پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:28 - 1399/03/22

خودکشی تلخ کارگر میدان نفتی یادآوران خوزستان

کارگری که اقدام به خودکشی کرد، به دلیل فشار اقتصادی و نداشتن پول برای خرید مایحتاج زندگی درخواست ۵۰۰ هزار تومان مساعده کرده بود که هیچ پولی را دریافت نکرد.
کارگر آنلاین : "عمران" از کارکنان بخش نگهبانی چاه نفتی F۱۹ در میدان نفتی یادآوران (منطقه هویزه شمال اهواز) به دلیل تاخیر پیمانکار در مرداخت حقوق، خود را حلق آویز کرد. وی زیرمجموعه موسسه "نظم آفرینان ایمان" فعالیت می‌کرد.
 
این کارگر جوان، به گفته همکارانش تا آنجا پیش رفت که بدترین شرایط قرارداد‌های تحمیلی پیمانکار را نیز مثل بقیه کارگران، تقبل کرد تا بتواند به کار خود ادامه دهد و حداقل حقوقی را هزینه خانواده خود کند، اما همان نیز محقق نشد
 
به گفته این کارگران، محرومیت از مزایا و پرداخت نشدن حقوق فشار مضاعفی را بر آن‌ها وارد کرده است.
 
در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر فوت کارگر یکی از شرکت‌های نفتی استان دکتر "ارسلان غمگین" مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان دستور بررسی موضوع را صادر کرد.
 
به گزارش خوزتاب، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان ضمن این که شخصا موضوع را پیگیری می‌نمایند به معاون روابط کار و روسای اداره بازرسی کار، اداره روابط کار و اداره حراست و همچنین اداره تعاون، کار و رفاه محل، دستور بررسی ویژه و فوری را برای اعلام نتیجه در کمترین زمان ممکن به مدیریت اداره کل صادر کرد.
 
یکی از کارگران شرکت نظم آفرینان ایمان در تشریح علت خودکشی همکار خود در گفتگو با ایلنا، اظهار کرد: پیمانکار فعلی شرکت حدود ۵ سال فعالیت می‌کند که در این پنج سال حقوق را کم کرده و دریافتی ما نسبت به جا‌های دیگر کمتر است.
 
وی افزود: هرساله کارگران اوایل سال نسبت به افزایش حقوق، دست به اعتراض می‌زدند که سال جاری با ارائه قراردادی جدید ذهن‌ها به سمت این قرارداد منحرف شد.
 
کارگر این شرکت، گفت: ما با مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، مطمئن شدیم قرارداد غیر قانونی است و گفتند از امضاء کردن قرارداد خودداری کنید، به همین خاطر تا اواسط اردیبهشت سال جاری، این قرارداد توسط پرسنل امضاء نشد و اوایل خرداد مجبور به امضای قرار داد شدیم.
 
کارگر شرکت نظم آفرینان ایمان، اضافه کرد: شکایت‌هایی را به فرمانداری هویزه و اداره کار این شهرستان ارائه کردیم که به جوابی نرسیدیم.
 
وی با بیان اینکه بند‌های این قرارداد کاملا به نفع پیمانکار نوشته شده بود، گفت: سال جاری فقط یک حقوق برای کارگران واریز شد و حقوق اردیبهشت هنوز واریز نشده است.
 
وی افزود: کارگری که اقدام به خودکشی کرد، به دلیل فشار اقتصادی و نداشتن پول برای خرید مایحتاج زندگی درخواست ۵۰۰ هزار تومان مساعده کرده بود که هیچ پولی را دریافت نکرد.
 
یکی دیگر از پرسنل این شرکت، اظهار کرد: بعد از سال‌ها کار در شرکت، به ما گفته شد باید قرارداد ۶ ماهه‌ای امضاء کنیم و در صورت رضایت کارفرما، در کار میمانید.
 
این فرد تصریح کرد: برگِ سفیدی روی قرارداد بود که باید روی آن برگِ سفید امضاء می‌کردیم که حدود نیمی از کارگران آن را امضاء کردند.
 
در ادامه، حجازی مدیرعامل شرکت نظم آفرینان ایمان نیز در خصوص این اتفاق اظهار کرد: ما کسی را مجبور به امضای قرارداد نکردیم و حقوق و دریافتی‌های آن‌ها بر اساس قانون پرداخت می‌شد.
 
وی افزود: تعدادی مشغول به تنش و جوسازی بوده که با وجود اینکه از آبان ماه سال گذشته از شرکت سینوپیک پولی دریافت نکردیم، ولی حقوق کارگران را تا پایان فروردین پرداخت کرده ایم.
 
مدیرعامل شرکت نظم آفرینان ایمان، ادامه داد: امضای برگِ سفید روی قرارداد کذب بوده و حقوق کارگران به موقع پرداخت شده است.
 
وی با بیان اینکه تنها حقوق اردیبهشت ماه پرداخت نشد، گفت: شرکت سینوپیک از آبان‌ماه سال گذشته بخاطر کرونا به چین برگشته و هیچ پولی از آن‌ها دریافت نکردیم، ولی حقوق کارگران پرداخت شده و برای پرداخت حقوق اردیبهشت توانایی نداشتیم.
 
حجازی بیان کرد: مستندات پرداختی‌ها در اداره کار استان وجود دارد و شرکت ما جزو محدود شرکت‌هایی است که عیدی، سنوات و حقوق کارگران را به طور منظم پرداخت می‌کند.
 
وی گفت: در خصوص فردی که خودشکی کرده است، هیچ درخواست مساعده کتبی از ما نکرده بود در صورتی که به خیلی از پرسنلی که درخواست کتبی کرده بودند، مساعده پرداخت شده است.
 
مدیر عامل شرکت نظم آفرینان ایمان، یادآور شد: فروردین سال جاری خانواده فردی که خودکشی کرده بود با حضور در شرکت اعلام کردند که وی قصد ترک کردن اعتیاد دارد. ما هم به خانواده مرحوم و خودش گفتیم که بعد از ترک می‌تواند به کار برگردد که بعد از یک ماه با حضور در محل کار و انجام آزمایش اعتیاد در مرکز تخصصی طب کار نوین صنعت، جواب آن‌منفی و به کار بازگشت.
 
حجازی ادامه داد: بنابراین فردی که خودکشی کرده، اردیبهشت ماه به کار بازگشت و تنها یک ماه حقوق دریافت نکرده بود.
 
وی در پایان تصریح کرد: شرکت با قرض و فروختن وسایل، حقوق کارگران را در چند ماه اخیر پرداخت می‌کرد که با این حال عیدی و سنوات ۴۰۰ پرسنل، کامل پرداخت شد.
 
جلالی سرپرست اداره کار شهرستان هویزه نیز در این باره به ایلنا، گفت: این پیمانکار نزدیک به ۲۵۰ نیرو دارد که تنها حقوق اردیبهشت ماه آن‌ها پرداخت نشده است.
 
وی افزود: اداره کار این شهرستان فردا با حضور در محل کار گزارشی تهیه می‌کند و همچنین مراجع قضایی و فرمانداری نیز درحال پیگیری این مسئله هستند.
 
سرپرست اداره کار شهرستان هویزه، ادامه داد: مطالبی در فضای مجازی در حال انتشار است که صحت آن‌ها هنوز تایید نشده است.
 
وی در ادامه مطلب فوق، افزود: عده‌ای در فضای مجازی ادعا می‌کنند که این فرد بخاطر عقد قرارداد جدید و پرداخت نشدن حقوق اقدام به خودکشی کرده است.
 
جلالی با بیان اینکه فردی که خودکشی کرده، قرارداد جدید را نیز امضا کرده بود، گفت: حدود ۱۸۰ نفر از پرسنل، این قرارداد را امضا کردند که این قرارداد در حال استعلام بوده و تایید صحت آن از طریق اداره کل کار بررسی می‌شود.
 
وی گفت: تعدادی از کارگران این قرارداد را امضاء نکردند و طبق بررسی صحفه‌ای اداره کار مشخص شد بند‌های این قرارداد اشکال داشته و هیچ اعتبار اجرایی و قانونی ندارد.
 
جلالی با اشاره به اینکه حتی اگر کسی قرارداد را امضا کرده باشد، این قرارداد از اعتبار ساقط است، افزود: جلسه‌ای با حضور فرماندار و کارفرما تشکیل و مشخص شد که قرارداد اشکالاتی را دارد و خود پیمانکار نیز با استعلامی که از اداره کل کار گرفته بود، قرارداد مذکور را مورد تایید قرار ندادند.
 
وی یادآور شد: حدود ۵۰ نفر از کارگران دست به اعتراض زده بودند و به آن‌ها گفته شد تا تایید قرارداد جدید توسط اداره کل می‌توانند قرارداد را امضا کنند.
 
سرپرست اداه کار شهرستان هویزه تشریح کرد: بعد از یک هفته همه پرسنل قرارداد را امضاء و با آرامش به کار بازگشتند.
 
وی ادامه داد: خبر‌های ضد و نقیض زیادی در فضای مجازی مبنی بر دلیل خودکشی فرد مرحوم منتشر شده که درست نبوده و هنوز بررسی‌های لازم انجام نشده است.
 
لازم به ذکر است، روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مدیر کل این اداره دستور بررسی و پیگیری جدی این موضوع را در کمترین زمان ممکن صادر کرده است و تا حصول نتیجه شخصا پیگیر این موضوع خواهد بود. منبع/فراررو
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین