پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:40 - 1399/06/01

رعایت سه اصل در محرم اپیدمی کرونا را به حداقل می‌رساند

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در شرایط کرونایی امسال، لزوم بازنگری در مراسم عزاداری محرم اجتناب ناپذیر و رعایت سه اصل مهم الزامی است تا ضمن احترام به اعتقادات مردم، هزینه ناشی از بار اپیدمی را به حداقل برسانیم.

دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست روز شنبه  در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: رعایت توصیه‌های بهداشتی، مراقبت ویژه از کودکان و ممانعت از جابجایی بین شهری مهمترین اصولی است که عزاداران امسال باید رعایت کنند.

وی افزود: هرچند از نظر علم اپیدمیولوژی هرگونه تجمع انسانی می تواند باعث شعله ورتر شدن اپیدمی کرونا شود، اما با رعایت کامل توصیه های بهداشتی و داشتن رفتار و برنامه ریزی مناسب، می توان بیماری کرونا را در مراسم عزاداری کنترل و مدیریت کرد.

وی گفت: بررسی اطلاعات جهانی پاندمی کووید- ۱۹ تصویر امیدوار کننده ای را نشان نمی دهد و کشور ما نیز هفته هاست به لحاظ موارد رخداد در رتبه های ۹ تا ۱۱ در نوسان است و کم توجهی به توصیه های بهداشتی در این ایام می تواند آسیب جدی به همراه داشته باشد.

سوری ادامه داد: دستورالعمل نسبتا جامعی برای برگزاری مناسب ایام محرم تهیه و ابلاغ شده اما اجرای کامل و دقیق آنها، نیازمند مشارکت حداکثری مردم بخصوص متولیان هیات های مذهبی، و نظارت کافی ضابطان مقررات و اعمال قانون است، در غیر اینصورت هزینه سنگینی بر جامعه تحمیل خواهد شد.

او افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین ویژگی نهضت امام حسین (ع) است و این موضوع را امسال می توانیم بر رعایت دقیق موازین پیشگیری از کرونا و دستورالعمل ها جلوگیری از بی ملاحظگی و کم توجهی برخی افراد در رفتارهای پرخطر متمرکز کنیم.

این پزشک اظهار داشت: سوگواری ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایشان سالیان بسیار طولانی است که برگزار می شود اما امسال عزادران با توجه به شیوع کرونا باید بیشتر بهداشت فردی را رعایت کنند تا دچار ابتلا به این بیماری نشوند.

سه اصل مهم عزاداری امسال

این اپیدمیولوژیست در شرح سه اصل مهم مراسم عزاداری امسال گفت: رعایت توصیه های بهداشتی، مراقبت ویژه از کودکان و گروه های پرخطر و عدم جابجایی بین شهری از مهمترین اصولی است که عزاداران باید آنها را رعایت کنند.

سوری ادامه داد: کودکان یکی از مهمترین عوامل انتقال عفونت ویروس کرونا به سایر افراد به خصوص گروه های پرخطر هستند و باید مراقبت کرد تا آنان مبتلا نشود و از این طریق هم زمینه انتقال بیماری به دیگران هم فراهم نشود.

وی تاکید کرد: سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای به هیچوجه در این  اجتماعات شرکت نکرده و در منزل سوگواری کنند افراد دیگر خانواده هم که به بیرون منزل رفت و آمد دارند از تماس نزدیک به سالمندان جدا خودداری کنند.

سوری افزود: شاید مهمترین نکته از نظر علم اپیدمیولوژی که می تواند در شعله ور شدن زیاد اپیدمی تاثیر داشته باشد سفرها و جابجایی های بین شهری و حتی بین شهر و روستاها است و در این ایام باید از این کار به شدت خودداری کرد.

وی بیان داشت: عدم کنترل جدی و شدید این مورد بی شک تمامی شهرهای سبز و زرد را به وضعیت قرمز می کشاند و حتی می تواند آمار بستری و مرگ ناشی از کرونا را چند برابر وضع نامطلوب فعلی کند.

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: کنترل این سفرها تنها با توصیه های عمومی کافی نبوده و به نظر می رسد باید مقررات سخت گیرانه ای در این زمینه اعمال شود تا شاهد شیوع بیماری در این ایام نباشیم.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین