پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:00 - 1400/05/05

مهم ترین چالش آموزش و پرورش نگاه مصرف گرایانه به این نهاد انسان ساز است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۱ تبریز گفت: مهم ترین چالش آموزش و پرورش نگاه مصرف گرایانه به این نهاد انسان ساز است.

جواد لطف اله پور  در حاشیه سی و پنجمین اجلاس روسا و مدیران دستگاه تعلیم و تربیت کشور ضمن تقدیر و قدردانی از هدایت و حمایت و راهبری های مدیر کل محترم در این وضعیت سخت و تنگنای مالی  گفت: از اهداف مهم اجلاس می توان به ضرورت هماهنگی در انجام ماموریت ها، ابلاغ سیاست های جدید وزارتخانه ، رفع نگرانی های احتمالی و ایجاد ظرفیت برای استمرار آموزش در وضعیت های مختلف  اشاره کرد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز از مهم ترین مشکلات و چالش های اجرایی پیش روی آموزش و پرورش در سطح ملّی و در سطح آن منطقه اظهار داشت: ریشه و اساس چالش های آموزش و پرورش در این است که نه دولت و نه مجلس ، به آموزش و پرورش تحت عنوان نهاد تولید کننده علم و دانش و آگاهی نگاه نمی کنند بلکه به عنوان یک نهاد مصرف کننده بزرگ با بیش از 15 میلیون دانش اموز و معلم و کادر به این مجموعه نگاه می کنند تا این دیدگاه عوض نشود حل چالش های پیش پای نظام تعلیم و تربیت محال است.

وی افزود: تا زمانی که که سه چالش اساسی پایین بودن سطح دانش و مهارت حرفه ای معلمان، پایین بودن حقوق و مزایای شغلی و پایین بودن جایگاه مقام معلم در جامعه وجود داشته باشد نمی توانیم تحول بنیادی را ایجاد کنیم.

لطف اله پور ادامه داد: از چالش های مجازی پیش رو نیز خستگی و  فرسودگی زودهنگام معلمان ، آسیب های اجتماعی و روحی به دانش آوزان و معلمان و نبود راه های ارتباطی موثر جهت انتقال مفاهیم در آموزش مجازی نیز می توان اشاره داشت.

مدیر ناحیه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال جاری افزود: زمینه سازی برای آموزش غیر حضوری ، برنامه ریزی برای پوشش 100 درصدی دانش آموزان در وضعیت های احتمالی سه گانه، تقویت حضور معلمان و دانش آموزان در شبکه شاد و ضدعفونی و گندزدایی کلیه فضاهای آموزشی نمونه بارز این اقدامات است. طرح ابتکار کارساز ناحیه یک در روند کنترل بیماری کرونا [سفیران سلامت] با اثربخشی و آگاهی سازی به دانش آموزان و تعریف کردن نقش ویژه به آنان "هرخانه،یک پایگاه سلامت" را عملیاتی ساخت.

این مقام مسئول با اشاره به نحوه ی تعامل مدیران آموزش و پرورش منطقه با فرهنگیان و نحوه ارتباط گرفتن با آنان خاطر نشان کرد:اگر آموزش و پرورش می‌خواهد پیشرفت نماید، باید دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت، به خصوص معلمانی که تعامل گسترده‌ای با فراگیران دارند، متحول شوند.

به گفته ی وی همکاری، خمیر مایه اصلی رشد حرفه‌ای معلمان و ارتقاء کیفیت مدرسه است. هنگامی که رشد معلمان در مدرسه از طریق همکاری صورت می‌گیرد، انگیزه آنان از طریق کاهشِ فشار کاری، تاثیر مثبت بر روحیه معلمان، بهره‌وری بیشتر، برقراری ارتباط بیشتر، بهبود مهارت‌های فنی انجام می پذیرد و ما نیز سعی کردیم اکثر شورای دبیران مدارس و شورای معاونین ناحیه را بصورت مشترک برگزار کنیم تا ازنزدیک با همکارانمان در تعامل و ارتباط نزدیکتر و صمیمی تری باشیم و به درد و دل های انان گوش کنیم.

مدیر ناحیه یک اضافه کرد: در کشور های مختلف جهان طیف گسترده ای از برنامه های درسی از تمرکز کامل تا کاملا غیر متمرکز وجود دارد. در صورتی که آموزش و پرورش به صورت غیر متمرکز اداره شود، در مقام عمل بسیاری از مدارس غیر دولتی و بعضی از مدارس دولتی کشورمان خواهند توانست این برنامه را عملیاتی سازند بطوریکه بسیاری از آنها تجربه ای طولانی در برنامه های ویژه مدرسه را در کارنامه خود دارند. این برنامه ها بیشتر با انجام پروژه های علمی و آموزشی، سمینارهای ارائه فعالیت پژوهشی، نمایشگاه هنری، کلاس های ویژه و فوق برنامه به اجرا در می آیندهم چنین گرایش راهبردهای آموزشی، به سمت دانش‌آموز-محوری و توازن بین برنامه درسی واقعی و پنهان، حرکت می‌کنند.

لطف اله پور در ادامه ابراز داشت: برای اینکه آموزش و پرورش به یک گفت و گوی اجتماعی تبدیل شود باید سرمایه گذاری کرد ، هیچ سرمایه گذاری در کشور مهمتر از سرمایه گذاری در نیروی انسانی نیست و هر هزینه ای در آموزش و پرورش هزینه سرمایه ای است که می تواند در سریعترین زمان بازدهی داشته باشد. آموزش و پرورش و مدرسه بعنوان کانون توسعه و معلم بعنوان راهبر توسعه حتما باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد فرصت های دیدار مردمی و ملاقات عمومی در راستای پیگیری و حل مشکلات فرهنگیان  و تلاش برای جلب رضایتمندی آنها از اقدامات مهم برای تعامل سازنده با فرهنگیان است.

به انتقاد وی تبیین جایگاه آموزش و پرورش در رسانه ی ملی و ارتقای جایگاه و منزلت در بین دانش آموزان  و خانواده ها نیز عوامل مهم در این ارتباط گیری و گفت و گو است و جای بسی تاسف است که کارخانه پفک نمکی تولیدی تلقی می شود ولی به نهاد انسان سازی و پرورشی نیروی خلاق و کارآمد باید با دید مصرف کننده نگاه شود.

 

منبع: وزارت آموزش و پرورش
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین