پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:30 - 1400/06/12

سردار شهید «محمود کاوه» سازش ناپذیر با ضدانقلاب و متواضع با رزمندگان

کارگرآنلاین|شهید «محمود کاوه» همواره سعی می‌کرد وحدت ارتش و سپاه حفظ شود و ارتشیان نیز او را از خود می‌دانستند.

یازدهم شهریور سالروز شهادت سرلشگر «محمود کاوه» فرمانده لشگر ویژه شهدا است. به همین مناسبت در گزارشی به سرگذشت و زندگی این شهید بزرگوار که از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود می‌پردازیم.

تولد

محمود کاوه در سال ۱۳۴۰ در شهر مشهد به دنیا آمد. پدر او از کسبه شهر مشهد بود. اصلیت آن‌ها از دهستان «بیهود» از توابع بخش «نیمبلوک» شهرستان «قاینات» بود. پدر او از جمله افرادی بود که در دوران شاهنشاهی مقلد «امام خمینی (ره)» بود و با روحانی‌هایی، چون «آیت الله سید علی خامنه‌ای» و «سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد» ارتباط داشت.

دوران تحصیل

محمود کاوه بعد از اتمام دوره راهنمایی، به کسب علوم دینی در حوزه علمیه پرداخت. مدتی بعد با مشورت «آیت الله سید علی خامنه ای» به این نتیجه رسید که اگر با اخذ مدرک پایان دبیرستان وارد حوزه شود، موفق‌تر خواهد بود. او در کلاس‌های درس مسجد جواد و امام حسن مجتبی، به خصوص کلاس‌های آیت الله سید علی خامنه‌ای که در آن زمان با عنوان «حاج سید علی آقا» شناخته می‌شد شرکت می‌کرد. محمود کاوه صدای خوبی داشت و قرآن را با صوت قرائت می‌کرد و اولین جایزه خود که یک کتاب بود را به همین خاطر از آیت الله سید علی خامنه‌ای گرفت.

فعالیت‌های انقلابی

محمود کاوه که دوران تحصیل خود را در محضر بزرگان دین اندیشه سپری کرده بود با آغاز مبارزات انقلابی برضد رژیم شاهنشاهی فعالیت‌های سیاسی و انقلابی خود را آغاز کرد. او در پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره) چه در داخل دبیرستان و چه در محیط‌های دیگر فعالیت‌های فراوانی کرد و در جریان درگیری‌های مردم با مأموران حکومت و راهپیمایی‌ها به همراه پدر فعالانه شرکت میکرد. در میان فعالیت‌های انقلابی، او یک روز پای سخنرانی‌های آیت الله سید علی خامنه‌ای نشست که این سخنرانی تأثیر فراوانی بر روی او گذاشت.

عکاسی

او در زمینه عکاسی نیز فعالیت می‌کرد و یکی از عرصه‌هایی که در دوران مبارزات انقلابی حضور داشت عکاسی از وقایع انقلاب اسلامی بود. بر این اساس به گفته خواهرش، عکس اولین شهید انقلاب اسلامی در مشهد، توسط محمود کاوه گرفته شده بود.

دوران جنگ

یکی از جوانترین فرماندهانی که هدایت جنگ ایران و عراق را به عهده گرفت «محمود کاوه» بود. روزی که جنگ آغاز شد او یک جوان ۱۹ ساله بود، اما ۳ سال بعد فرماندهی تیپ ویژه شهدا را بر عهده گرفت. تیپی که از کلیدی‌ترین یگان‌های سپاه بود. موفقیت‌ها و انجام عملیات خارق‌العاده توسط این تیپ با فرماندهی «محمود کاوه» باعث شد که این تیپ رزمی به لشکر ویژه ارتقاء پیدا کند.

افتخارات

محمود کاوه آنقدر فرمانده شایسته و باصلابتی بود که در میدان‌های نبرد پیروزی‌های چشمگیر و غیرقابل وصفی را رقم زد. از جمله این افتخارات و فتوحات می‌توان به آزادسازی سد بوکان و جاده ۴۷ کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین‌دژ به تکاب، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل عناصر منافقین به‌شمار می‌آمد و منجر به انهدام مرکز رادیوئی آن‌ها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه «آلواتان» و آزادسازی زندان «دوله‌تو» و کشته شدن بیش از ۷۵۰ نفر از این عناصر شد، اشاره کرد. بر این اساس، تعداد عملیاتی که به وسیله شهید «محمود کاوه» علیه دشمنان اسلام و انقلاب در کردستان فرماندهی شد آن قدر زیاد است که ذکر نام تمامی آن‌ها مجال و فرصت ذکر در این گزارش را ندارد.

فرمانده تیپ شهدا

محمود کاوه در خردادماه سال ۶۲ به عنوان فرمانده تیپ شهدا منصوب شد. اولین ماموریت تیپ پس از فرماندهی او انجام عملیات برون مرزی والفجر ۲ در منطقه «حاج عمران» بود که همزمانی آن با عملیات والفجر ۴ موجب شد تا بخش زیادی از مناطق کردستان و سردشت از وجود ضد انقلاب پاکسازی شود.

مسئولیت‌ها

محمود کاوه تا پیش از شهادت مسئولیت‌های فراوانی را برعهده داشت که همه آن‌ها را با شایستگی انجام داد؛ که ازجمله مسئولیت‌های او در دوران انقلاب و دفاع مقدس می‌توان به مربی آموزش نظامی، مسئول محافظین بیت امام خمینی (ره)، مربی آموزش نظامی، مسئول عملیات سقز، مسئول عملیات تیپ ویژه شهدا، فرمانده تیپ ویژه شهدا و فرمانده لشکر ویژه شهدا اشاره کرد.

مجروحیت‌ها

محمود کاوه فرمانده‌ای شجاع و نترس بود و در تمامی عملیات‌ها جلوتر از تمامی سربازان و رزمندگان حرکت می‌کرد که همین امر موجب شد تا بار‌ها و بار‌ها در جنگ مجروح شود. اما نخستین جراحت او در میدان‌های جنگ را می‌توان، اصابت گلوله به ناحیه شکم در اسفند سال ۱۳۶۱ هنگام پاکسازی روستای «محمد شاه» از توابع «مهاباد» نام برد. او سپس در مرداد سال ۱۳۶۳ هنگام پاکسازی منطقه عمومی «دارلک» از توابع «مهاباد» با اصابت گلوله به ناحیه شانه چپ مجروح شد.

عملیات بدر مقطع زمانی دیگری بود که او در جنگ مجروح می‌شد، شهید کاوه در جریان این عملیات که در بهمن سال ۱۳۶۳ انجام شد به دلیل اصابت ترکش به ناحیه دست راست و سر مجروح شد. او سپس در اسفند سال ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی والفجر با اصابت ترکش به صورت زخمی شد. آخرین و خطرناک‌ترین مجروحیت «محمود کاوه» به اردیبشهت سال ۱۳۶۵ برمی‌گردد که او در منطقه عمومی حاج عمران عراق موسوم به تک حاج عمران به دنبال اصابت ۱۲ ترکش نارنجک به ناحیه سر به شدت مجروح شد.

شهادت

محمود کاوه، فرمانده جوانی که هدایت جنگ ایران و عراق و کلیدی‌ترین یگان‌های سپاه را برعهده داشت سرانجام در ۱۱ شهریور ۱۳۶۵ در منطقه عمومی حاج عمران بر روی قله ۲۵۱۹ حاج‌عمران بر اثر اصابت ترکش خمپاره و درسن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.

دیدگاه همرزم

شهید حسن آبشناسان، معروف به «شیر صحرا» فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء و فرمانده لشکر ۲۳ نیرو‌های ویژه هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد شهید محمود کاوه می‌گوید: اگر در دنیا یک چریک پاکباخته و دلباخته به اسلام و روح ا… خمینی وجود داشته باشد، «محمود کاوه» است و هر رزمنده‌ای که بخواهد خوب پخته و آبدیده شود باید با تیپ ویژه شهدا پیش برود. او دارای فضایل روحی و اخلاقی ویژه‌ای بود و انجام کار خالصانه و بی‌ریا را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود. عموماً کم سخن می‌گفت و بیشتر عمل می‌کرد و همواره سعی می‌کرد وحدت ارتش و سپاه حفظ شود و ارتشیان نیز او را از خود می‌دانستند.

 

منبع: دفاع پرس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین