پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:18 - 1400/06/01

نگرانی مردم از خرید واکسن به جعل پیامک نوبت‌دهی رسید

کارگر آنلاین/روند واکسیناسیون عمومی کند است و برخی از مشاغل فعلا زودتر از گروه‌های سنی واکسینه می‌شوند. بیمارستان‌ها پر و آمار فوتی‌ها بالا. وضعیتی که برخی را نگران کرده تا به هر روشی شده واکسن تزریق کنند، از جمله جعل کردن پیامک نوبت‌دهی واکسن.

اگرچه سرپرست مرکز مدیریت آمار وزارت بهداشت گفت جلوی واکسیناسیون با پیامک جعلی گرفته شده اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد هنور ادامه دارد.

واکسیناسیون گروه‌های سنی بعد از چند هفته بالاخره به متولدین ۱۳۵۰ رسید. روند ابتلا و فوتی به کرونا صعودی است. بسیاری از بیمارستان‌ها یا تخت خالی ندارند یا اکسیژن. وضعیتی که نگرانی زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

یکی از بازار آزاد واکسن می‌خرد و آن یکی سعی می‌کند خود را در یکی از گروه‌های شغلی اعلام شده جا دهد تا زودتر واکسینه شود. اما برخی هم راهکار زودتر واکسینه شدن را در دستکاری پیامک واکسیناسیون وزارت بهداشت دیدند.
واکسیناسیون با پیامک جعلی ادامه دارد

پیش‌تر مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند پیامک واکسیناسیون تنها با سرشماره ۱۰۰۰۳۵ معتبر بوده. حالا اما برخی همین سرشماره را هم می‌توانند جعل کنند. می‌گویند وضعیت خراب است و واکسن می‌خواهیم!

آنها با تغییر نام یکی از مخاطبان خود در گوشی، فرستادن پیامک از شماره اصلی برای خود و کمی دستکاری در تنظیمات زمان به راحتی یک پیامک جعلی نوبت واکسن برای خود تهیه می‌کنند.

پیش‌تر علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز واکسیناسیون با پیامک جعلی را تائید کرده بود.
او گفت: «از روز یکشنبه ۱۷ مرداد ماه جلوی این کار گرفته شد. تنها در یک روز چهار هزار نفر با پیامک جعلی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده بودند که جلوی آنها گرفته شد.»

راهکار جلوگیری از واکسیناسیون با پیامک جعلی بررسی نام افراد در سیستم بود. افرادی که به مراکز واکسیناسیون می‌روند اگر کد ملی آنها در فهرست نباشد، نمی‌توانند واکسن دریافت کنند.

اما پیگیری‌ها شان می‌دهد هنوز برخی با پیامک دستکاری شده واکسینه می‌شوند. آنها به جای مراجعه به مراکزی که سیستم دارند به مراکز دورافتاده که امکانات کمتری دارند، می‌روند.
جعل سرشماره نوبت‌دهی واکسن

سعید می‌گوید به یک مرکز خلوت که می‌دانسته سیستم ندارند رفته و دز اول واکسن را تزریق کرده است. برخی هم می‌گویند به روستاهایی رفتند که امکانات کمنری دارند.

سارا می‌گوید: «با شماره پدرم برای خودم یک پیامک نوبت واکسن فرستادم. اما در گوشی خودم نام مخاطب را به سرشماره وزارت بهداشت تغییر دادم. برای آنکه وقتی با شماره پدرم تماس می‌گیرند راه‌حلی پیدا کرده بودم.»

بنابراین با وجود تعیین سرشماره، چک کردن آن در مراکز باز هم وزارت بهداشت نتوانسته جلوی واکسیناسیون با پیامک جعلی را بگیرد چون برخی راهش را پیدا کرده‌اند و نگران هستند که حالا حالاها نوبت واکسن آنها نشود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون حدود ۱۶ میلیون و ۷۱۷ هزار دز اول واکسن کرونا و حدود پنج میلیون و ۸۳۰ هزار نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. اما برخی از این افراد در واکسیناسیون برخی گروه‌ها خاص واکسینه شدند. مثل کارکنان صداوسیما، برخی از طلاب و خبرنگاران، اعضای ستادهای انتخاباتی و حالا هم که نوبت به اهالی بازار سرمایه رسیده است.

به نظر می‌رسد واکسیناسیون بیش از آنکه سنی باشد اول به برخی مشاغل داده شده. گروه‌هایی که برخی به آن انتقاد دارند و می‌گوید ضرورت و اولویتی نسبت به بقیه ندارند.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین