پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:41 - 1399/05/12

چرا حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی ابلاغ نمی شود؟

کارگر آنلاین: نماینده کارگران در مذاکرات مزدی با انتقاد از عدم ابلاغ افزایش حق مسکن، خلف وعده دولت را غیرقابل قبول و التهاب آفرین توصیف می کند.

به گزارش کارگر آنلاین، حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی علیرغم گذشت بیش از پنجاه روز از تصویب در شورایعالی کار، هنوز در هیات دولت مصوب نشده است؛ این در حالیست که بعد از جلسه هفدهم خردادماه، وزیر کار وعده تصویب نهایی این افزایش قبل از پایان تیرماه را داد.

محمدرضا تاجیک (رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران و نماینده کارگران در مذاکرات مزدی) در رابطه با این تاخیر طولانی و خلف وعده دولت می گوید: متاسفانه هیچ یک از خواسته‌های گروه کارگری برآورده نشده است. در صحبتی که مرداد ماه با شرکای اجتماعی داشتیم، قرار شد حق مسکن در روزهای ابتدایی تیرماه به تصویب برسد و وزیر کار نیز اعلام کرد که همه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

به گفته وی، سه نفر از اعضای تیم اقتصادی دولت در جلسه هفدهم خردادِ شورایعالی کار حضور داشتند و پای مصوبه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن را امضا کردند اما اکنون دولتی که نمایندگانش پای مصوبه را امضا کرده‌اند، در تصویب نهایی آن تعلل می ورزد!

تاجیک از پیگیری‌های متعدد نمایندگان کارگری خبر می‌دهد: در یک ماه گذشته، بارها موضوع را از معاونت روابط کار وزارت کار پیگیری کردیم. بارها موضوع را به خود وزیر کار انعکاس دادیم و قرار بر این شد که وزیر کار شخصاً موضوع را پیگیری کند اما متاسفانه تا امروز که نیمه اول مردادماه هم در حال پایان یافتن است، خبری از تصویب و ابلاغ حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی نیست!

دلیل تاخیر مشخص نیست!

این نماینده کارگری ادامه می‌دهد: ظاهراً مصوبه حق مسکن به کمیسیون‌های دولت ارجاع شده و در این کمیسیون‌ها تایید شده است. با این حال، دلیل این تاخیر طولانی مشخص نیست؛ آن هم در شرایطی که به دلیل تورم افسارگسیخته، تمام اقلام اساسی خانوارها – چه خوراکی و چه غیرخوراکی- به شدت گران شده‌اند. در شرایطی که گرانی کالاهای اساسی، جامعه کارگری را ملتهب کرده است، تاخیر در تصویب افزایش حق مسکن به این التهاب دامن می زند و آن را افزایش می‌دهد.

    به گفته تاجیک، تامین مسکن، حتی اجاره مسکن، دیگر از توان خانوارهای کارگری کامل خارج شده است و کارگران حتی در شهرستانها قادر به تامین سرپناه برای خانوارهای خود نیستند.

او ادامه می دهد: در تهران، گرانی اجاره خانه منجر به گسترش موج حاشیه نشینی شده است و امروزه کارگران در شهرک‌های اقماری و حاشیه‌های تهران زندگی می‌کنند.

این فعال کارگری اعتقاد دارد که ۲۰۰ هزار تومان افزایش حق مسکن عادلانه نیست؛ او ادامه می‌دهد: این افزایش ۲۰۰ هزار تومانی آرمان و خواسته مطلوب ما نیست؛ ما فقط به قصد همکاری و تعامل و برای اینکه باری هرچند کوچک از دوش کارگران برداشته شود، حاضر به قبول آن شدیم وگرنه روند افزایش دستمزد ۹۹ هرگز مطلوب ما نمایندگان کارگری نبوده است کما اینکه حاضر به امضای مصوبه دستمزد در فروردین ماه نشدیم. حالا هم با جدیت از دولت درخواست داریم حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی را هرچه زودتر مصوب و ابلاغ کند و کارفرمایان را اجبار کند که معوقه آن را برای ماه‌های گذشته  بپردازند. با توجه به اینکه سال آخر دولت روحانی است، نباید خودشان را بیش از این بی اعتبار کنند؛ اگر زمان بگذرد و خیلی دیر افزایش حق مسکن مصوب شود، دیگر هیچ تاثیری نخواهد داشت.

بی اثر شدن افزایشِ ۲۶ درصدی مزد!

تاجیک با تاکید بر اینکه قصد ما از پذیرش حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی، باز شدن گرهی هرچند کوچک از کار کارگران بوده؛ اضافه می‌کند: امروز می بینیم نه تنها هیچ گره‌ای باز نشده، بلکه همان افزایش ۲۶ درصدی دستمزد هم به خاطر گرانی‌ها و موج تورم کاملاً بی‌اثر شده است. علاوه بر این، هزینه‌های جانبی که ویروس کرونا به خانواده‌های کارگری تحمیل کرده، به مراتب بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان افزایش حق مسکن است. موج دوم کرونا مدت‌هاست آغاز شده و هر روز هزینه‌های سربار بر دوش کارگران می گذارد.

نماینده کارگران در مذاکرات مزدی در پایان تاکید می‌کند: دولت باید پاسخگو باشد که چرا افزایش حق مسکن را ابلاغ نمی‌کند! ما نمایندگان کارگری به شدت از طرف جامعه کارگری تحت فشار هستیم و هر روز این موضوع را از دولت مطالبه گری می‌کنیم؛ باید قبول کنیم عدم تصویب حق مسکن، یک خلف وعده بزرگ است و اعتماد کارگران را کامل سلب می کند.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین