. در این میان یکی از اساسی ترین اهداف فعالیت های شغلی و اجتماعی، بهره‌مندی از بیمه اجتماعی است که در ارتباط با روستائیان عزیز، این مهم را صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر برعهده دارد.
 
وی تاکید کرد: با توجه به پیشینه کار صندوق، ما در حوزه فعالیت کار روستائیان و عشایر به عمق جامعه روستایی نفوذ داشته‌ایم و حمایت از تمامی جامعه روستایی را در دستور کار داریم.
 
 انتهای پیام/
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین