پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:04 - 1400/05/24

نگاه عمق علامه جعفری به عاشورا در «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت»

کتاب «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» اثری ماندگار از علامه محمدتقی جعفری است.

کتاب «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» به قلم علامه محمد تقی جعفری، درباره حوادث کربلا و شخصیت امام حسین (ع) نوشته شده است.

به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران واقعه عاشورا، این کتاب را می‌توان در ردیف بهترین کتبی به شمار آورد که درباره حادثه کربلا و شخصیت امام حسین (ع) منتشر شده است.

کالبدشکافی تاریخ نگاری امام حسین و تمرکز در سیر انسانی حرکت عظیم اباعبدالله از نگاه جامعه شناسی، تکلیف گرایی، حقوق بشر، زیبایی شناسی، تعهدگرایی و ... گفتمان‌های جدیدی را سبب شده که به قلم استاد جعفری آغاز و پس از رحلت او، در ادامه با تدوین سخنرانی‌های ایشان (کتاب دوم) تکمیل شده است.

به نظر مى‏ رسد، تعداد کتبى که تنها شیعیان درباره واقعه عظیم کربلا و شخصیت‏ هاى حاضر در آن نوشته‏ اند، بیش از همه کتبى باشد که درباره هر یک از حوادث دیگر نوشته شده است. با اینکه هر سال بر شمار این قبیل آثار افزوده مى‏ شود، اما متأسفانه اغلب آثار مکتوب عاشورایی فاقد ژرف نگرى‏ هاى لازم براى درک ابعاد انسانى عمیق این واقعه بزرگ هستند. 

اما کتاب «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» ماحصل تعهدی والاست؛ با این تفاوت که نویسنده آن، فیلسوف و از توانایى‏ هاى کافى براى تعمق در لایه‏ هاى زیرین واقعه عاشورا برخوردار بود. براى او، حادثه کربلا با تمام عظمت و دردناکى‏ اش، تنها وجه پیداى قضیه بود که از وجه عظیم و ناپیداى خود خبر مى‏ داد.

چنین مقدر شد که علامه جعفرى به آسمان بپیوندد و این کتاب نیز مثل برخى آثار ارزشمند ناتمامش، ناتمام بماند. با درگذشت این دیده ‏بان جان عظیم انسانى، مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفرى، براى تکمیل کتاب حاضر، مجموعه سخنرانى‌هاى آن عزیز از دست رفته را که در دهه‏‌هاى محرم و با موضوع قیام خونین نینوا، در سال‏ هاى متوالى ایراد شده بود، استخراج و پیاده کرد و با صرف مدتى طولانى، تدوین و تنظیم آن انجام گرفت.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین