پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ11013:48 - 1398/11/30

عقب ماندگی بالای ساخت چند میلیون مسکن در کشور چرا مقصر ندارد؛

محاکمه عباس آخوندی چرا متوقف ماند+دلایل متقن دادگاهی شدن

ای کاش آقای آخوندی همین حرفها را در روز رأی اعتماد خود در مجلس هم می زدند تا بیش از 4 سال از وقت مردم برای بهبود فضای مسکن و اجاره بها اینچنین تلف نشود و قیمت مسکن 100 درصد و 200 درصد و بیش از آن افزایش نیابد!
به گزارش کارگر آنلاین،عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی و از فعالان اصلاح طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در پاسخ به این سوال که "زمانی که وزیر راه و شهرسازی بودید، مخالفت شما با مسکن مهر محرز بود و البته حواشی و انتقادات زیادی برای‌تان به همراه داشت. بعد از آن مسکن اجتماعی پیشنهاد شد اما این طرح هم به عنوان آلترناتیو به جایی نرسید. چرا شما با وجود مخالفت نتوانستید طرح دیگری را به سرانجام برسانید؟" گفته است:
 
«اساسا سرمایه‌گذاری، تولید و ساخت مسکن کار بخش خصوصی است، پس چرا باید دولت دخالت کند؟»
 
او در ادامه می افزاید: ولی این مانع عمل به تعهدهای دولت پیشین، حتی به غلط نمی‌شود. از روز اول وزارت تاکید کردم که به تعهدات قبلی پایبند هستیم و آنها را اجرا می‌کنیم. دولت‌ها شخصیت‌ حقوقی دارند و فارغ از اینکه کدام دولت باشد باید تعهدات آنها محترم شمرده و اجرایی شود. در ایران برخی قصد دارند فقط هو کنند و نمی‌خواهند چیزی را بشنوند و بفهمند یا بحث کنند. از روز اول من تاکید کردم که مسوولیت مسکن اجتماعی با بنیاد مسکن و نهادهای دیگر درگیر تامین اجتماعی است. همین سازمان‌ها بیش از 100 هزار مسکن را با توجه به جمیع شرایط تحویل دادند. به هر روی اشکال ما در ایران به خصوص جامعه رسانه‌ای این است که دولت را با اقدامات توسعه‌ای نمی‌سنجند و فقط به فکر اقدامات خدماتی‌اند. این در حالی است که برای هر گونه خدماتی دستگاه خاص با بودجه مشخص قرار دارد.
 
*ای کاش آقای آخوندی همین حرفها را در روز رأی اعتماد خود در مجلس هم می زدند تا بیش از 4 سال از وقت مردم برای بهبود فضای مسکن و اجاره بها اینچنین تلف نشود و قیمت مسکن 100 درصد و 200 درصد و بیش از آن افزایش نیابد!
 
در واقع، این نکته بدیهیست که اگر آخوندی در روز رأی اعتماد خود به نمایندگان ملت گفته بود که قیمت زیاد و کم مسکن برای او توفیری ندارد؛ یقینا نمی‌توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
 
بدیهیست که تحویل 100 هزار مسکن در طول بیش از 4 سال وزارت نیز به هیچ وجه یک اقدام در خور توجه و تحسین نیست و شق القمر محسوب نمی شود.
 
البته این نکته واضح است که دخالت در بازار بایستی عقلانی و متناسب با اصل خصوصی سازی باشد و اصل هم بر خصوصی سازی است اما در این میان هرگز نباید ابزارهای اعمال حاکمیت بر قیمتها را خلع کرد و از حق مردمان نه چندان پر برخوردار و مستضعفین غافل شد.
 
 
آخوندی مسکن را ۱۳۰درصد گران کرد طلبکار هم هست!
 
 
 
او که روزهای پس از استعفا به شدت در حال لابی و رایزنی برای کسب سکان شهرداری تهران است پس از حمله به روحانی و بیان اینکه دولت هیچ برنامه راهبردی در اقتصاد ندارد، این بار سراغ ملت رفت تا مجددا داغ دل مالباختگان پروژه‌های مسکن مهر که در زمان او با انواع و اقسام عبارات تحقیر شدند را زنده کند.
 
 
آخوندی در مراسم تودیع خود گفت: «این افتخار دولت است که حتی یک واحد مسکونی را نساخت... یک مورد - مسکن مهر - را هم افتتاح نکردم، حتی یک مورد را افتتاح نکردم.»
 
 
گرچه خود آخوندی بهتر از هر کس  دیگری می‌داند که عملکرد او چه تاثیر سویی بر اقتصاد کشور به خصوص در سطح کلان وارد آورد اما مرور گزاره‌های زیر می‌تواند حقایقی از ضعف مدیریت و سیاستگذاری وی در حوزه مسکن را آشکارتر کند.
 
 
ساخت مسکن:
 
 
 
طبق قانون برنامه ششم توسعه وزارت راه و شهرسازی موظف بود در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۸۰ هزار مسکن شهری جدید در کشور تولید می‌شد که کمتر از نصف آن تحقق پیدا کرد و فقط ۳۳۳ هزار واحد مسکن شهری جدید وارد بازار شد.
 
 
قیمت مسکن:
 
 
تا قبل از روی کار آمدن عباس آخوندی در اواسط سال 1392، قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران حدود 3.7 میلیون تومان بود.بر اساس گزارش جدید وزارت راه، در مهرماه امسال قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به حدود 8.6 میلیون تومان رسیده است.
 
 
اجاره خانه:
 
 
براساس آخرین اطلاعات موجود در بازه زمانی ۵ ساله مدیریت آخوندی در وزارت مسکن متوسط هزینه پرداختی برای اجاره‌بها بیش از 110 درصد رشده داشته و با افزایش قریب به 7.5 میلیون تومانی به ۱۴ میلیون تومان در سال افزایش یافته است.
 
 
خسارت عدم اجرای قانون:
 
 
درآمد سالانه اجرای طرح دریافت مالیات از خانه های خالی سالانه ۳.۲ هزار میلیارد ریال است که در صورت رفع نقائص می‌تواند به ۹ هزار میلیارد ریال نیز برسد، اما با تعلل وزیر راه در اجرای آن مواجه شده است.
 
 
همه این کم‌کاری‌ها در حوزه مسکن هنگامی که در کنار توهین‌های پیاپی آخوندی به متقاضیان مسکن مهر قرار می‌گیرد سبب اعتراض بسیاری از افرادی میشود که طی این‌ سال‌ها دارایی خود را در آرزوی خانه‌دار شدن هزینه کردند اما با تغییر دولت و نگاه سرمایه‌دارانه آخوندی نه‌تنها خانه ای به آن‌ها تحویل داده نشد بلکه قیمت مسکن هم آنقدر بالا رفت تا دیگر توانایی خرید خانه را هم نداشته باشند.
 
 
 
از اینرو انتظار می‌رود دستگاه‌های قضایی و محاسباتی به پرونده عملکرد عباس آخوندی وزیر 61 ساله دولت روحانی که 62 ماه سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشت و در انتها نیز از کارنامه تقریبا هیچ خود با افتخار سخن می‌گوید، ورود پیدا کرده و به آخوندی فرصت دهند در محکمه از دستاوردهای خود دفاع کند و در خصوص کم‌کاری‌های خود توضیح دهد.
منبع : مشرق نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین