پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ11016:22 - 1398/10/24

فرد مسلمان بدون خواندن نماز مسلمان شناخته نمی‌شود

همچنان که خانه بدون ستون شکل نمی‌گیرد، فرد مسلمان نیز بدون خواندن نماز مسلمان شناخته نمی‌شود.

به گزارش کارگرآنلاین، نماز برترین تجلی عبادت خداوند است و پس از معرفت خدا بهترین عمل شناخته شده است، در قرآن مسلمانان بیش از هرچیزی به نماز فراخوانده شده‌اند. ما در اسلام و در وقت اذان به خواندن و اقامه نماز خوانده می‌شویم.

در روایات آمده است که نخستین سوال در روز قیامت در خصوص نماز است. خداوند در قرآن می‌فرماید: اقِمِ الصلاة لِذکری یعنی به یاد من نماز را برپا دار.

در قرآن آمده است: «فَوَیلُ لِلمَصلّینَ الّذینَ هُم عَن صَلاتهم ساهَون؛ پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل انگاری می‌کنند.»

در احادیث و روایات بسیاری به برپایی نماز اول وقت سفارش شده است به خصوص این امر هنگامی که برای اذان صبح از خواب برمی‌خیزیم و نماز را به جای می‌آوریم از ثواب بیشتری برخوردار است.

همچنین حضرت علی علیه السلام در حدیثی می‌فرمایند. " مراقب وقت نماز باش و آن را به هنگام بخوان، نه به دلیل بیکاری آن را پیش از وقت بخوان و نه به دلیل پرکاری آن را از وقتش به تاخیر بینداز."

بدین ترتیب می‌توان گفت نماز به نوعی ما را وقت شناس می‌کند، شنیدن صدای اذان به ما می‌گوید که وقت نماز فرا رسیده است.

در آیه‌ای از سوره ابراهیم آمده است که حضرت ابراهیم (ع) از خداوند چنین می‌خواهد: " پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و فرزندانم را نیز،" در این آیه حضرت ابراهیم از خداوند متعال می‌خواهد که نه تنها خود بلکه فرزندانش نیز از نمازگزاران باشند.

حتی در آیه‌ای دیگر از همین سوره آمده است که پروردگارا! من فرزندانم را در دره‌ای بی‌کشت، نزد خانه محترم تو، سکونت دادم تا نماز را به پا دارند.

این آیه‌ای به نوعی بیانگر آن است که هدف از ساختن کعبه برپایی نماز بوده است.

در آیاتی دیگر از قرآن کریم از امر به نماز به حضرت موسی علیهم السلام سخن رفته است. در آیات سیزدهم و چهاردهم سوره طه و در نخستین وحی به حضرت موسی، خداوند خطاب به حضرت موسی می‌فرماید: من تو را برگزیده‌ام، پس به آن چه وحی می‌شود، گوش فرا ده. منم خدایی که جز من خدایی نیست. پس مرا پرستش کن و به یاد من نماز به پا دار.

در آیه سی و یکم سوره مریم و از زبان حضرت عیسی علیهم السلام آن هنگام که در گهواره بود چنین آمده است: خدا مرا به نماز و زکات سفارش کرده است.

در آیه چهل و پنجم سوره عنکبوت خداوند خطاب به پیامبر اکرم می‌فرماید: آنچه را از کتاب به سوی تو وحی شده است بخوان و نماز را برپا دار، که نماز از کار زشت و ناپسند باز می‌دارد و قطعا یاد خدا بالاتر است.

بدین ترتیب مشاهده می‌کنید که آنچنان که در قرآن کریم آمده است تمامی پیامبران اولوالعزم و همچنین پیروانشان به برپا داشتن نماز سفارش شده‌اند.

نه تنها در قرآن به عنوان کتاب دینی مرجع ما مسلمانان که در احادیث و روایات به جا مانده از پیامبر و امامان نیز از نماز بسیار سخن رفته و بسیار بدان تاکید شده است تا آنجا که امام باقر علیهم السلام می‌فرماید: نماز ستون دین است.

یعنی آنقدر نماز جامع و کامل است که اگر نباشد دین فرو می‌ریزد. همچنان که خانه بدون ستون شکل نمی‌گیرد،  فرد مسلمان نیز بدون خواندن نماز مسلمان شناخته نمی‌شود.

در ابتدای مقاله گفتیم که اولین سوال در روز قیامت در مورد نماز است. به بیانی اگر نماز مورد قبول حق واقع شود، سایر اعمال نیز مقبول می‌افتند. اما اگر نماز مقبول نباشد، سایر اعمال فرد نیز مورد قبول حق قرار نمی‌گیرد.

شهید مطهری در خصوص این روایت کتاب گفتارهای معنوی خود می‌گوید: "یعنی شرط قبولیت دیگر اعمال انسان، قبولیت نماز است، یعنی اینکه اگر انسان اعمال نیک و صالح انجام بدهد و نماز نخواند، یا نماز بخواند اما آن نادرست و نامقبول باشد و برگردانده باشد دیگر اعمال او نیز برگردانده می‌شود، شرط قبولیت دیگر اعمال صالح انسان، قبولیت نماز او می‌باشد".
منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین