پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ31212:42 - 1398/06/18

با مصرف منظم نخود با سرطان روده ، کلسترول بالا ، قند خون و 6 بیماری لاعلاج فاصله بگیرید

طعم مناسب، قیمت ارزان، شیوه‌های متعدد پخت و همچنین خصوصیات مفید نخود، این دانه خوراکی را در لیست محبوب‌ترین غذاها قرار داده‌اند.
به گزارش کارگر آنلاین ، یک کارشناس تغذیه معتقد است، نخود برای پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان‌های زنانه در زنان یائسه بسیار مفید است.
 
مریم شیرمستی، نخود را یکی از حبوبات کمتر شناخته شده دانست که چون مردم اطلاع دقیقی از خواص آن ندارند، کمتر نخود مصرف می‌کنند.
 
وی با اشاره به پروتئین سرشاری که در نخود وجود دارد، اظها کرد: نخود حاوی بیشترین پروتئین‌های گیاهی است و اگر در کنار نان و غلات مصرف شود، پروتئین آن 100 درصد کامل خواهد شد.
 
به گفته این کارشناس تغذیه، نخود حاوی ویتامین B5 است که داروی ریزش مو است و حتی در گذشته نیز نخود را آسیاب می‌کردند و برای رویش مو و جلوگیری از ریزش آن روی سر قرار می‌دادند.
 
شیرمستی ویتامین B موجود در نخود را نیز برای تقویت اعصاب مفید دانست.
 
وی افزود: نخود حاوی ماده "فیتواستروژن" است که می‌تواند برای کاهش علائم یائسگی خصوصا گرگرفتگی موثر باشد و از پوکی استخوان و سرطان‌های زنانه در زنان یائسه جلوگیری کند.
 
این کارشناس تغذیه به خاصیت ضد اسهال نخود نیز اشاره کرد و ادامه داد: به علاوه نخود به دلیل پروتئین بسیار بالایی که دارد برای عضله سازی مفید است.
 
شیرمستی یکی از دلایل عدم گرایش به نخود را نفاخ بودن آن دانست و تصریح کرد: اگر نخود را 24 ساعت در آب نگه داریم و چند بار آب آن را عوض کنیم از نفاخی آن کاسته می‌شود، همچنین هنگام پختن نخود اگر به آب آن زیره و یا نعناع خشک اضافه شود باز هم نفخ نخود گرفته خواهد شد.
 
وی معمولی ترین شیوه مصرف نخود را طرز تهیه فلافل عنوان کرد که چون تبلیغ می‌شود که فلافل در روغن غیرمناسب سرخ می‌شود، مردم نیز کمتر به سمت فلافل می‌روند.
 
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: استفاده از فلافل‌های خانگی، کوکوهای نخود و همچنین آبگوشت از راه‌های مناسب مصرف نخود است و حتی مصرف نخود بو داده نیز همین خواص را دارد.
 
شیرمستی معتقد است، حتی شیرینی‌های نخودی هم به میزانی خواص نخود را برای بدن همراه دارند.
 
۵ خاصیت بی‌نظیر نخود که احتمالا نمی‌دانید!
 
 
نخود مقدار زیادی پروتئین گیاهی، مگنزیوم و مقدار قابل توجهی مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان دارد. پروتوئین‌، کربوهیدرات، الیاف، ویتامین و مواد معدنی مختلفی در نخود وجود دارد. با توجه به وجود زینک، فسفر و آهن، نخود می‌تواند به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی، حافظه، استخوان‌ها و دندان‌ها عمل کند.
 
علاوه بر همه آنچه ذکر شد، نخود 5 ویژگی مهم دارد که اگر افراد از آنها اطلاع کافی داشته باشند، نخود تبدیل به غذای دایمی آنها خواهد شد.
 
بهبود سطح آهن در بدن
 
نخود یکی از مهم‌ترین منابع آهن به شمار می‌رود و دارای ویتامین C است که به بدن کمک می‌کند آهن را جذب کند. لذا در صورت کم‌خونی می‌توان نخود را به رژیم غذایی افزود.
 
پایین آوردن سطح قند خون
 
وجود کربوهیدرات‌های ترکیبی در نخود باعث افزایش نیرو در بدن، بدون بالا رفتن سطح قند خون می‌شود. پروتوئین موجود در نخود به افراد احساس سیری و شکم‌پری می‌دهد و این امر نیز می‌تواند در پایین نگاه داشتن سطح قند خون موثر باشد.
 
خاصیت ضد سرطانی
 
مقدار قابل توجهی اسید فولیک در نخود وجود دارد و این امر می‌تواند در جلوگیری از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ نقش مهمی ایفا کند.
 
پایین آوردن سطح کلسترول خون
 
مطالعات نشان داده که خوردن منظم نخود سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و این موضوع نخود را به غذایی مناسب برای جلوگیری از بیماری‌های قلب و عروق مبدل کند.
 
کاهش وزن
 
وجود مقدار زیادی الیاف در نخود به فرد احساس سیری و شکم‌پری طولانی‌مدت می‌دهد. مصرف مستمر نخود از چاقی جلوگیری کرده و در کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد.
 
 

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین