پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:42 - 1398/06/15

حداقل دستمزذ کارگران برای چند درصد هزینه معیست یک ماه کافی است؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه حداقل دستمزد ۳۵درصد هزینه معیشت را پوشش می دهد گفت: پیشنهاداتی را برای تأمین مسکن و توزیع کالاهای اساسی ارزان قیمت به دبیرخانه شورای عالی کار ارائه کردیم و منتظر برگزاری جلسه شورای عالی کار هستیم.
به گزارش کارگر آنلاین ، علی خدایی در گفت و گو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت جلسه شورای عالی کار گفت: پیشنهادات خود را به دبیرخانه شورای عالی کار ارائه کرده ایم.با توجه به امتیازاتی که در حال حاضر دولت به بخش های مختلف برای تأمین مسکن می دهد،پیشنهاداتی درباره تأمین مسکن داشته ایم. پیشنهاداتی در زمینه تأمین مسکن کارگران، راهکارهای توزیع کالاهای اساسی ارزان قیمت و... با تکیه بر ظرفیت تعاونی های کارگری را به دبیرخانه شورای عالی کار ارائه کردیم.یکی از پیشنهادات جامعه کارگری درباره تأمین مسکن کارگران  اختصاص زمین به تعاونی های کارگری به قیمت منطقه ای بود. پیشنهاد دادیم در توزیع کالا به  میزان ارز دولتی که دولت برای کل جامعه اختصاص داده است، آن قسمت که با آمار و ارقام دقیق می تواند به کارگران تعلق بگیرد را از طریق تعاونی مصرف تخصیص دهد. 
 
 
 وی ادامه داد: زمین با نرخ منطقه ای و حمایت های ساخت وساز  هم در زمینه تأمین مسکن پیشنهاد داده ایم،بحث توزیع کالا و تأمین مسکن را از طریق دو تعاونی مسکن و مصرف کارگری پیشنهاد دادیم. پیگیری های ما برای این است که شورای عالی کار هفته بعد از تعطیلات برگزار شود.
 
 وی ادامه داد:پیشنهاد ما در زمینه تعاونی مسکن متفاوت از شیوه سنتی فعالیت تعاونی ها است. تعاونی مسکن با ساختار سه جانبه پیشنهاد ما در بحث تأمین مسکن کارگران بوده است. پیشنهادات ما در شورای عالی کار نیز ایجاد و ساماندهی تعاونی‌های مسکن براساس ساختار هرمی و دموکراتیک است که زیر نظارت یک شورای سه‌جانبه عمل کند.
 
 وی درباره عدد و رقم سبد معیشت کارگران گفت:  عدد سبد معیشت کارگران باید به صورت سه جانبه بررسی و دوباره اعلام شود. بررسی ها در بحث مسکن و سبد معیشت حاکی از تورم افسار گسیخته است. آخرین بررسی های گروه کارگری نشان می دهد که مجدداً ارزش حداقل دستمزد کارگران در مقابل هزینه ها سقوط کرده است  وبه محدوده 30تا35 درصد رسیده است. هزینه های زندگی بیشتر از 5میلیون تومان است. در حال حاضر35درصد از هزینه های زندگی با حداقل دستمزد تأمین می شود در بقیه موارد کسری وجود دارد.
 
 نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت:غفلت از موضوع و تبعات اجتماعی کاهش قدرت خرید کارگران و افزایش هزینه‌های زندگی موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیر در آینده خواهد شد.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین