پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:36 - 1399/04/24

آیا ویروس مرموز کشنده فیل‌های آفریقا می تواند کابوسی دیگر برای انسان‌ها باشد؟

کارگر آنلاین: کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ویروس اسرارآمیزی که صدها فیل را در آفریقا به کام مرگ کشیده می تواند به انسان ها هم منتقل شوند یا خیر. بیش از ۲۸۰ فیل در دلتای اوکاوانگو، در جنوب بوتسوانا به دلیل ابتلا به ویروسی ناشناخته جان خود را از دست داده اند، در حالی که محیط بانان اعلام کرده اند تعداد واقعی فیل های فوت کرده نزدیک به ۴۰۰ نفر است. محققان گزارش داده اند که فیل های مبتلا به این ویروس، قبل از مرگ گیج به نظر رسیده، دور خود چرخیده و روی زمین می افتند. کارشناسان حیات وحش آفریقا بر این باورند که یک نوع پاتوژن به نام ویروس فیلی جدید می تواند باعث مرگ فیل ها شده باشد.

شکار غیرمجاز و سیاه زخم از دیگر عوامل احتمالی مرگ فیل های آفریقایی عنوان شده است. مرگ فیل های مذکور در یک محدوده ۳,۰۰۰ مایل مربعی در دلتای اوکاوانگو بوتسوانا رخ داده که خانه بیش از ۱۸,۰۰۰ فیل است. نیال مک کان، مدیر یک موسسه حفاظت از حیات وحش در بوتسوانا در این باره گفته است: «ما اکنون در حال زندگی با یک حادثه سرریز حیات وحشی هستیم . بدترین سناریو این است که این موضوع می تواند به یک حادثه مشابه دیگر منجر شود. بسیار مهم است که انتقال این بیماری به انسان با تحقیقات منتفی شود. درست است که اینجا یک فاجعه زیستی رخ داده اما این پتانسیل را دارد که به یک بحران سلامتی عمومی تبدیل شود». نمونه های گرفته شده از بافت های فیل های مرده به زیمبابوه فرستاده شده تا علت مرگ آن ها مشخص شود.

کارشناسان بیم آن دارند که در صورت مشخص نشدن علت مرگ فیل ها، تعداد بیشتری از این گونه جانوری در معرض انقراض جانشان را از دست بدهند. دفتر حیات وحش بوتسوانا اعلام کرده که دولت این کشور آفریقایی با مقامات کشورهای زیمبابوه، آنگولا، نامیبیا و زامبیا تماس گرفته و آن ها گفته اند که موارد مشابهی از مرگ فیل ها در این کشور دیده نشده است. جمعیت کلی فیل ها در قاره آفریقا به دلیل شکار غیرمجاز در حال کاهش بوده است. بوتسوانا نیز تقریباً یک سوم از جمعیت فیل های قاره آفریقا را در خود جای داده از اواخر دهه ۱۹۹۰ به تنها زیستگاه فیل ها تبدیل شده که شاهد افزایش تعداد فیل ها بوده است. نگرانی عمده دیگر احتمال سرایت ویروس مرموز قاتل فیل ها در بوتسوانا به انسان هاست که می تواند کابوس دیگری برای انسان در کنار کرونا باشد.


 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین