پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00001:20 - 1399/06/02

۳۰ درصد پست های مدیریتی در شهرداری به زنان داده نشد

عضو شورای شهر تهران گفت: مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند به اتمام رسید و بزودی طرح اجرا می شود و شاهد اقداماتی در این حوزه خواهیم بود.
صراط:

حزب اتحاد ملت گزارشی از عملکرد شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری منتشر کرد و در گزارش انتقاداتی به عملکرد شهرداری داشت. در بخشی از این گزارش اعلام شده بود که توقع بود در زمان کرونا شاهد حرکت شهرداری تهران به سمت شهر هوشمند باشیم، ولی تاکنون شاهد تحرکی خاصی در حوزه فناوری اطلاعات نبوده‌ایم.

همچنین در این گزارش به عملکرد شهرداری در زمینه نگهداشت شهر انتقاداتی وارد شده بود و تأکید شده بود که وعده‌های محقق نشده و کارهای بر زمین مانده هم وجود دارد. در خصوص تغییر نظام کسب در آمد پایدار مدیریت شهری هنوز نتوانسته تحول خاص و نتیجه‌بخشی را رقم بزند و در رابطه با نگهداشت هم ضعف‌هایی وجود دارد. 

در حوزه پسمانده هم هنوز شهروندان شاهد نتیجه خاصی نبوده و به ایمنی ساختمان‌های شهر به میزان کافی پرداخته نشده است. 

در حوزه شفاف‌سازی ومعماری شهرسازی انتقاداتی به عملکرد شهرداری وارد شده است. 

 با زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص این انتقادات به گفت‌وگو نشستیم.

انتقاداتی به شهرداری تهران در حوزه حفاظت از میراث معماری و عناصر شهر وارد شده و اعلام کردند که به میزان کافی در این زمینه شهرداری توجه نکرده است. 

قبل از اینکه به سؤال شما پاسخ دهم، به این نکته اشاره می‌کنم که احزاب نماینده جامعه مدنی و به نوعی نماد دموکراسی هستند، عملکرد دستگاه‌ها را رصد می‌کنند و نقطه‌نظرات خود را به صورت نقد و ارائه پیشنهادات مطرح می‌کنند. 

این اقدام خوب است و ما از آن استقبال می‌کنیم و حتماً به موضوعات و پیشنهادات توجه می‌شود. حزب اتحاد ملت هم اقدام خوبی در منطقه تهران بزرگ انجام داده است و نقطه‌نظرات خود را مطرح کرده است.

توجه به حوزه میراث فرهنگی،‌ معنوی و طبیعی/موضوعات را چندوجهی دیدیم

حال جواب سؤال شما را می‌دهم. میراث فرهنگی در شهر تهران مورد توجه مدیریت شهری قرار داشته است. ما به میراث فرهنگی،‌ معنوی و طبیعی پرداختیم و موضوعات را چندوجهی دیدیم. در موضوع میراث فرهنگی دستگاه‌های مختلف دخیل هستند و باید یک کار چندجانبه صورت گیرد. وزارتخانه میراث فرهنگی، سازمان حفاظت و محیط زیست و جهاد کشاورزی همه در این زمینه نقش دارند. چیزی که به عنوان میراث می‌ماند باید حفظ و حراست شود و باید برای آیندگان به جا گذاشته شود. 

در حوزه میراث تمام کارها در اختیار شهرداری نیست

در زمینه میراث فرهنگی اقدامات خوبی صورت گرفته است و شهرداری تهران همکاری‌های خوبی با نهادها انجام داده است و تلاش می‌کند که نمادها بر جای بماند. حال در قالب المان شهری مثل یک تندیس، سردیس، معبر، خیابان و یا ... برنامه‌های مختلفی وجود دارد و حتی مکان‌هایی هم شناسایی شده و در جاهایی که نیاز بوده است شهرداری ورود کرده است و در جاهایی که مکان‌هایی شأنیت ثبت جهانی دارد، باید توسط سازمان‌های مرتبط پیگیری شود. در شهرداری تهران اقداماتی صورت می‌گیرد، اما تمام کارها در اختیار شهرداری نیست. 

یکی از انتقادات وارد شده به شهرداری این است که ثبت جهانی خیابان ولیعصر(عج) در دستورکار سال آینده یونسکو است، اما بیم آن می‌رود که با تعلل شهرداری تهران در تمهید مقررات این ثبت جهانی این فرصت از دست برود و از شهرداری انتظار می‌رود در این زمینه پیگیری جدی کنند، نظر خود را در این زمینه اعلام کنید. 

ثبت جهانی خیابان ولیعصر(عج) در حیطه وظایف شهرداری نیست

ثبت جهانی خیابان ولیعصر(عج) از سوی مسئولین در حال پیگیری است، اما در حیطه وظایف شهرداری تهران نیست. شاهد هستیم بسیاری از نویسندگان، شعرا، مقامات کشوری و موضوعات معنوی شهر شناسایی می‌شود و خانه‌های آنها به موزه تبدیل می‌شود، نامگذاری‌هایی هم در شهر صورت گرفته و در مناسبت‌ها یادشان گرامی داشته می‌شود. در شورای پنجم شهر تهران، به موضوع میراث طبیعی شهر هم پرداخته شده است چیزی که کمتر قبلا مورد توجه بوده است.

طرح میراث طبیعی توچال و سلسله کوه‌های البرز در شمال تهران مطرح شد. این موضوع در صحن شورای اسلامی شهر تهران مصوب شد و همچنین کوه‌های بی‌بی‌شهربانو در جنوب تهران ارزش طبیعی و تاریخی  دارد و برای آن یک طرح تأیید و به تصویب رسید. البته این کوه‌ها قبلاً ثبت شده بود.

در گزارش مطرح شده است که کارهای بر زمین مانده در این دوره شهرداری کم نیستند، به طور مشخص سؤال بنده این است که چرا برخی اقدامات در شهر انجام نشده است و حتی هم‌حزبی‌های شما هم نسبت به عملکرد شهرداری منتقد هستند و در زمینه درآمدهای پایدار اعلام کردند که تحول خاص و نتیجه‌بخشی صورت نگرفته است. 

اگر درآمدها پایدار باشد، برنامه‌ریزی بهتری صورت میگیرد/ اگر درآمدها ناپایدار باشد دچار روزمرگی می‌شویم

اخذ درآمد یکی از موضوعات اساسی شهرداری‌هاست و اساسا هر نهاد خدماتی و اجتماعی وقتی فعالیت کند و خدمات ارائه دهد باید درآمد داشته باشد. اگر درآمدها پایدار باشد، برنامه‌ریزی بهتری صورت میگیرد و می‌توان برای درازمدت هم برنامه‌ریزی کرد، اما اگر درآمدها ناپایدار باشد دچار روزمرگی می‌شویم. در شورای پنجم تهران به موضوع درآمدها پرداخته شده است.

اقدامات صورت گرفته کافی نیست

در گذشته شاید 10 الی 15 درصد درآمدها پایدار بوده است و 80 تا 85 درصد درآمدها ناپایدار بوده است اما تلاش کردیم درآمدهای پایدار شناسایی و کار دنبال شد و امروز 30 درصد درآمدهای شهرداری پایدار است. اقدامات خوبی صورت گرفته است اما کافی نیست و باید سهم درآمد پایدار افزایش پیدا کند تا بتوانیم اقدامات بهتری انجام دهیم. 

کارهای زیادی بر زمین مانده است بسیاری از پروژه‌ها متوقف یا نیمه تعطیل هستند در این زمینه توضیح می‌دهید؟

 همه شعارها در عمل محقق نمی شود/برخی وعده ها محقق شد

در هر دوره‌ای عده‌ای به عنوان کاندیدا می‌آیند یک شعارهایی هم می‌دهند. این شعارها همه در عمل محقق نمی‌شود. شاید بخشی محقق شود، اما امکانات و منابع همچنین شرایط درونی و بیرونی اجازه تحقق همه وعده‌ها را نمی‌دهد. برخی وعده‌ها خیلی بزرگ است و تحقق نمی‌یابد. در شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری، یکسری وعده‌ها محقق شده است. 

توضیح می‌دهید کدام وعده‌ها محقق شده است؟

فساد کاملا از بین نرفته است/تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم

به عنوان مثال؛ ما وعده مبارزه با فساد را داده بودیم و در شورای اسلامی پنجم این موضوع را دنبال کردیم. کاملاً فساد از بین نرفته است اما در مجموعه شهرداری خیلی تلاش کردیم که ریشه‌های فساد از بین برود و البته در این زمینه تا رسیدن به مطلوب، فاصله زیاد است. 

انتقاداتی در زمینه شفاف‌سازی در شهرداری تهران وجود دارد به خصوص در حوزه شهرسازی و معماری، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

لزوما تمام بخش‌ها هنوز شفاف نیستند/شفافیت یک موضوع انکارناپذیر

برای شفافیت اقداماتی صورت گرفته است. امروزه شفافیت یک موضوع انکارناپذیر در مدیریت شهری است و بسیاری از سامانه‌ها به صورت شفاف است و اطلاعات دراختیار مردم قرار می‌گیرد، اما لزوما تمام بخش‌ها هنوز شفاف نیستند و باید تلاش کرد همه بخش‌ها شفاف شوند.

ببینید به عنوان مثال چابک‌سازی و اصلاح ساختار شهرداری یکی از مطالبات بوده است و یکی از وعده‌هایی بود که ما آن را دنبال می‌کردیم. تلاش‌هایی صورت گرفت اما عملی نشد،؛ به دلیل اینکه در چابک‌سازی، ساختار با منابع انسانی سازوکار داریم و کار پیچیدگی‌هایی دارد و هزینه زیادی تحمیل می‌شود. با یک محدودیت‌هایی جلو رفته‌ایم. لایحه‌هایی به شورا آمده است و بحث‌هایی مطرح شده است و حال در سال چهارم شورا قرار است نظرات اعلام شود. ما معتقدیم در چابک‌سازی و کوچک‌سازی و همچنین جلوگیری از موازی‌کاری‌ها در واحدهای شهرداری کارهای زیادی وجود دارد. 

یکی از وعده‌هایی که مدیریت فعلی شهرداری داده بود، استفاده از 30 درصد زنان در پست‌های مدیریتی بود اما این امر محقق نشد، در این زمینه توضیح دهید.

۳۰ درصد پست های مدیریتی به زنان داده نشد/شعاری که ما دادیم اما محقق نشد

قرار بود 30 درصد از پست‌های مدیریتی دراختیار زنان باشد، البته در شورای پنجم 30 درصد اعضا به بانوان تعلق گرفته است، اما در خود شورا هنوز 30 درصد مسئولیت‌های اجرایی به زنان داده نشده است و امیدواریم در سال چهارم شورا به این موضوع توجه شود. اما در شهرداری انتظار این بود که 30 درصد پست‌های مدیریتی به زنان داده شود. ما در سطح معاونت‌های شهرداری هیچ خانمی مسئولیت ندارد و تعداد بانوان در سطح ادارات کل هم کم است و در سطح مناطق فقط دو خانم شهردار داریم. در شرکت‌ها و سازمان‌ها هم شاهد حضور زنان در رأس مدیریت نیستیم. این شعاری بود که ما دادیم اما محقق نشد. 

بارها مدیریت شهری اعلام کرده است بدنه شهرداری چاق است و باید چابک‌سازی شود اما از سوی دیگر به شکلهای مختلف نیرو جابجا می‌شود، یکی از این موارد جذب دستیار برای مدیران شهرداری است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

ما در شهرداری تهران نیاز به نیروهای متخصص داریم. تعدادی از نیروهای شهرداری تخصص ندارند. ما 65 هزار نیرو در شهرداری داریم که برخی از آنها متخصص و برخی هم تخصص اندکی دارند، اما نیازمندیم که از دانشگاه‌های معتبر و فارغ‌التحصیلان و کسانی که تخصص دارند در شهرداری استفاده کنیم.

آیا شهرداری از شورای شهر در این زمینه مجوز گرفته است؟

 مجوز جذب دستیار را داده ایم

بله ما مجوز را داده‌ایم و قرار است این افراد به عنوان دستیار در شهرداری مشغول به کار شوند.

در زمینه شهر هوشمند موفق عمل نشده است و انتقادات زیادی در این زمینه وجود دارد، در این مورد توضیح می‌دهید؟

البته اینطور نیست. یکی از شعارهای شورای پنجم شهر تهران و مدیریت شهری ایجاد شهر هوشمند بود. جز ضرورت‌های دنیای امروز شهر هوشمند است و باید شهرها هوشمند و مجهز شوند و همین امر باعث صرفه‌جویی در منابع و نیروها می‌شود. همچنین کارها با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود.

مادامی که مدیریت واحد شهری ایجاد نشود همچنان مشکلاتی وجود دارد

در این زمینه شهرداری از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و یک سازمان تخصصی و فناوری اطلاعات دارد که ذیل این سازمان یک دبیرخانه شهر هوشمند راه‌اندازی شده است. پروژه‌های مختلفی تعریف شده و برخی از پروژه ها هم آغاز شده است ولی تا رسیدن به یک شهر هوشمند فاصله زیادی وجود دارد و مادامی که مدیریت واحد شهری ایجاد نشود همچنان مشکلاتی وجود دارد، چرا که همه بخش‌ها دراختیار ما نیست. 

در خصوص نگهداشت شهر هم انتقاداتی به معاونت خدمت شهری وارد شده است و گفته شده است در حوزه پسماند نیز ضعف‌هایی وجود دارد.

در زمینه نگهداشت شهر در حوزه خدمات شهری شهرداری تهران تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد و خدمات زیادی ارائه می‌شود. در حوزه خدمات شهری، پیمانکاران، کارگران تلاش می‌کنند که این تلاش‌های مستمر و شبانه‌روزی و حجم کار بالاست. 

جا دارد تشکر و خداقوت گفته و از خدماتشان قدردانی کنیم. پایتخت به عنوان پیشانی کشور است. در حوزه خدمات شهری باید به روز باشیم و از روش‌ها و سیستم‌های جدید استفاده کنیم تا منابع کمتری صرف و کارایی بیشتری حاصل شود و هنوز تا آن نقطه فاصله داریم. در حوزه مدیریت پسماند، شهرداری سالهاست اقداماتی انجام می‌دهد، اما هنوز به طور کامل مکانیزه نشده است.

مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند به اتمام رسیده است

البته طرح‌هایی در دست اجراست و با همت کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، طرح جامع مدیریت پسماند مطالعاتش به اتمام رسیده و در دست اجراست و شاهد اقدامات خوبی در این حوزه خواهیم بود. به هر حال حوزه خدمات شهری شهرداری تهران گسترده است و باید در حوزه فضای سبز قوی‌تر پرداخته شود و همچنین باید به صورت سیستمی و هدفمند و از گونه‌های سازگار با شهر استفاده شود. البته در حوزه خدمات شهری، مباحث محیط زیست ساماندهی صنایع و مشاغل،‌ میادین میوه و تره‌بار، سازمان بهشت‌زهرا، سازمان زیباسازی و... وجود دارد. اقدامات بسیار گسترده است ولی باید کار بیشتری صورت گیرد و باید ابزارهای روز مجهز شویم. 

چقدر از گزارش ارائه شده درست است؟

جلسه‌ای با دوستان منطقه تهران خواهیم داشت. کار قشنگی بود که حزب اتحاد ملت این گزارش را تهیه کرده است. خوب است که احزاب دیگر چه رقیب چه همسو این کار را انجام دهند تا مدیران ببینند که رصد می‌شود و بدانند که نقاط قوت  و ضعف کجاست. در این گزارش برخی موضوعات درست بوده است و به درستی به آن پرداخته شده اما برخی موضوعات هم ناشی از کم‌اطلاعاتی بوده که نتوانستند به خوبی آن را تحلیل کنند.

منبع: صراط‌نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین