پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:17 - 1398/10/28

علت نپذیرفتن دفترچه‌های تأمین اجتماعی در داروخانه‌ها چیست؟

سازمان تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین مراکز بیمه‌ای کشور است که حدود ۴۵ میلیون بیمه شده تحت پوشش خود دارد و این سازمان به وزارت بهداشت بدهکار است.

به گزارش کارگرآنلاین،، سازمان تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌ای کشور است که حدود ۴۵ میلیون بیمه شده تحت پوشش خود دارد.

این سازمان علاوه بر مراکز درمانی ملکی خود با مراکز درمانی تحت پوشش وزارت بهداشت نیز طرف قرارداد است که در یکی دو سال اخیر به دلیل عدم پرداخت معوقات به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها دفترچه‌های درمانی تأمین اجتماعی ارزش سابق را ندارد و بیمه شده‌ها با مشکل مواجه شدند.

پیامک های زیادی از طرف بیمه شدگان تأمین اجتماعی به خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ارسال شده است مبنی بر اینکه با وجود پرداخت ماهانه حق بیمه اما دفترچه های درمانی بیمه شدگان این سازمان فاقد اعتبار است و هیچ خدمات درمانی دریافت نکردند.

در همین رابطه جلیل کوهپایه زاده رئیس علوم پزشکی ایران گفت: ما وقتی نتوانیم بدهی خود را از تأمین اجتماعی دریافت کنیم، آنگاه نمی‌توانیم پول شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی را پرداخت کنیم و به دنبال این مسئله چرخه تولید دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل خواهد شد، چرا که صنعت برای ادامه حیات خود نیاز به پول دارد.

حال اگر سازمان تأمین اجتماعی بدهی‌های خود را به وزارت بهداشت پرداخت کند، دیگر بیمه شدگان با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و از حق بیمه‌ای که هرماه پرداخت می کنند، استفاده خواهند کرد.

همچنین شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درباره میزان بدهی تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت گفت: در سال جاری حدود ۷ هزار میلیارد تومان به مراکز خصوصی طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است، مجموع مطالبات باقی مانده سال جاری مراکز درمانی ۳۲۰۰ میلیارد تومان است که ۱۷۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به وزارت بهداشت و ۱۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به بخش خصوصی است.

غفاری ادامه داد: مطالبات وزارت بهداشت و بخش خصوصی از سازمان تأمین اجتماعی که معوق شده است و مربوط به سنوات قبل است، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است؛ از این مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به مطالبات وزارت بهداشت است و ۱۱۰۰ میلیارد تومان نیز مربوط به بخش خصوصی است.

وی افزود: مجموع مطالبات وزارت بهداشت بر اساس مستنداتی که تحویل سازمان تأمین اجتماعی شده حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با تشکر از مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان بابت ارائه خدمات به آحاد جامعه به ویژه بیمه شدگان این سازمان، گفت: سازمان تأمین اجتماعی با ۴۸ هزار ارائه دهنده خدمت طرف قرارداد است که شامل بیش از ۲۰ هزار پزشک، ۱۰ هزار داروخانه و ۹۰۰ بیمارستان از جمله ۷۰۰ بیمارستان دانشگاهی است.

غفاری بیمارستان‌های دانشگاهی را از مهمترین تأمین‌کنندگان خدمات درمانی بیمه شدگان تأمین اجتماعی برشمرد و افزود: سازمان تأمین اجتماعی با ۶۱ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور طرف قرارداد است.

با این وجود پرداخت بدهی‌های تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت نیازمند منابع کافی است، چراکه تأمین اجتماعی از دولت طلبکار است و اگر دولت بدهی خود را به این سازمان پرداخت کند، تأمین اجتماعی نیز می‌تواند نه تنها بدهی‌های جاری بلکه معوقات خود را به وزارت بهداشت پرداخت کند، در این صورت مشکلات بیمه شدگان این سازمان نیز حل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی  گفت: بدهی دولت به این سازمان حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که با وجود شرایط جاری، اولویت‌های ضروری‌تری در کشور وجود دارد و باید وضعیت دولت را درک کرد.

اکبر شوکت عضو هیئت امنا سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پرداخت بدهی‌های این سازمان به مراکز درمانی اظهار کرد: از زمانی که مدیرعامل جدید آقای سالاری مدیریت را برعهده گرفتند، سعی کردند بدهی‌ها به روز پرداخت شود، بدین صورت که طی ۳ تا ۴ ماه اخیر بدهی‌ها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته ۶ تا ۷ ماه از معوقات به بخش خصوصی و مراکز درمانی پرداخت نشده است، افزود: تأمین اجتماعی ماهیانه ۸ تا ۹ میلیارد تومان هزینه دارد که شامل پرداخت حقوق بازنشسته ها، هزینه‌های مراکز ملکی و بخش خصوصی است.

شوکت با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی ماهیانه برای پرداخت بدهی‌ها ۷۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان از بانک پول قرض می‌کرد، ادامه داد: در حال حاضر بانک هم دیگر به ما پول قرض نمی‌دهد و برای پرداخت هزینه‌ها اموال خود را می‌فروشیم، در واقع کت خود را می‌فروشیم تا شکممان را سیر کنیم.

عضو هیئت امنا سازمان تأمین اجتماعی گفت: دولت با اجرای طرح تحول سلامت ضربه سنگینی به سازمان تأمین اجتماعی وارد کرد، چراکه قرار بود نظام ارجاع و پزشک خانواده اجرا شود که نه تنها این نظام اجرا نشد، بلکه باعث شد تعرفه پزشکان ۳۰۰ برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فاصله درآمد یک پزشک با پرستاران و نیرو‌های خدماتی ۱۰ تا ۵۰ برابر شده است و به تبع آن نیز هزینه‌های رادیولوژی و سونوگرافی افزایش یافته است، این درحالی است که سازمان تأمین اجتماعی ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد هزینه‌های سرپایی را به بیمه شدگان پرداخت می‌کند.

شوکت با اشاره به اینکه هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اضافه کرد: یعنی هزینه‌های سازمان در طی ۷ سال ۷ برابر شده است.

عضو هیئت امنا سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و مجلس شورای اسلامی نیز هیچ نظارتی نمی‌کند. اگر دولت تنها بدهی‌های خود را در سال جاری که حدود ۲۷ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است پرداخت کند، آنگاه تأمین اجتماعی می‌تواند بدهی‌های خود را به وزارت بهداشت پرداخت کند.

دود اختلاف بین وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی تنها در چشم عده‌ای بیمه شده می‌رود که امیدشان به این دفترچه‌های درمانی است که دولت با پرداخت بدهی خود به این سازمان می‌تواند این مشکلات را حل کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین