پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:47 - 1400/05/31

وعده واکسینه همه افراد بالای ۳۰ سال و تولید ۱۵ میلیون واکسن داخل

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با وعده واکسیناسیون افراد بالای ۳۰ سال تا اول آبان و تولید ۱۵ میلیون واکسن داخل ، درباره واردات واکسن، بازگشایی اصناف و مدارس توضیحاتی ارائه کرد.

علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه تا اول آبان سال جاری، واکسیناسیون همه افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود،گفت: علاوه بر واکسیناسیون باید برای مقابله با کرونا،دستورالعمل های بهداشتی هم رعایت شود.

وی افزود: در محدودیت‌های اخیر، بیش از ۸۰ درصد اصناف و مشاغل شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند. برای بازارهای سرپوشیده و پاساژها،  دستور العمل های جدیدی ابلاغ خواهد شد و شیوه نامه‌های کنونی تغییر می‌کند. دولت به اصناف و مشاغل کمک اقتصادی می‌کند اما زیان آنها جبران ناپذیر است. بر این اساس ادامه تعطیلات نادرست است .

این مقام مسئول ادامه داد: سطح آگاهی مردم درباره کرونا کافی اما حساسیت‌ها در این زمینه کاهش یافته است. همان درصد کمی که رعایت نمی‌کنند برای انتشار بیماری کافی هستند.

رئیسی گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، واکسیناسیون و تقویت طرح شهید سلیمانی سه اولویت ستاد مقابله با کرونا بوده و در آینده، واردات واکسن افزایش می‌یابد و قراردادها در این زمینه در حال به نتیجه رسیدن است. بر این اساس مشکل پرداخت ارز به چین حل شد و قرار است ۱۵ میلیون واکسنی که آبان باید تحویل می‌دادند در مهر تحویل دهند که با این حساب تا پایان مهر ۳۰ میلیون واکسن وارداتی از چین خواهیم داشت و تا پایان شهریور هم ۳۰ میلیون دوز واکسن از طریق امارات وارد می‌شود.

وی افزود: یشترین واکسن تاکنون از چین وارد شده و کشورهایی که درصد بالایی از جمعیت را واکسن زده اند در مراحل آزمایش بالینی واکسن سایر کشورها شرکت کرده اند اما نمی‌خواستیم مردم ایران را تحت آزمایش آنها قرار دهیم.

سخنگوی ستاد کرونا ادامه داد: در تولید واکسن داخلی در دو تا سه هفته آینده تحول خوبی ایجاد خواهد شد و از مهر به بعد ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن داخلی تولید خواهد شد.

رئیسی اضافه کرد: با توجه به اینکه در ۹۰ درصد استان‌ها، شیب ابتلاء در موج پنجم بسیار بلند بود بجز استان سیستان و بلوچستان و یزد که روند نزولی دارند، بقیه استان‌ها به قله رسیده اند و در صورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی روند نزولی می‌یابند.اکنون آمار ابتلای استان‌های شمالی هم فروکش کرده و مرگ و میر افراد ۷۰ سال به بالا در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: اولویت اول دولت، بحث سلامت و مقابله با بیماری کرونا است و برای تأمین ارز واکسن مشکلی وجود ندارد.آمریکا به ایران واکسن نمی‌دهد اما برای واردات واکسن فایزر و مودرنا، مذاکره با اروپایی‌ها ادامه دارد که اگر به نتیجه برسد، وارد می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: این ادعا که به دلیل حمایت از تولید داخل، واردات واکسن انجام نشده،صحت ندارد. زیرا تولید داخل کار را انجام می‌دهد و با سایر کشورها برای واردات، قرارداد بسته شد اما واکسن تحویل ندادند.

رئیسی درباره بازگشایی مدارس هم گفت: وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، شیوه نامه‌های بهداشتی را در این زمینه ابلاغ می‌کنند و در صورت فراهم شدن شرایط از اول مهر مدارس بازگشایی می شوند.مقرر شده در هیچ کلاسی بیش از ۱۵ دانش آموز حاضر نباشند.

وی افزود: تاکنون ۸۵ درصد معلمان سراسر کشور دوز اول واکسن را دریافت کرده اند و تا پایان هفته جاری همه معلمان دوز اول را دریافت و دوز دوم هم تا چهار هفته آینده به آنها تزریق خواهد شد.همه راننده‌های سرویس مدارس هم واکسینه می‌شوند.

منبع: بورس پرس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین