پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:04 - 1398/10/23

مرگ سالانه 3000 ایرانی به علت خطاها و عوارض دارویی/نسخه‌ هایی که بیماران را می‌کشد

سالانه بخاطر اشتباه پزشکان ده برابر آمار جانباختگان هوایپیمای اوکراینی تلفات می دهیم

کارگر آنلاین:علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: طبق آمارها و برخی تحقیقات انجام شده، احتمالا سالانه حدود 45 هزار نفر در ایران به علت خطاهای دارویی و عوارض ناشی از آن آسیب می بینند و متأسفانه حدود 3 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

به گزارش کارگر آنلاین، علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: طبق آمارها و برخی تحقیقات انجام شده، احتمالا سالانه حدود 45 هزار نفر در ایران به علت خطاهای دارویی و عوارض ناشی از آن آسیب می بینند و متأسفانه حدود 3 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

 
 
دکتر یسنا به ‌منش، دبیر ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو تأکید کرد: آمار بالای مصرف داروها در جامعه از یک سو احتمال بروز تداخلات دارویی را بالا خواهد برد و از سوی دیگر، اشتباهاتی که ضمن تجویز و مصرف دارو به صورت ناخواسته انجام می‌شود، ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و متاسفانه عوارض ناشی از مسمومیت با داروها سوق دهد.
 
 
وی در مورد نقش تجویز اشتباه دارو در مرگ ‌و میر ناشی از مسمومیت گفت: به طور کلی مسمومیت با دارو خیلی منجر به مرگ نمی‌ شود و از هر ۱۰۰ مرگی که به دلیل مسمومیت رخ می‌دهد، ۱۴ مورد مسمومیت دارویی است.
 
باتوجه به اینکه هیچ دارویی بدون عوارض جانبی نیست، بنابراین به بیماران توصیه می شود که حتما میزان دوز تجویز شده توسط پزشک معالج را مصرف کنند؛ درصورت مصرف داروی دیگر، پزشک را در جریان این مسأله قرار دهند؛ در شرایطی که پس از مصرف دوزهای ابتدایی دارو با عوارض جانبی مثل سرگیجه، حالت تهوع یا هر مشکل دیگری مواجه شدید، این موضوع را با پزشک معالج در میان بگذارید.
 
منبع/سلامت نیوز 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین