پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:32 - 1398/08/16

با قدرت بی نهایت هویج زرد آشنا شوید/درمان اختلالات بارداری و افزایش نیرو در بدن؛

تا فصل این هویج ویژه ایرانی تمام نشده با آن 12 بیماری و سرطان را ریشه کن کنید

هویج زرد که با نام زردک یا هویج ایرانی نیز شناخته شده است، یکی از اعضای خانواده هویج‌ها است؛ با این تفاوت که این نوع نسبت به انواع دیگر شیرین‌تر بوده و طعمی بین مزه سیب‌زمینی و هویج دارد!
به گزارش کارگر آنلاین ، ، هویج زرد که با نام زردک یا هویج ایرانی نیز شناخته شده است، یکی از اعضای خانواده هویج‌ها است؛ با این تفاوت که این نوع نسبت به انواع دیگر شیرین‌تر بوده و طعمی بین مزه سیب‌زمینی و هویج دارد!
 
زردک، برخلاف اقوام دیگرش یعنی هویج نارنجی، کمتر شناخته شده، ولی بدون شک این ریشه گیاهی دارای خواص بسیار زیادی است که در ادامه به ۵ خاصیت شگفت‌انگیز آن اشاره خواهیم کرد. این ریشه گیاهی را می‌توانید به‌صورت آب‌پز، پخته یا خام میل کنید.
 
پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام خرید، اندازه کوچکتر آن را انتخاب کنید؛ زیرا شیرین‌تر و آبدارتر خواهد بود. شاید در ابتدا ظاهر این نوع هویج به‌نظرتان کمی رنگ‌پریده و بی‌خاصیت باشد؛ اما شک نکنید که با دانستن خاصیت این هویج، آن را در لیست سبزیجات محبوبتان قرار خواهید داد.
 
فواید بی‌نظیر زردک
هویج زردک دارای فیبر حلّال و غیرحلّال بوده که باعث پایین‌آوردن کلسترول خون و کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت خواهد شد. همچنین زردک از آزاد شدن هورمون گرلین –هورمونی که محرکِ احساس گرسنگی در شماست و از سلول‌های سقف معده و سلول‌های پانکراس ترشح می‌شود- جلوگیری خواهد کرد. این یعنی شما با مصرف زردک، دیگر کمتر احساس گرسنگی خواهید داشت. می‌توانید زردک را جایگزین هویج نارنجی برای پخت شیرین‌پلو (هویج‌پلو) یا درست‌کردن سالاد کنید.
 
هویج زردک سرشار از فولیک اسید یا ویتامین B9 است. مصرف این ماده از اختلالات مادرزادی جلوگیری خواهد کرد. بنابراین اگر باردار هستید، حتماً از این سبزی سرشار از فولات یا فولیک اسید استفاده کنید تا مواد مورد نیاز و مغذی به جنین برسد.
 
علاوه‌بر این با مصرف زردک، سلامت لثه‌های‌تان را نیز تضمین خواهید کرد؛ به‌طور تقریبی، ½ فنجان زردک پخته‌شده حاوی ۴۵ میکروگرم فولیک اسید است که حدوداً ۱۱ درصد نیاز روزانه شما را تأمین خواهد کرد. این یعنی کافی است دو عدد زردک را خُرد کرده و همراه با سیر، پیاز و گوجه‌فرنگی، یک سوپ مرغ و سبزیجات خوشمزه درست کنید تا تمام نیاز بدنتان به فولیک اسید را برطرف سازید. به غذاهای چرب و سنگین مقداری زردک له شده اضافه کنید تا کالری دریافتی‌تان را به نصف کاهش داده و مقدار بیشتری فیبر، جذب بدنتان کنید.
 
زردک، حاوی مقداری مس بوده و مصرف مس برای تولید ATP در سلول ضروری است. بنابراین تنها کافی است مقداری زردک به سالاد قبل و بعد از تمرین اضافه کنید تا انرژی‌تان چند برابر شده و طعم شیرینیِ لذت‌بخشی به دسرها اضافه کنید.
 
هویج زردک سرشار از پتاسیم است که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها و عضلات خواهد شد. در کنار این قضیه زردک باعث دفع مواد سمی و مضر از بدن شده و ریکاوری‌تان را سرعت خواهد بخشید.
 
ایمنی بدنتان را تقویت خواهد نمود و اگر می‌خواهید در برابر سرماخوردگی‌های فصل زمستان مصون باشید، حتماً از این نوع هویج استفاده کنید. زردک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ارگانیک است که بدنتان را در برابر بیماری‌ها حفاظت خواهد کرد. همچنین زردک منبع ویتامین C و E است که رادیکال‌های آزاد که منشأ بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان هستند را از بین می‌برد.
این نوع هویج با دارا بودن این همه ویتامین و مواد معدنی، میان‌وعده‌ای فوق‌العاده برای ورزشکاران خواهد بود.  بهتر نیست به جای خوردن فست‌فودها و چیپس و پفک به‌سراغ هویج زردک برویم؟
 
نکته مهم: دقت کنید که فصل برداشت این سبزی معجزه‌آسا، فقط سه ماه زمستان است و برای مصرف آن فرصت زیادی در اختیار ندارید. اگر معده ضعیفی دارید، به علت زمان‌بر بودن هضم این نوع هویج به‌صورت خام، بهتر است قبل از مصرف، آن را خوب پخته و سپس نوش جان کنید.
 
منبع: دکتر کرمانی
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین