پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:41 - 1400/05/15

اختلالات خلقی و حافظه‌ای از عوارض یائسگی زودرس

سرپرست کلینیک مشاوره ژنتیک پژوهشگاه رویان گفت: اختلالات اضطرابی و خلقی، اختلال در تمرکز و حافظه و افزایش وزن از عوارض نارسایی زودرس تخمدان است که معمولا تلاش می‌شود از بروز این عارضه تا قبل از سن ۵۰ سالگی جلوگیری شود.

یائسگی زودرس که امروزه با عنوان "نارسایی زودرس تخمدان" شناخته می شود، با عوارض مختلفی همراه است. دکتر سید نوید المدنی سرپرست کلینیک مشاوره ژنتیک پژوهشگاه رویان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص اظهار داشت: شیوع این بیماری با در نظر گرفتن پراکندگی جغرافیایی بررسی می شود و در حال حاضر آماری از این نظر وجود ندارد.

وی افزود: عوارض این بیماری به علت نبودن استروژن که هورمون اصلی مترشحه از تخمدان است یا با افزایش اف اس اچ (هورمون محرک تولید تخمک که از هیپوفیز) ترشح می شود، باعث به وجود آمدن علائم و عوارض نارسایی زودرس تخمدان خواهد شد.

المدنی با اشاره به عوارض ناشی از نارسایی زودرس تخمدان تصریح کرد: گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن، اختلال در تمرکز و حافظه، اختلال اضطرابی و خلقی، افزایش وزن، خشکی پوست و افزایش اختلالات خودایمن بخش مهم این عوارض هستند.

وی خاطرنشان کرد: اختلالات خودایمن هم باعث به وجود آمدن نارسایی زودرس تخمدان است و هم جزو عوارض نارسایی زودرس تخمدان در نظر گرفته می شود.

سرپرست کلینیک مشاوره ژنتیک پژوهشگاه رویان اضافه کرد: در نتیجه نارسایی زودرس تخمدان و عوارض ناشی از آن، اختلال پوست و مو، سفیدی موی سر، اختلالات ادراری و عفونت زنان نیز افزایش پیدا می کند چراکه تراکم استخوان کاهش می یابد. بنابراین دردهای مفصلی و دردهای عضلانی نیز افزایش می یابند.

وی اظهار داشت: اختلال خلقی مثل کاهش انرژی در زنان، احساس خستگی، بیداری شبانه، کمبود ویتامین دی، کلسیم و بی تحرکی ( منوط به تشخیص نارسایی زودرس تخمدان و تایید آن توسط پزشک متخصص) در بدن نمایان می شود.

المدنی درباره علت دقیق نارسایی زودرس تخمدان تاکید کرد: هنوز علت دقیق این اختلال مشخص نشده است اما عوامل مختلفی می تواند در شکل گیری نارسایی زودرس تخمدان در یک فرد دخیل باشد.

وی افزود: برای مثال اختلالات تغذیه ای، کمبود مواد ریزمغذی در مادرانی که این بچه ها را به دنیا می آورند، آلاینده های محیطی و اینکه فرد کجا زندگی می کرده و در برابر چه اشعه هایی بوده است، امواج الکترومگنتی، عوامل استرس زای جنگ ها، آلاینده های محیطی که در محیط خیلی شناخته شده نیستند و حتی در دوران کودکی مادران مبتلا یا پدران آنها اثرگذار بوده و حالا صاحب فرزندان مبتلا شده اند، مواجهه با داروها، تنش های اقتصادی، اجتماعی، محیطی، تغذیه مادران چه در دوران کودکی و چه بارداری همه این موارد می تواند در نارسایی تخمدان فرد اثرگذار باشد.

سرپرست کلینیک مشاوره ژنتیک پژوهشگاه رویان تصریح کرد: بسیار مهم است که ما عوارض این اختلال را در نظر بگیریم و به آن توجه کنیم. عوارضی که در نتیجه اختلالات هورمونی، عوارض زناشویی یا روانپزشکی اتفاق می افتد. تمام اختلالات خلقی، افسردگی و استرس در بیمار باید کنترل شود.

وی ادامه داد: بنابراین در رویان، متخصصان مختلف دست به کار شده و خدماتی را به این بیماران با توجه به شرایطی که دارند، ارائه می دهند. یائسگی طبیعی که تا ۵۰ یا ۵۱ سالگی رخ می دهد نیز نیاز به کنترل دارد اما در نارسایی زودرس تخمدان یا همان یائسگی زودرس که در جوانی رخ می دهد، این کنترل ها باید جدی تر انجام شود و همه هدف ما در رویان کنترل و جلوگیری از بروز این عارضه تا قبل از ۵۰ سالگی است.

نارسایی زودرس تخمدان یا در اصطلاح یائسگی زودرس، در نتیجه نقصی که در تخمدان اتفاق می افتد، عملکرد خود را از نظر تولید تخمک با کیفیت خوب و تعداد مناسب از دست می دهد. در نهایت این اتفاق باعث قطع قائدگی و عوارض کمبود تولید هورمون تخمدانی که هورمون استروژن هست و دیگر عوارض ثانویه می شود و زندگی فرد مبتلا را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین