پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:21 - 1399/05/21

علت ایجاد فیبروم رحمی و راه درمان آن با طب سنتی

کارگر آنلاین: دکتر مژگان تن‌ساز، پزشک متخصص طب ایرانی در برنامه "انارستان" درباره علل ایجاد فیبروم رحمی اظهار کرد: "رحم" سه لایه دارد؛ لایه داخلی آن آندومتر، لایه میانی یا میوم و لایه بیرونی؛ فیبروم توده‌هایی است که داخل بخشهای مختلف رحم رشد می‌کند و بسته به اینکه که در کدام‌یک از این لایه‌ها باشد و شروع به رشد کند و همچنین بسته به اندازه آن، علائم مختلفی را در فرد به‌وجود می‌آورد.

به گزارش کارگر آنلاین، وی با بیان اینکه فیبروم در سن باروری از 20 تا 50 سال شایع است؛ بالا رفتن سن، ژنتیک و بعضی از نژادهای خاص مثل آسیایی و آفریقایی، فیبروم در آنها شایع‌تر است، تصریح کرد: رایج‌ترین علامت فیبروم، "بی‌علامتی" است؛ فیبروم معمولاً به‌طور اتفاقی در سونوگرافی‌هایی که به‌دلایل دیگر انجام می‌شود، کشف می‌شود.
تن‌ساز متذکر شد: فیبروم‌هایی که در لایه آندومتر قرار دارند، معمولاً با علامت خونریزیهای شدید قاعدگی یا طولانی‌تر شدن دوره قاعدگی، خود را نشان می‌دهند اما فیبروم در لایه میوم و لایه خارجی، گاهی با درد و تکرر ادرار همراه است.
وی یادآور شد: افرادی که دارای سبک زندگی نادرست، عدم‌تحرک و اضافه‌وزن هستند، بیش از سایرین مستعد ابتلا به فیبروم هستند.

آیا با وجود "فیبروم" می‌توان اقدام به بارداری کرد؟
این متخصص طب ایرانی اظهار کرد: فیبروم بر باروری اثرگذار است و بسته به اینکه فیبروم کجا باشد، می‌توان گفت که آیا شخص می‌تواند باردار شود یا خیر؛ گاهی محل فیبروم به‌گونه‌ای است که برای بارداری هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر فیبروم در ناحیه آندومتر باشد و اندازه آن نیز بزرگ باشد، ممکن است فرم رحم را تغییر دهد و مانع لانه‌گزینی شود همچنین باروری را به تأخیر بیندازد و یا حتی اگر باروری اتفاق افتاد، ممکن است باعث سقط شود.

تاثیرات بارداری بر فیبروم
تن‌ساز تصریح کرد: بارداری تأثیرات متفاوتی بر فیبروم دارد، مطالعات نشان داده است که حدود یک‌سوم فیبروم‌ها در بارداری بزرگتر می‌شوند اما انواع خاصی از فیبروم نیز وجود دارند که پس از بارداری کوچک‌تر می‌شوند؛ پس می‌توان گفت فیبروم در بارداری دارای تأثیرات ضد و نقیضی است.
وی اضافه کرد: فیبروم در بارداری ممکن است آن‌قدر بزرگ شود که فرد دچار زایمان زودرس شود و شایع‌ترین علامت آن در بارداری درد است؛ زایمان سزارین در افرادی که فیبروم دارند، شش برابر بیشتر از سایر افراد است.
این متخصص طب ایرانی متذکر شد: فیبرومها معمولاً بدخیم نیستند، موارد نادری از آنها وجود دارد که به‌شکل سرطانی درمی‌آیند و پزشک از طریق ام‌آر‌آی به تشخیص آنها می‌پردازد.

راه‌های درمان فیبروم
تن‌ساز تصریح‌کرد: در طب رایج در آخرین مرحله به دو روش میومکتومی که به‌معنی برداشتن خود میوم یا فیبروم و هیسترکتومی که برداشتن کل رحم است، استفاده می‌شود که در افرادی که هنوز ازدواج نکرده‌اند یا به‌تعداد کافی فرزند ندارند، روش میومکتومی به‌کار گرفته می‌شود اما گاهی در حین عمل پزشک مجبور می‌شود کل رحم را در بیاورد زیرا عروق خون‌رسانی‌دهنده به فیبروم بسیار زیاد است.
وی متذکر شد: کسانی که فیبروم را جراحی کرده‌اند، نیز باید در نظر داشته باشند که احتمال بازگشت فیبروم بسیار زیاد است و با داشتن سبک زندگی درست می‌توانند احتمال ابتلا را بسیار کاهش دهند.
تن‌ساز در پاسخ به این سؤال که طب سنتی چه راهکارهایی را برای درمان فیبروم پیشنهاد می‌دهد، گفت: نخستین راهکار درمانی طب سنتی برای فیبروم، همان رعایت اصول شش‌گانه طب سنتی است؛ مصرف گوشت گاو و گوشتهای مانده مثل سوسیس و کالباس، خون ناسالم در بدن تولید می‌کنند و منجر به تولید ورم‌هایی در بدن می‌شوند که همان فیبروم است.

وی متذکر شد: اگر فیبروم دچار خونریزی شود، اولویت در درمان، جلوگیری از خونریزی است زیرا حیات فرد را به مخاطره می‌اندازد؛ در این زمان، پزشک دیگر به سایز فیبروم فکر نمی‌کند.
تن‌ساز ادامه داد: گاهی این خونریزی ممکن است بسیار شدید باشد تا حدی که فرد دچار کمبود خون شود، در این زمان مصرف غذاهای خونساز بسیار مهم است؛ خوراکی‌هایی مثل زرده تخم‌مرغ عسلی که هضم آسانی دارد و گوارش را دچار مشکل نمی‌کند، بسیار خوب و مفید است، همچنین مصرف روزی دو تا شش قاشق غذاخوری شیره انگور همراه با آب، نیز برای خونسازی بسیار مفید است. استفاده روزانه از مغزها که دارای خاصیت ضدالتهابی هستند و این فرضیه در مورد فیبروم وجود دارد که فیبروم نوعی التهاب، است، ‌بسیار سفارش شده است.

آیا جگر می‌تواند کمبود خون را در بدن جبران کند؟
وی متذکر شد: در زمان قاعدگی و خونریزی‌های فیبروم، سیستم گوارش، دچار اختلال می‌شود، هضم جگر سخت است و خونی که تولید می‌کند خون خوبی نیست. در این دوران مصرف گوشت گوسفند جوان، بسیار توصیه می‌شود.
در زمان حاضر فصل سوم "انارستان" روزهای زوج ساعت 19 از شبکه افق در حال پخش است؛ این برنامه در حوزه سلامت مسائل را از منظر طب سنتی به بحث و گفت‌وگو می‌نشیند.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین