پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:21 - 1399/03/30

چرا تنها ۲۰ درصد از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟

هشدار از وزیر بهداشت و انکار از روحانی

در حالی که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اردیبهشت ۸۰ درصد بود، امروز به ۲۰ درصد رسیده و این موضوع نگران کننده است.

به گزارش کارگرآنلاین، «میزان رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری در جامعه در اردیبهشت ۸۰ درصد بوده و امروز به ۲۰ درصد رسیده که نگران کننده است.» این بخشی از اظهارات حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۴ خرداد امسال است. از سویی دیگر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین نشست خبری خود از  عبور تعداد جان باختگان از مرز ۹ هزار نفر خبر می‌دهد و این بدین معنا است که هنوز ما به دوران پس از کرونا نرسیده ایم.


هشدار ابتدایی رئیس جمهور برای بازگرداندن محدودیت‌های کرونایی

طی چند روز گذشته برای اولین بار پس از پشت سر گذاشتن دوران اوج کرونا در فروردین‌ ماه، بار دیگر تعداد قربانیان این ویروس در کشور سه رقمی شد؛ این اتفاق تلخ در شرایطی رخ داد که از هفته‌های قبل مسئولان وزارت بهداشت نسبت به هرگونه سهل انگاری در ادامه قرنطینه هوشمند و فاصله‌گذاری تاکید کرده بودند و نسبت به احتمال بازگشت به دوران پیک این بیماری، هشدار دادند.



از هشدارهای رئیس جمهور برای بازگرداندن محدودیت‌ها تا عدم تحقق وعده های کرونایی!

 رئیس جمهور در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید می‌کند که اگر مجبور شویم، باید همه محدودیت‌ها را برگردانیم. علی آقامحمدی رئیس کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت بیماری کرونا در گفت‌وگویی، تاکید دارد که وقتی رئیس جمهور این موضوع را مطرح می‌کند به این دلیل است که سلامت جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و نباید به حالت قبل بازگردیم. خواسته رئیس جمهور این است که مردم رعایت کنند و اگر مجبور شویم محدودیت‌ها به دلیل حفظ سلامت مردم مجدد اعمال خواهند شد.


هشدار از وزیر بهداشت و انکار از رئیس جمهور!

رئیس کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت بیماری کرونا  همچنین معتقد است که توصیه مقامات کشور از جمله رئیس جمهور در کنترل شیوع ویروس کرونا موثر خواهد بود و مردم مثل قبل با مسئولان همراهی خواهند داشت. عادی سازی شرایط، آمار فزآینده ابتلا به ویروس کرونا، اعلام  وضعیت قرمز در برخی استان‌ها و همچنان بی‌توجهی به پیک دوم بروز بیماری در کشور جریان دارد.

سعید نمکی وزیر بهداشت در یکی از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا در برابر اصرار‌های روحانی بر برداشتن هرچه سریعتر محدودیت‌ها می‌گوید که «ویروس کرونا مثل مسابقه کشتی که با امتیاز جلو هستید، ناگهان شما را خاک می‌کند». در این راستا رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هم در تاریخ بیست و ششم خرداد امسال در گفت وگو با رسانه ملی اعلام می‌کند که ایمنی بیشتر نقاط کشور در برابر کرونا، هنوز زیر ۲۰ درصد است و  احتمال وقوع موج بعدی کرونا در بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران به دلایل متعدد، وجود دارد.

گزارش
عبور یک ماهه از وعده اتوبوسی رئیس جمهور !

افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مواردی است که دولت نسبت به آن تاکید داشته تا جایی که رئیس جمهور در  جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاریخ بیست و چهار فروردین امسال  گفت که  «در تهران به ۵۰۰ و در استان‌های دیگر هم یک هزار و ۵۰۰ اتوبوس نیاز است و ما حاضریم در این زمینه کمک کنیم، اما به شرط آنکه بتوانند اتوبوس‌های داخلی یا خارجی را تا پایان اردیبهشت خریداری کنند و تحویل بگیرند. آن وقت ما هم حاضریم در این زمینه کمک کنیم، مخصوصاً درمورد قسط اولی که باید پرداخت کنند تا اتوبوس آماده شود، ما به‌عنوان دولت کمک می‌کنیم و بقیه اقساط را هم خود شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند.»

 این درحالی است که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است که  وعده دولت برای کمک به خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در یک ماه برای تهران یا ناشی از بی‌اطلاعی یا شوخی با افکار عمومی است. حالا حدود ۲ ماه از اظهارات رئیس جمهور درباره افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و نزدیک به یک ماه از وعده ایشان می گذرد و هیچ خبری از تحقق این امر مهم در شرایط کرونایی نیست!


کلام آخر...

ظاهرا رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا قصد دارد که اوضاع را عادی جلوه دهد، اما به نظر می‌رسد همان مثال وزیر بهداشت در حال وقوع است و در شرایطی که با امتیاز بالا در حال شکست کرونا بودیم، حالا در آستانه موج دوم این ویروس قرار گرفتیم!

 


از هشدارهای رئیس جمهور برای بازگرداندن محدودیت‌ها تا عدم تحقق وعده های کرونایی!

اما یک سوالی که در اذهان و افکار عمومی به وجود می‌آید، این است که  اکنون چرا فقط ۲۰ درصد از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟ آیا  ویروس کرونا به اتمام رسیده که مسئولان دولتی بارها تاکید دارند پایان این ویروس منحوس نرسیده است، یا اینکه مردم دیگر توصیه‌های دولت را جدی نمی‌گیرند، یا از برخی وعده‌های کرونایی رئیس جمهور نا امید شدند و یا حتی تدبیر دولت امید برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کافی نبوده است!

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین