پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:44 - 1400/05/25

شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» سند مظلومیت «امام حسین (ع)»

بهتاش گفت: شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» خود سندی است بر مظلومیت «امام حسین (ع)» و این موجی بزرگ در سراسر دنیا برای شناخت «سیدالشهدا (ع)» و «اهل بیت (ع)» گردید.

 «یدالله بهتاش» کارشناس علوم قرآنى در گفت‌وگویی پیرامون روز هفتم ماه محرم که با عنوان روز حضرت «علی اصغر (ع)» نامیده شده است، اظهار داشت: حضرت «علی اصغر (ع)» در حقیقت کوچکترین شهید و سرباز «امام حسین (ع)» محسوب می‌شوند که در قیام عاشورا به شهادت رسیدند.

وی ارزش و اهمیت سیراب کردن تشنگان در دین مبین اسلام را مورد بررسی قرار داد و افزود: سیراب کردن تشنگان یکی از کار‌های بسیار نیک و سفارش شده در اسلام است به حدی که درقدیم چاه آب ایجاد می‌کردند و یا آب انبار‌هایى را برای استفاده عموم در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند البته امروز شکل ارائه آب تغییر کرده است بیشتر آب‌سردکن‌هایی که در کنار مساجد، مغازه‌ها و یا حتی در برخی از کوچه‌ها قرار داده می‌شود ثواب بسیاری را برای ایجاد کننده آن به همراه دارد شاید یکی از بهترین کار‌هایی که می‌تواند برای مؤمنان ثواب داشته باشد خرید کنتور آب برای خانواده‌های فقیر است.

اهمیت و ارزش سیراب کردن دشمنان

بهتاش در همین راستا ابراز کرد: سیراب کردن تشنگان به هر شکلی ثواب دارد اگر کسی حتی یک لیوان آب به دست فردی بدهد ثواب بسیاری را کسب کرده است همچنین اگر کسی در جاده گیر کرده باشد و شما به آن آب بدهید گویى ثواب بسیار برده‌اید، مرده‌ای را زنده کرده‌اید.

وی در همین راستا ادامه داد: ارزش و اهمیت آب در ماه محرم بیش از ماه‌های دیگر است، چون در این ایام آب را بر روی «امام حسین (ع)» و اهل بیتشان بستند از این رو روز هفتم را به‌عنوان روز حضرت «علی اصغر (ع)» که با لبی تشنه به شهادت رسید نامگذاری کردند.

شهادت حضرت «علی اصغر (ع)»

 کارشناس علوم قرآنی در مورد حضرت «علی اصغر (ع)» و چگونگی شهادت ایشان در سرزمین کربلا اظهار کرد: حضرت «علی اصغر (ع)» در سال ۶۱ هجری قمری در کربلا زمانی به شهادت رسیدند که بیشتر یاران و «اهل بیت (ع)»، «امام حسین (ع)» به شهادت رسیده بودند، پیرامون شهادت ایشان دو روایت وجود دارد ابتدا اینکه وقتی «امام حسین (ع)» نزدیک خیمه‌ها رسیدند و حضرت «علی اصغر (ع)» را به ایشان دادند «امام حسین (ع)» قصد بوسیدن فرزندشان را داشتند که حرمله با تیر خود حضرت «علی اصغر (ع)» را در آغوش پدر بزرگوارشان به شهادت رساندند.

وی به روایت دوم در مورد شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» اشاره و ابراز کرد: روایت دوم بر این مبنا است که «امام حسین (ع)»، حضرت «علی اصغر (ع)» در آغوش گرفته و از خیمه‌ها دور شدند و هنگامی که در مقابله لشکر دشمن قرار گرفتند حضرت «علی اصغر (ع)» را به روی دست گرفتند، اما حرمله با تیر خود این سرباز کوچک «امام حسین (ع)» را به شهادت رساند.

سند مظلومیت «سیدالشهدا (ع)»

وی پیرامون شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» ابراز کرد: شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» خود سندی است بر مظلومیت «امام حسین (ع)» و این موجی بزرگ در سراسر دنیا برای شناخت «سیدالشهدا (ع)» و «اهل بیت (ع)» گردید.

بهتاش به همایش شیرخوارگان حسینى که هر سال در اولین جمعه ماه محرم برگزار می‌شود اشاره و تصریح کرد: همایشی که با عنوان شیرخوارگان در اولین جمعه ماه محرم برگزار می‌شود تأثیری جهانی بر افکار عمومی دنیا داشته است و بسیاری از دشمنان را ترسانده است.

خواندند.

رویکرد «امام حسین (ع)» پس از شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» نسبت به دشمنان

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون رویکرد «امام حسین (ع)» پس از شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» نسبت به دشمنان بیان کرد: «امام حسین (ع)» پس از شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» پیکر پاک این طفل را به پشت خیمه‌ها بردند و پس از خواندن دو رکعت نماز ایشان را به خاک سپردند تنها شهیدی که در روز عاشورا دفن شده حضرت «علی اصغر (ع)» بودند، قطعاً «امام حسین (ع)» پیش‌بینی می‌کردند که پیکره این طفل نوزاد زیر سم اسب‌ها قطعاً از بین خواهد رفت و اثری از آن باقی نخواهد ماند لذا ایشان خود حضرت «علی اصغر (ع)» را به خاک سپردند.

بهتاش به نمازی که «امام حسین (ع)» در کنار پیکر حضرت «علی اصغر (ع)» خواندند اشاره و ابراز کرد: دو رکعت نمازی که «امام حسین (ع)» در کنار پیکر حضرت «علی اصغر (ع)» خواندند برای پناه بردن به خداوند و مسئلت صبر بوده است، زیرا «امیرالمؤمنین (ع)» نیز زمانی که قصد داشتند پیکر حضرت «فاطمه زهرا (س)» را به خاک بسپارند برای صبر دو رکعت نماز در همانجا خواندند.

بهتاش توسل و روضه‌خوانی برای حضرت «علی اصغر (ع)» را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: یکی از توسلاتى که حاجات بسیاری برآورده می‌کند توسل به حضرت «علی اصغر (ع)» است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

منبع: دفاع پرس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین