پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00023:59 - 1400/04/31

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۳۱ تیر ۱۳۷۷: جزئیات دیدار وردی نژاد، محسن رضایی، لاریجانی و شمخانی درمورد مشکلات سیاسی کشور

خاطرات آیت الله هاشمی: امروز صبح فائزه آمد و شماره دیگری از شماره‌هاى آزمایشى روزنامه زن را براى مشورت آورد و گفت، افرادى در مجمع حزب‌الله مجلس، اصرار دارند که در موافقت با وزارت آقاى موسوى لارى صحبت کند، ولى او نپذیرفته و به آقاى [حسین] مرعشى، [نماینده کرمان]، گفته است که آنها را قانع کند که اصرار نکنند. عصر به خانه آمدم. عفت و آقاى [محمدشریف] مهدوى [شاهرودی]، از آفریقاى جنوبى تلفن کردند و خبر رسیدن و سلامتى را دادند.

خاطرات روزنوشت مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

تا ساعت ده و نیم صبح، کارها را انجام دادم. آقاى [فریدون] وردى‌نژاد، [مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا-] آمد. از مشکلات در خبرگزارى و روزنامه ایران گفت که نه خط راست و نه چپ و نه رهبرى از کارش رضایت ندارند؛ چون هر یک تقاضاى خاص خودشان را دارند. همکارانش، اکنون قدر سعه‌صدر زمان مسئولیت من را مى‌دانند. گفت، رهبرى با استعفاى او از سپاه موافقت‌کرده‌اند، اما سپاه هنوز موافقت را اعلام نکرده است. از سفر مصر گزارش داد و گفت، در آنجا براى مصریان روشن‌کرده که تغییرات مثبت جارى ایران، از آثار دولت‌ آقای هاشمى است. گزارشى از پیشرفت کار حزب استقلال، [= اعتدال و توسعه] و جدى شدن آقاى [حسن] روحانى داد.

آقاى عباس صفریان، سفیرمان در سنگال آمد. او هم از عدم توجه وزارت امورخارجه به آفریقا شاکى بود و گفت، مى‌خواهند چهار نمایندگى را در آفریقا تعطیل‌کنند؛ بورکینافاسو، نامیبیا و گابُن و توضیحاتى راجع به شروع جنگ داخلى در گینه بیسائو و کشیده شدن پاى سنگال به آنجا داد.

اخوى محمد، [رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران] آمد. نگران حکم محاکمه کرباسچى‌اند و گفت، احتمال حبس تعلیقى و جریمه و انفصال زیاد است. محسن آمد و گزارش مذاکرات جلسه‌اى را داد که با آقایان [محسن] رضایى، [علی] لاریجانى، [علی] شمخانى و [فریدون] وردى‌نژاد و...، براى چاره‌جویى مشکلات سیاسى کشور و رهبرى دارند و گفت، پیشنهاد این بوده که از من بخواهند، وارد عمل شوم و هماهنگى بین جریان‌ها ایجادکنم.

آقاى [عبدالواحد] موسوى‎لارى، از مجلس [برای پُست وزارت کشور] رأى اعتماد گرفت.[1] خط راست، مخالفت جدى نکرده است. رأى اعتماد مجلس به آقاى لارى، با استقبال رسانه‌هاى خارجی مواجه شده است. تفسیر مى‌کنند، جناح حاکم مجلس براى نجات از اتهام و تبلیغات کارشکنى در مقابل دولت، کوتاه آمده، ولى سیاست تبلیغاتى حامیان دولت و خارجى‌ها همین است که عدم موفقیت دولت آقاى خاتمى را معلول کارشکنى محافظه‌کاران ببینند. هر دوی آنها هم معمولاً این بهانه را در اختیارشان مى‌گذارند.

 امروز صبح فائزه آمد و شماره دیگری از شماره‌هاى آزمایشى روزنامه زن را براى مشورت آورد و گفت، افرادى در مجمع حزب‌الله مجلس، اصرار دارند که در موافقت با وزارت آقاى موسوى لارى صحبت کند، ولى او نپذیرفته و به آقاى [حسین] مرعشى، [نماینده کرمان]، گفته است که آنها را قانع کند که اصرار نکنند. عصر به خانه آمدم. عفت و آقاى [محمدشریف] مهدوى [شاهرودی]، از آفریقاى جنوبى تلفن کردند و خبر رسیدن و سلامتى را دادند.

 

 

منبع: انتخاب
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین