پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:01 - 1400/05/01

کتاب «سفیر شیعه در غرب»، روایتگر نحوه شکل گیری فعالیت شیعیان در دل اروپا

اولین امام جماعت مسجد امام علی (ع) در هامبورگ در کتاب «سفیر شیعه در غرب» از فعالیت‌هایش در این مرکز و جذب اروپایی‌ها به اسلام گفت.

 مرحوم حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد محققی‌ گیلانی، اولین امام جماعت مسجد امام علی (ع) در هامبورگ در کتاب «سفیر شیعه در غرب» در روایتی مستند درباره تاریخچه مرکز اسلامی هامبورگ و شرح دقیقی از فعالیت هایش به عنوان اولین امام جماعت در مسجد امام علی (ع) در هامبورگ ارائه کرده که شامل نحوه آغاز فعالیت این مرکز، چگونگی احداث مسجد امام علی (ع)، روایت‌هایی از گرایش اروپایی‌ها به اسلام، ترسیم فضای تاریخی روز، موقعیت و جایگاه مرکز اسلامی هامبورگ در قلب اروپا، فعالیت‌های شهید بهشتی در آن مرکز و ... است.

کتاب «سفیر شیعه در غرب» دارای پنج فصل است و اسناد، تصاویر و مدارک ضمیمه محتوای کتاب شده است. همچنین مقدمه آن را آیت‌الله رمضانی‌گیلانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) نوشته و حجت‌الاسلام‌ و المسلمین  دکترحمیدرضا ترابی، مدیر آکادمی اسلامی و مسئول حوزه علمیه هامبورگ تهیه کرده است.

نویسنده کتاب «سفیر شیعه در غرب» از خاطره خود درباره عید قربان در هامبورگ در این کتاب هم گفته است: «چند ماهی از حضورم در هامبورگ نگذشته بود که عید قربان از راه رسید. آن سال تصمیم گرفتم به مناسبت این عید بزرگ در سالن موزه هنر شهر هامبورگ مراسم برگزار شود. جمع کثیری برای شرکت در این جلسه در تاریخ بیست و نهم تیر ۱۳۳۵ شمسی دعوت شدند. گزارشی از این جلسه که در نوع خود بی‌نظیر بود، توسط روزنامه‌ی «هامبورگر آنتسایگر» و «هامبورگر آبند بلات» منتشر شد.

من به زبان فارسی در آن مراسم سخنرانی کردم این امر نه تنها برای مسلمانان جذّابیت داشت، بلکه توجّه مردم آلمان را نیز به مسلمانان و طرز فکر آن‌ها بیشتر جلب کرد. در کتاب هم حتی به موضوع سخنرانی آن روز ذکر شده که بخشی از سخنرانی خود چنین بود: «کسالت و حقیر شمردن خود، کلید همه بدبختی هاست. کسی که کسل باشد، حقّی را نمی‌تواند ادا کند و کسی که خود کم‌بین باشد، حقّی را نمی‌تواند بگیرد. رسول اسلام می‌فرماید: «بدترین مردم کسانی هستند که بار دوش دیگرانند».

اولین امام جماعت مسجد امام علی (ع) در هامبورگ در ادامه درباره هدف از اجرای این برنامه در هامبورگ نیز در این اثر گفته بود: «دکتر علی عماری که در آن زمان مسئولیت دبیرکلّی جمعیت را برعهده داشت، سخنرانی را به زبان آلمانی برای حاضران ترجمه کرد. هدفم هم این بود که دنیای اسلام و مسیحیت را به صلح، دوستی، تلاش و کار دعوت کنم. در واقع، مراسم عید قربان، اوّلین فعالیت فرهنگی، دینی و گفتگوی میان ادیان (اسلام و مسیحیت) در هامبورگ بود که از طرف جمعیت ایرانیان مسلمان در آلمان صورت گرفت.

خبر فعالیت هایم برای ساخت مسجد به سرعت در شهر پیچید. در ابتدا در خرداد ۱۳۳۶ دفتری برای جمعیت اسلامی در نظر گرفته شد که با حضور عده‌ای از مسلمانان افتتاح گردید. کم کم در این روز‌ها برای سخنرانی در جلسات و شهر‌های مختلف دعوت می‌شدم که در مطبوعات هامبورگ هم انعکاس یافت. همچنین خودم که در ایران استاد دانشگاه تهران و اهل فلسفه و علوم عقلی بودم مشتاق ارتباط و گفتگو با اساتید دانشگاه هامبورگ و روحانیون کلیسا‌ها بودم. به منظور تبادل نظر درباره مسائل مختلف از دیدگاه اسلام و مسیحیت جلساتی تشکیل دادم. در ظرف همان یکی دو سال اوّل، آوازه فعالیت‌های اسلامی در هامبورگ از حوزه شهر هامبورگ تا آمریکا نیز رسید و اشخاص و گروه‌های مختلفی خواستار برقراری ارتباط فکری شدند.»

کتاب «سفیر شیعه در غرب» به نویسندگی حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر حمیدرضا ترابی درباره مرحوم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد محققی‌گیلانی در  ۲۶۰ صفحه که به تازگی چاپ شده است، با ۳۰ درصد تخفیف، تا ۷ مردادماه مصادف با عید غدیر خم در صفحه پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی عرضه می شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین