پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:03 - 1400/05/07

پاسکاری ۳ هزار تن موز درحال فاسد شدن بین وزارت جهاد و صمت

معاون فنی گمرک: در پاسکاری وزارت جهاد و صمت ۳ هزار تن موز در گمرک درحال فاسد شدن است

بعد از آنکه معاون گمرک ایران از وزارت صمت خواست تا تکلیف واردات موز و شرط ورود در قبال صادرات سیب را مشخص کند، این وزارتخانه با بیان برخی توضیحات به نوعی گفته که در حال حاضر تاکیدی بر این شرط ندارد ‌ولی باید بخش‌های دیگر از جمله وزارت کشاورزی در این رابطه تعیین تکلیف کند، جریانی که نحوه واردات این کالا و حجم بالای رسیده به گمرک را بلاتکلیف گذاشته است.

به گزارش ایسنا، ماجرای واردات موز از سال گذشته پیچیده شد؛ زمانی که تاکید بر این بود واردات این کالا ممنوع و ثبت سفارش و تامین ارز آن صورت نگیرد و تنها شرط واردات آن در مقابل صادرات سیب تعیین شد.

انحراف واردات موز و استعلام گمرک از صمت 

در اواخر سال گذشته با به هم ریختن بازار موز و افزایش قیمت آن تا حدود ۷۰ هزار تومان و بلاتکلیفی کانتینرهای که به گمرک می رسیدند، گمرک ایران اعلام کرد که واردات این کالا آزاد شده است و با تصویب ستاد تنظیم بازار قرار شد تا هر نوع واردات موز صرفا در قبال صادرات سیب انجام شود. 

اما طی روزهای اخیر نامه معاون فنی گمرک به وزارت صمت نشان داد که با وجود شرط تعیین شده برای واردات موز، ناهماهنگی هایی در این رابطه وجود داشته و واردات با تایید ثبت سفارش از سوی وزارت صمت و تامین منشأ ارز از بانک مرکزی در حالی صورت می‌گیرد که صادرات سیب در قبال این واردات صورت نگرفته است و این موضوع موجب ابهاماتی برای گمرک در ترخیص کالا بود، از این رو معاون فنی گمرک از معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت خواسته بود تا موضوع را پیگیری و تکلیف آن را مشخص کند و اگر قرار است که این شرط رعایت نشود مصوبه مربوطه اصلاح شود. 

صمت مخالف واردات موز بدون صادرات سیب نیست

پیگیری آخرین وضعیت جریان واردات موز نشان می دهد که آنچه اخیرا معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در پاسخ به استعلام گمرک اعلام کرده باز هم تکلیف را به طور واضح مشخص نکرده است اما به نوعی گفته که این معاونت منعی برای واردات موز بدون صادرات سیب ندارد. 

قبادی در مکاتبه خود با ارونقی اعلام کرده که در زمانی که مصوبه ستاد تنظیم بازار در ۲۴ دی ماه ۱۳۹۹ صادر شد در راستای تشویق صادرات سیب و از سویی تنظیم بازار موز در پایان سال بوده است که این تصمیم هم در نهایت موجب افزایش صادرات سیب و تعدیل بازار موز شده است. 

وی گفته که در حال حاضر زمان عرضه سیب درختی سپری شده و از این مصوبه هم گذشته است. بنابراین فرآیند تجارت صادرات سیب درختی و واردات موز باید مطابق مقررات جاری صادرات و وارداتی که از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت تعیین شده باشد.

از وزارت جهاد کسب تکلیف کنید

 اعلام معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت مبنی بر اینکه از نظر این معاونت واردات موز با مکانیزم‌ها و مقررات ابلاغی صادرات و واردات بلامانع است، به عبارتی نشان می دهد که از نظر آنها بدون صادرات سیب نیز امکان واردات موز وجود دارد. با این حال قبادی از گمرک خواسته که باز در این رابطه از وزارت جهاد کشاورزی کسب تکلیف کند. 

۳۰۰۰ تن موز به گمرک رسیده و یا در راه است ولی تکلیف ندارد

این بلاتکلیفی در شرایطی وجود دارد که معاون فنی گمرک ایران می‌گوید در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ تن موز که در گمرکات وجود دارد و یا در حال رسیدن به گمرک است وضعیت مشخصی ندارد چرا که در مقابل ورود آن صادراتی انجام نشده است.

به گفته وی  با این وجود  چون ثبت سفارش دارند و منشا ارزش آن تایید شده و از تخفیف استفاده نکرده اند ، گمرک  نسبت به ترخیص کالا جهت ممانعت از  فسادپذیری کالا اقدام خواهد کرد.

فعلا تکلیف مشخص نیست

در مجموع آنچه که در رابطه با شرایط واردات موز بین سازمان های مربوطه مبادله شده نشان از نظر مثبت وزارت صمت برای واردات موز حتی بدون صادرات سیب دارد و اکنون تاکیدی بر اینکه حتما باید واردات در مقابل صادرات سیب باشد نیست ولی اینکه در این شرایط وزارت جهاد چه تصمیمی گرفته و گمرک برای آن اقدام می‌کند موضوعی است که در ابهام قرار دارد. 

آمار واردات موز، صادرات سیب و نامشخص بودن تجارت در قبال یکدیگر

این در حالی است که بررسی آمار گمرک ایران نشان می دهد که در سال گذشته در سال حدود ۸۸۴هزار و ۷۹۸تن سیب به ارزش ۳۲۶میلیون و ۶۶۸هزار و ۱۳۴دلار، به ۲۷ کشور صادر شده است. در بهار امسال نیز ۲۰۷هزار و ۲۵۷تن سیب به ارزش ۶۲میلیون و ۵۸۷هزار و ۴۳۴دلار صادر شده است.

در رابطه با واردات موز نیز در سال گذشته، بیش از ۳۷۵هزار و ۴۰۳تن موز به ارزش ۲۵۵میلیون و ۳۱۳هزار و ۲۹۴ دلار از هشت کشور وارد ایران شد. در سه ماهه ابتدایی سال جاری هم ۱۳۶هزار و ۱۳۳تن موز به ارزش ۹۲میلیون و ۸۷۷هزار و ۹۱۲دلار به کشور وارد شده است.  اما اینکه در این آمار، چه میزان از واردات موز در قبال صادرات سیب بوده، مشخص نشده است.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین