پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:00 - 1399/06/02

معاون وزیر بهداشت: عقب ماندگی کارانه کادر درمان به کمتر از ۱۰ ماه کاهش یافت

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال گذشته میزان عقب ماندگی کارانه کادر درمان حدود ۲۲ تا ۲۴ ماه بود که با وصول مطالبات و تقویت درآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی، اکنون به کمتر از ۱۰ ماه کاهش یافته است.

کارگر آنلاین: سید کامل تقوی نژاد شنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور) افزود: بعد از همه گیری ویروس کرونا در حوزه منابع انسانی اتفاقات خوبی افتاد. تقویت نیروی انسانی مورد نظر وزارت بهداشت بود که در اسفند ماه موفق شدیم حدود ۱۰ هزار نفر نیروی جدید را به کاروان نظام سلامت اضافه کنیم. با توجه به آزمونی که در آبان ۹۸ برگزار شد، این افراد شروع به کار کردند. همچنین دو هزار و ۲۰۰ مجوز جدید هم دریافت کردیم. سه هزار نفر هم که در آزمون سال گذشته شرکت کرده بودند قرار شد با توجه به نمره آزمون جذب شده و هفت هزار نفر هم در آینده نزدیک در آزمون‌ها شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: در ستاد ملی مقابله با کرونا و شورای مدیریت و توسعه انسانی کشور تصویب شده، افرادی که در این مدت با نظام سلامت همکاری کردند به ازای هر ماه فعالیت در مواجهه مستقیم با کرونا، دو امتیاز برای آن‌ها در نظر گرفته شود. در دیدار پرستاران با مقام معظم رهبری، وزیر بهداشت قول داد که کارانه پرستاران از اضافه کار جدا شود که این اتفاق انجام شد و از ابتدای اسفند ۹۸ اعلام شد که اضافه کاران پرستاران به موقع پرداخت شود و کارانه در ماه‌هایی که درآمد مناسب است پرداخت شود.

کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها

معاون وزیر بهداشت گفت: وضعیت کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها هم اتفاق افتاده است. بخشی از هزینه بیمارستان‌ها مثل پرداخت حقوق نیرو‌های شرکتی، هزینه آب و برق و گاز، تغذیه و دارو از این محل تامین می‌شود. از محل یک میلیارد یورو که مقام معظم رهبری اجازه فرمودند: از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود، این موضوع هم در دستور کار قرار گرفت.

تاکنون ۱۶۴ شهید سلامت را شناسایی کردیم

وی بیان کرد: برای نیرو‌های طرحی، فراخوان داده شد و به مجموعه همکاران اضافه شدند. نیرو‌های طرحی مشغول به کار که داوطلب بودند طرح را ادامه بدهند هم اجازه ادامه کار پیدا کردند.

معاون توسعه وزیر بهداشت گفت: تاکنون ۱۶۴ شهید سلامت را شناسایی کردیم و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این کار انجام شده و در هفته دولت ۱۶۴ پروژه به نام این شهدا افتتاح می‌شود.

اضافه شدن ۳۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت یازدهم و دوازدهم

تقوی نژاد ادامه داد: ۳۶ هزار تخت در دولت یازدهم و دوازدهم به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شد که این یک سوم تخت‌های بیمارستانی موجود در کشور محسوب می‌شود. با تجهیز منابع و تقویت بخش فیزیکی و همکاری موثر نهاد‌های دست اندرکار، شاهد بهره برداری از هزار و ۹۲۱ پروژه از هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم خواهیم بود. در هفته دولت ۱۶۴ پروژه بیمارستانی، بلوک زایمانی، طرح اورژانس پیش بیمارستانی، پروژه‌های بهداشتی، کلینیک‌های ویژه و مراکز سرطان خواهد بود.

وی افزود: بعد از هفته دولت، ۱۴۰۰ پروژه تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود. برخی از این پروژه‌ها شامل پروژه‌های بزرگی است که رییس جمهوری بهره برداری خواهند کرد. حدود ۳۵۷ پروژه نیز از فروردین تا پایان دولت افتتاح خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: برخی از این پروژه‌ها، آرزوی دیرینه مردم است. به طور مثال بیمارستان مهدی کلینیک که هزار تخت دارد در همین دولت افتتاح می‌شود. این پروژه بزرگترین پروژه بیمارستان سازی در طول تاریخ نظام سلامت کشور است. این بیمارستان این تعداد تخت را از ابتدا دارد. بیمارستان شهدای تجریش و بیمارستان فیروزآبادی و بیمارستان‌های اطراف شهر تهران هم قابل توجه خواهند بود.

تخت‌های نقاهتگاهی کرونا

تقوی نژاد گفت: تعداد تخت‌های ویژه بیمارستانی هم در این مدت دو برابر شده است. ۲۸ هزار تخت نقاهتگاهی نیز به کمک نیرو‌های ارتش و سپاه و هلال احمر و تامین اجتماعی آماده شد. از این تخت‌های نقاهتگاهی کمترین استفاده انجام شد، اما دغدغه مسئولان نظام سلامت را رفع کرد. هیچکس در این مدت نبوده که به مراکز بیمارستانی مراجعه کرده و خدمات مورد نیاز را دریافت نکرده باشد و این اطمینان خاطر به علت زیرساخت‌های نظام سلامت بود.

خدمات الکترونیک سلامت

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزیر بهداشت گفت: موضوع خدمات الکترونیک بیشتر مربوط به سازمان بیمه سلامت می‌شود که باید بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آمادگی اتصال به شبکه‌ها را داشته باشند. درباره سیستم‌های خدمات الکترونیک در بیمارستان‌ها هم بحث ایجاد شفافیت و ارائه خدمات الکترونیک به منظور ایجاد سهولت مطرح می‌شود.

وی افزود: موضوع جلوگیری از تقاضای القایی در نظام سلامت هم مطرح است. امکان دارد که فرد خدمات متفاوتی را که گاهی نیازی نیست را دریافت کند که در سیستم‌های الکترونیکی پیش بینی شده که این موضوع برطرف شود. با نظام ارجاع و پزشکی خانواده و پرونده الکترونیک سلامت، این موضوع قابل رفع شدن است.

معاون وزیر بهداشت گفت: سامانه‌های موجود شناسایی شده و هرکدام از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستم‌هایی را برای خود تعریف کرده‌اند. شناسایی این سامانه‌ها انجام شده و تلاش می‌کنیم که این سامانه‌ها را یکپارچه کنیم تا خدمات مطلوب ارائه شود و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند.

تقوی نژاد اظهار کرد: افرادی که بیماری کرونا را طی کرده‌اند می‌گویند که سختی‌های خاص خود را دارد. با این حال نظام سلامت آمادگی دارد. رییس جمهوری هم با درخواست وزیر بهداشت از مقام معظم رهبری اجازه گرفتند که یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی دریافت شود.

منبع: پارسینه
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین