پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:00 - 1399/06/01

تعادل نسبی در بازار موبایل

قیمت موبایل کاهش یافته است چراکه گوشی های مانده در گمرک ترخیص شده اند. دلیل گیر کردن گوشی ها پشت سد گمرک عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به این کالا بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بانک مرکزی اعلام کرده بود که تنها ارز حاصل از صادرات به واردات موبایل اختصاص می یابد اما صادرکنندگان به تعهدات خود عمل نمی کنند و کمبود منابع ارزی وجود دارد بنابراین تا مدت ها گوشی ها در گمرک مانده بودند تا تکلیف تخصیص ارز مشخص شود. به هرروی توزیع کالا در بازار موبایل موجب ایجاد تعادل در بازار شد. پیش از این مشکلاتی مانند ابلاغیه ممنوعیت واردات گوشی های گران تر از ۳۰۰ یورو، مشکلات در ثبت سفارش کالا و بحران کرونا و مشکلات واردات موبایل، تعطیلی بازار موبایل و عدم ترخیص کالا از گمرک موجب افزایش چشمگیر قیمت موبایل شده بودند. برخی فروشندگان نیز مانند همیشه از فرصت استفاده کره و کالاها را گران کردند. البته آن ها در دفاع از خود می گویند مشتری هرچه کالا گران تر شود، بیشتر استقبال می کند.

لزوم نظارت بر فروشندگان

تجربه ثابت کرده فروشندگان صنف موبایل همواره از آب گل آلود ماهی می گیرند و قیمت ها را تا اندازه ای که بخواهند افزایش می دهند. البته نه همه فروشندگان . در این میان افراد منصف و قابل اعتمادی نیز وجود دارند. مشکل اینجاست که نظارت چندانی برروی قیمت موبایل در بازار وجود ندارد.

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی گفت: ما در حال حاضر ماهانه ۷۰۰ هزار گوشی در کشور نیاز داریم، حتی در برخی زمان‌ها در هر ماه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون گوشی نیاز داشتیم، این رقم در بعضی فصول مثل تابستان بیشتر هم می‌شود، اما در هر حال واردات انبوه روی قیمت گوشی بی‌تاثیر نیست.

او افزود: قیمت گوشی تلفن همراه به نرخ دلار و ارز وابسته است، چون وارداتی است، اکنون قدرت خرید کاهش یافته و اگر گوشی به میزان لازم تامین شود و شرکت‌های واردکننده با نرخ مناسب گوشی را تامین کنند، این کالا قیمت اصلی خود را پیدا می‌کند. 

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی در ادامه با اشاره تاثیر برخی اخبار اشتباه بر قیمت‌ها گفت: به دلیل اطلاع‌رسانی اشتباه انجمن واردکنندگان تلفن همراه در زمینه ممنوعیت واردات تلفن بالای ۳۰۰ یورو، غیر از گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو روی قیمت گوشی‌های پایین‌تر از این هم اثر گذاشت، البته با پیگیری‌های انجام شده مدیریت شد. 

او با بیان اینکه مغازه‌دار دنبال سود عادلانه است، تصریح کرد: برخی واردکنندگان نیز در عرض یک هفته سود هنگفت کردند، ما به نیروهای دادستانی، اطلاعاتی و قضائی اعلام کردیم که آیا گوشی‌هایی که سال ۹۸ با ارز ۱۲ هزار تومانی وارد شده آیا با همان نرخ ارز بین کسبه و فروشندگان توزیع شده است؟ اکنون این موضوع رصد می‌شود و امیدوارم هرچه بازار جلوتر رفته و ثبات قیمت دلار داشته باشیم، قیمت گوشی نیز به نرخ اولیه بر می‌گردد. مثلا گوشی ۳۰ میلیون تومانی به ۶۰ میلیون تومان هم رسید، اما امروز به نرخ ۳۵ میلیون بازگشته است، بنابراین هرچه جلو برویم به قیمت اولیه باز می‌گردیم.

درستی تاکید کرد: در هر حال بپذیریم که در تحریم هستیم و مشکلات این چنینی خواهیم داشت، اما نباید تصور کنیم در آینده با کمبود روبرو می‌شویم، کالا بر مبنای عرضه و تقاضا تامین می‌شود، امروز تلفن همراه کالای لوکس نیست، یک کالا در سبد خانوار است و هر کس بر مبنای هزینه‌ای که در این سبد دارد، قیمت گوشی خود را نیز انتخاب می‌کند.

مشکلاتی مانند عدم ترخیص کالا

حسین غروی‌رام رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل مدتی پیش با بیان اینکه بیش از سه ماه از انبار شدن ۵۰۰ هزار تلفن همراه در گمرک می‌گذرد، گفت: در حال حاضر منابع ارزی کشور محدود است اما برای بازگشت وضعیت بازار موبایل و همچنین تامین نیاز مردم باید برای آزادسازی تلفن‌‌های همراه معط‌مانده در گمرک، ارز اختصاص داده شود.

او افزود: ۸۶ درصد‌ تلفن‌های همراه موجود در گمرک با قیمت زیر ۳۰۰ یورو هستند و ۱۴ درصد دیگر این تلفن‌های همراه بالای ۳۰۰ یورو هستند که بانک مرکزی باید برای تامین نیاز مردم، نسبت به اختصاص ارز مورد نیاز اقدام کند.

غروری‌رام گفت: در حال حاضر روزانه ۱۴۰۰ تلفن همراه فعال و ثبت می‌شود که ۸۰ درصد از این تلفن‌های همراه جزو گران‌ترین گوشی‌های همراه محسوب می‌شوند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که با توجه به اینکه در سال گذشته روزانه ۵ هزار تلفن همراه فعال و ثبت می‌شد در سال جاری این آمار به روزانه ۱۴۰۰ تلفن همراه کاهش پیدا کرده است. با توجه به آمار کاهشی که در کشور به خاطر نوسانات ارزی داریم برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه باید از سامانه افق استفاده شود.

بالانس عرضه و تقاضا

گوشی هایی که در گمرک مانده بودند ترخیص شده و وارد بازار شده اند. به همین دلیل مشکل کمبود عرضه و افزایش تقاضا تا حدودی رفع شده است.

مهدی محبی، نایب رییس اتحادیه دستگاه های مخابراتی در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: ۵۰۰ هزار گوشی که در گمرک مانده بود به دلیل تخصیص ارز توسط بانک مرکزی ترخیص شده اند.

او افزود: اکنون بازار به آرامش نسبی رسیده است و دیگر مشکلاتی مانن ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز را ندارد.

به گفته محبی مشکلات واردات موبایل نیز رفع شده اند و گوشی های جدیدی وارد گمرک شده اند.

کاهش قیمت گوشی

مهدی بکایی، فعال بازار موبایل در زمینه گوشی های آیفون در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: قیمت گوشی های گران قیمت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان شده است.

او افزود: بازار به حالت آرامش نسبی رسیده است و میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار شده است. اکنون گوشی ها از گمرک ترخیص شده اند و وارد بازار شده اند و به همین دلیل قیمت ها کاهش نسبی داشته است.

به گفته بکایی قیمت موبایل بستگی مستقیم به قیمت ارز دارد اما مشکلاتی مانند عدم تخصیص ارز به واردات موبایل، ابلاغیه ممنوعیت واردات گوشی های گران تر از ۳۰۰ یورو و مشکلات در ثبت سفارش این بازار را آشفته کرده بود.

او افزود: اکنون قیمت گوشی های گران قیمت به حالت سابق بازگشته و دیگر گوشی ها نیز کاهش نسبی قیمت داشته اند.

 

منبع: جهان صنعت
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین