پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00001:20 - 1399/06/02

اقامه عزای حسینی باید همراه با رعایت مسایل بهداشتی و حفظ سلامتی مردم باشد

حوزه/ استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بر رعایت مسایل بهداشتی و حفظ سلامت مردم در برگزاری محافل و مجالس عزای حسینی تأکید کرد.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر این که روضه های خانگی یکی از رسوم حسنه بوده که از دیرباز در کشور ما وجود داشته است، اظهار داشت: به خصوص در سال های گذشته در فصل زمستان که شب ها بلند بوده اعضای خانواده و فامیل، دور کرسی می نشستند و یک نفر اقدام به خواندن کتاب روضه می کرده، به این شکل که از روی مقتل می خوانده و دیگران گریه می کردند.

وی با اشاره به فضیلت بسیار گریه بر مصائب سیدالشهدا(ع) و اهمیت حضور در محافل حسینی گفت: در کنار مساله روضه خوانی که این همه از سوی اهل بیت(ع) سفارش شده، ما باید خصوصیات و ویژگی های امام حسین(ع) و اصحاب ایشان را در کتب معتبر مورد مطالعه قرار دهیم تا به این وسیله شور و شعور حسینی به شکل همزمان در ما شکل بگیرد.

آیت الله فقیه یزدی، افزود: در گذشته بیشتر از زمان فعلی نسبت به برگزاری مجالس خانگی برای امام حسین(ع) اهتمام وجود داشت، به طوری که برخی مقید بودند ماهانه و حتی هفتگی، روضه های خانگی را برگزار کنند و این مساله برای اهل آن خانه و محله توأم با برکات و آثار معنوی بسیاری بود.

استاد حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: امسال که به جهت شیوع کرونا، امکان برگزاری مجالس حسینی مثل سال های گذشته فراهم نیست، یکی از کارهای خوب و ارزشمند اقامه عزای حسینی در خانه ها با رعایت مسایل بهداشتی است که ان‌شاءالله مردم ما نسبت به این امر بیش از پیش اهتمام داشته باشند.

وی افزود: بی شک حفظ سلامتی مردم به عنوان یکی از مصادیق بارز حق الناس، وظیفه انسانی و شرعی ماست و لذا باید مراسم های عزاداری و محافل حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت بگیرد، چرا که کم توجهی و بی توجهی به این مقوله بسیار خطرناک است و چه بسا باعث افزایش آمار تلفات کرونایی شود.

آیت الله احمدی فقیه یزدی بیان داشت: از سویی لازم است که امسال زمان مجالس و محافل کوتاه تر باشد، به این خاطر که چه بسا به جهت طولانی شدن مجالس عزاداری و افزایش جمعیت، شاهد تسری بیماری کرونا باشیم.

وی گفت: خوشبختانه امسال بسیاری از هیئات و تکایا در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری ها برگزار می شود و ان‌شاءالله در طول ماه محرم و صفر این مسایل به خوبی رعایت شود تا هم شاهد اقامه عزای سید و سالار شهیدان باشیم و هم این که احتیاطات لازم برای حفظ سلامتی مردم انجام شود.

استاد حوزه علمیه قم در خاتمه ابراز داشت: آن چه ضروری است این که نباید بگذاریم مجالس امام حسین(ع) تعطیل شود، چرا که حفظ هویت شیعه بستگی زیادی به همین عزاداری ها و عشق ورزیدن ها به سیدالشهدا(ع) دارد و ان‌شاءالله با هدایت طلاب و روحانیون و مبلغین و مداحان شاهد برگزاری هر چه بهتر مجالس حسینی با حفظ موازین بهداشتی باشیم.

۳۱۳/۸

منبع: حوزه
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین