پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:47 - 1399/01/31

کارگران و نمایندگان مجلس به افزایش دستمزد پایین‌تر از نرخ تورم اعتراض دارند/ روحانی به هیچیک از وعده‌هایش عمل نکرد

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراها با بیان اینکه روحانی به وعده‌های خود به کارگران عمل نکرده، گفت: ما کارگران نه دستمزد مکفی داریم و نه امنیت شغلی.
به گزارش کارگر آنلاین، حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در ارتباط با وضعیت معیشتی و زیستی کارگران در چند سال گذشته گفت: بخشنامه دستمزد ۷۹۳۳ کاملا غیرقانونی صادر شده است. آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی دوره اول ریاست جمهوری قول داده بود مابه‌التفاوت دستمزد که کمتر از نرخ تورم تجمیعی سالیان بود، پرداخت می‌شود که به قولش وفا نکرد.  
 
وی ادامه داد: در یازده اردیبهشت در مرقد امام خمینی(ره) او قول داد امنیت شغلی را برای کارگران تامین کند که به این قولش نیز عمل نکرد. آئین‌نامه تبصره ۱ ماده ۷ مبنی بر تعیین حداکثر مدت موقت در کارهای مستمر که بعد از ۲۹ سال که تصویب نشده بود، دو سال پیش توسط شورایعالی کار با حضور نمایندگان کانون شوراهای اسلامی کار تعیین و تصویب شد اما هیات وزیران با تاخیر بسیار طولانی و تنها ۲ روز مانده به انتخابات دوم اسفند مجلس شورای اسلامی آن را تصویب نهایی کرد تا سر انتخابات کارگران را کمی دلگرم کنند و پای صندوق‌ها بکشانند.
 
به گفته حبیبی، قانونگریزی‌ها و خلف وعده‌ها به همین‌جا ختم نشد بلکه دستمزد ۹۹را بدون نظر رای نمایندگان کارگری و کاملاً غیرقانونی تعیین کردند تا جایی‌که نه تنها کارگران و تشکل‌های کارگری، بلکه نمایندگان مجلس هم به دستمزد تعیین شده، انتقاد دارند.  
 
وی با بیان اینکه در ادامه دولت شروع به فروش و واگذاری اموال کارگران کرد و تامین اجتماعی را به سراشیب بحران انداخت، ادامه داد: از زمان وزارت شدن رفاه و بعد ادغام شدن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی ملک طلق دولت شد و کارگران از تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته شدند. دولت‌ها خودشان تامین اجتماعی را اداره می‌کنند و وقعی به نظر و رای کارگران نمی‌گذارند.
 
حبیبی تاکید کرد: وظیفه کارگران و تشکل‌های کارگری است که ساکت ننشینند؛ هم به دستمزد تعیین شده پایین‌تر از نرخ تورم و هم به دولتی بودن سازمان تامین اجتماعی اعتراض کنند تا آب رفته به جوی بازگردد. منبع/ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین