پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:28 - 1400/06/01

از تربیت امام جماعت و ستارگان محراب تا تلاش برای ساخت مسجد در نقاط مختلف کشور

متاسفانه فعالیت‌ها و رویکرد مسجدی بسیاری از شخصیت‌های برجسته علمی و انقلابی کشورمان کمتر دیده شده است که این موضوع شامل آیت‌الله علم الهدی نیز شده است، هرچند در کلام شاگردان وی نکات بسیار جالب توجه‌ای از خدمات مسجدی آن عالم فقید یافت می‌شود.

آیت الله سیدعبدالجواد علم الهدی، شاگرد نام آشنای حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی سید حسین بروجردی و از پیشگامان مبارزه ملت ایران علیه نظام ستم شاهی، در مردادماه سال 1399 درگذشت. خبرنگار ما به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد درگذشت آن عالم به بررسی فعالیت ها و رویکرد مسجدی آیت الله علم الهدی پرداخته است که در ادامه می آید. اما پیش از آن ذکر این نکته بسیار مهم است که متاسفانه فعالیت ها و رویکرد مسجدی بسیاری از شخصیت های برجسته علمی و انقلابی کشورمان کمتر دیده شده است که این موضوع شامل آیت الله سیدعبدالجواد علم الهدی نیز می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین «مجید گوهری» که به گفته خودش، مسجدی که چند سالی اقامه نماز جماعت در آن می کند، نتیجه لطف آیت الله علم الهدی به وی است، اظهار کرد: زمانی اهالی یکی از مساجد جنوب تهران از آیت الله علم الهدی درخواست امام جماعت کردند که ایشان، بنده را معرفی کرد.

 

این شاگرد آیت الله علم الهدی افزود: مرحوم آقای علم الهدی بارها در جلسات درس خارج فقه و اصول و به ویژه در درس اخلاق شان که روزهای چهارشنبه برگزار می شود، به شاگردان شان تاکید می کرد که هر کاری که می خواهند انجام دهید، انجام دهید، ولی مسجدداری و اقامه نماز جماعت را حتما مورد توجه قرار دهید.

 

هر کاری که می خواهند انجام دهید، ولی مسجد داری را فراموش نکنید

 

وی اضافه کرد: آیت الله علم الهدی برای بسیاری از شاگردان و شاید اقرار نباشد بگویم که برای تمام شاگردان خود، مسجدی پیدا می کرد و این موضوع برای ما بسیار مهم و جالب توجه بود، زیرا ایشان بیش از هر چیزی برای مسجدی شدن ما تلاش می کرد.

 

بسیاری از مدرسان مشهور خارج فقه و اصول، امام جماعت هستند

 

حجت الاسلام والمسلمین «اصغر احمدی» نیز با بیان اینکه آیت الله علم الهدی که ۱۰ سال از درس خارج فقه و اصول آیت الله العظمی آقای بروجردی و ۱۲ سال از درس مرحوم امام خمینی (ره) بهره مند شد، فعالیت تبلیغی خود را به عنوان امام جماعت مسجد محمدیه در جنوب تهران آغاز کرد، گفت: بسیاری از مدرسان مشهور درس خارج فقه و اصول در تهران همچون آیت الله جواد غروی علی‌یاری و مرحوم آیت الله سید محمدرضا غروی، امام جماعت بودند هرچند رسانه ها در معرفی شخصیت مسجدی این دسته از علما کم کاری کرده اند و بیشتر شخصیت حوزوی و استادی آنان را برجسته می کند.

 

این استاد حوزه علمیه تهران افزود: آیت الله علم الهدی همواره در برگزاری کلاس های درس و مجالس مناسبتی در بیت و حسینیه شان طوری برنامه ریزی می کردند که نیم ساعت به اذان ظهر یا مغرب، برنامه ها تمام شوند تا شاگردان شان به مسجدشان برسند.

 

مقید بودند که خودشان حتما اقامه نماز جماعت کنند

 

حجت الاسلام والمسلمین «مهدی شیخ نیا» نیز با بیان اینکه شاگرد بسیاری از مدرسان سطح اول تهران همچون آیات جواد غروی علیاری، سید محمدرضا غروی و سید عبدالجواد علم الهدی بوده است، گفت: همه این علما مقید بودند که حتما مسجد داشته باشند یا در بیت و حسینیه شان در اول وقت، نماز جماعت را اقامه کنند. به خاطر ندارم که حتی یک روز آیت الله علم الهدی با وجود مراجعات و مهمانان زیادی که داشتند، شخص دیگری را برای اقامه نماز جماعت مامور کنند.

 

این شاگرد آیت الله علم الهدی تاکید کرد: یکی از نکاتی که در مجموعه فعالیت های آیت الله علم الهدی مهم است (که البته کمتر یا شاید اصلا به آن توجه نشده است)، موضوع تلاش ایشان برای ساخت مسجد است. آن طور که از زبان ایشان و برخی از افراد بسیار نزدیک یه ایشان شنیدیم، ایشان بانی ساخت یا نوسازی و تعمیر بیست مسجد در تهران، مشهد، قم و سیستان و بلوچستان بودند.

 

در کمترین زمان ممکن برای طلاب شان، مسجد معرفی می کردند

 

حجت الاسلام والمسلمین «امرالله شفیعی» نیز با بیان اینکه با توصیه آیت الله علم الهدی، امامت جماعت مسجد کوچک ادیب (واقع در تهران، بزرگراه شهید محلاتی) را پذیرفته است، اظهار کرد: هر کس برای هر موضوعی خدمت ایشان می رسید، دست خالی برنمی گشت، و در این میان، اگر کسی از ایشان درخواست می کرد که امام جماعت مسجدی شود، ایشان خیلی خوشحال می شد و در کوتاه ترین مدت زمانی، مسجدی را معرفی می کرد، گاهی این اتفاق در کمتر از 24 ساعت روی می داد.

 

امام جماعت مسجد ادیب اضافه کرد: آیت الله علم الهدی باور عجیبی به مسجد و اقامه نماز در اول وقت و به صورت جماعت داشت، به همین دلیل خودشان با تمام مشغله ها و مراجعاتی که داشتند، مقید بودند که اول وقت، اقامه جماعت کنند. همچنین تقریبا هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء سخنرانی می کردند که این موضوع نیز به ویژه برای کسانی که با سنت علما و مراجع تقلید آشنا هستند، بسیار جالب توجه و حتی کم نظیر است.

 

مسجدمحوری، موجب می شود انسان مصداق «عاش سعیدا و مات سعیدا» شود

 

 آیت الله علم الهدی وصیت کرده بودند باوجود اینکه خودشان، دارای حسینیه معظمی هستند، ولی مراسم ترحیم‌شان در تهران، حتما در یک مسجد برگزار شود. حجت الاسلام والمسلمین سید هادی علم الهدی، اخوی زاده وی و امام جماعت مسجد الزهرا (س) واقع در محله آب منگل تهران در این خصوص گفت: تمام مراسم ترحیم آیت الله علم الهدی در تهران، در این مسجد برگزار شد تا اعتقاد ویژه ایشان به مسجد که در سخنان و رفتارشان مشهود بود، در زمانی که ایشان در میان ما نیست، در میان ما جاری باشد. این مفهوم که گفته اند: «عاش سعیدا و مات سعیدا» در نگاه ویژه آن مرحوم به مسجد، کاملا مشهود بود و هست. 

 

سخن آخر اینکه، امید می رود هم افراد نزدیک به مدرسان مشهور خارج فقه و اصول و هم رسانه ها، در کنار معرفی شخصیت انقلابی و حوزوی علما، به سادگی از کنار مسجدداری و پیش نماز بودن این شخصیت ها نگذرند که حتما حاوی درس های مهمی برای عموم مردم به ویژه طلاب جوان است. البته باید تاسف خورد که گاهی نزدیک ترین افراد و شاگردان چنین علمایی از فعالیت های مسجدی آنان خبر ندارند موضوعی که در مورد آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی نیز صدق می کند و آمار دقیقی از تلاش های وی برای ساخت مسجد و معرفی روحانی برای مساجد تهران وجود ندارد.

 

 

منبع: شبستان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین