پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:12 - 1399/04/24

عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه کارگران آب معدنی داماش

مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران کارخانه آب معدنی داماش هنوز پرداخت نشده‌است.
به گزارش کارگر آنلاین ، منابع کارگری در شهرستان رودبار از عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران کارخانه آب معدنی داماش خبر می‌دهند. این کارگران که تعداد آنها حدود ۴۰ نفر است، از اردیبهشت ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.
 
 پیش از این ۱۵ کارگر روزمزدی این کارخانه که یک ماه پیش جذب کارخانه شده‌اند، از روز یکشنبه (۲۲ تیر ماه) حق  ورود به کارخانه را ندارند.
 
یکی از کارگران کارخانه آب معدنی داماش در تشریح مشکلات خود و همکارانش گفت: به‌رغم افزایش تولید در این کارخانه، ظاهرا کارفرما توانایی مالی لازم برای پرداخت مطالبات معوقه را ندارد و برای همین درصدد برآمده از طریق بیکاری کارگران روزمزدی، بخشی از هزینه‌های مالی کارخانه را جبران کند.
 
این کارگر درباره نحوه پرداخت مطالبات خود گفت: از فروردین ماه سال جاری که کارفرما یک ماه حقوق و عیدی کارگران را با تاخیر واریز کرد، دیگر هیچ دریافتی نداشته‌ایم. در عین حال کارفرما از ابتدای اردیبهشت ماه با جذب  تعدادی کارگر روزمزدی، تولید در کارخانه را به حداکثر رساند بطوریکه در یک ماه گذشته در هر ۲۴ ساعت بیش از  ۱۵۰ قالب آب معدنی تولید شد و در زمینه فروش نیز باتوجه با آغاز فصل گرما هیچ مشکلی وجود ندارد و همه تولیدات از قبل پیش‌فروش شده‌اند.
 
وی افزود: کارگران روزمزدی در راستای اشتغال‌زایی و بعد از جشن بزرگی که روز چهارم اردیبهشت ماه به مناسبت سال «جهش تولید» با حضور مسئولان استانی در محل کارخانه برگزار شد، جذب کارخانه شده بودند، بعد از یک ماه فعالیت به دلایلی نامعلومی بار دیگر بیکار شدند.
 
این کارگر درباره مطالبات بیمه‌ای خود گفت: همسان با مزد، حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده و کارگران از لحاظ تمدید و تعویض دفترچه‌های خود با مشکل مواجه شده‌اند.
 
طبق اظهارات وی؛ در بین کارگران آب معدنی داماش، کارگرانی وجود دارند که هم اکنون خود یا خانواده‌هایشان در بیمارستان‌های طرف قرارداد با تامین اجتماعی بستری هستند و در حال حاضر بیش از هر زمانی به دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی خود نیازمندند اما با مشکلاتی که در زمینه تمدید نشدن دفترچه‌ها برایشان پیش آمده، برای پرداخت هزینه‌های درمانی سرگردان شده‌اند.
 
او به عنوان نمونه از آسیب دیدن دست یکی از همکاران در حین کار با دستگاه پرس خبر داد و گفت: هفته پیش دست یکی از همکاران در حین کار با دستگاه پرس به شدت آسیب دید و به بیمارستانی در مرکز استان (رشت) انتقال داده شد. او به دلیل عدم اعتبار دفترچه تمام مخارج را از جیب هزینه کرد و هم‌اکنون بعد از یک هفته استراحت پزشکی به محل کارش بازگشته است.
 
این کارگر آب معدنی داماش در پایان گفت: باتوجه به اینکه مسئولان استانی و شهرستانی از وضعیت این واحد تولیدی و کارگرانش باخبرند، از آنها می‌خواهیم به مشکلات کارگران این کارخانه بیشتر توجه کنند. منبع/ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین