پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:40 - 1399/06/02

نقشه انگلیسی‌ها برای دور زدن آسمان ایران چطور لو رفت؟

برخی کارشناسان معتقدند تعرفه پروازهای عبوری از فراز آسمان ایران در مقایسه با رقبایی مانند عراق که ممکن است تحت فشارهای بین المللی به «دامپینگ» روی آورده باشند، دلیل اصلی برای دور زده شدن آسمان ایران توسط پروازهای عبوری است.

تحریریه پارسینه - محمد مهدی حاتمی: پروازهای عبوری از آسمان ایران طی دو سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده، این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی، چندی قبل این موضوع را به نقشه یک شرکت انگلیسی برای حذف آسمان ایران از مسیر پرواز شرکت های هواپیمایی مرتبط دانسته بود.

با این حال، محمد اسلامی به جزئیات دقیق این موضوع و اینکه نام این شرکت انگلیسی چیست، اشاره ای نکرده و این ماجرای هنوز هم ابهام آمیز است. در این میان اما برخی کارشناسان معتقدند تعرفه پروازهای عبوری از فراز آسمان ایران در مقایسه با رقبایی مانند عراق که ممکن است تحت فشارهای بین المللی به «دامپینگ» روی آورده باشند، دلیل اصلی برای دور زده شدن آسمان ایران توسط پروازهای عبوری است.

ماجرا از آغاز آغاز شد

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، چندی قبل در حاشیه معارفه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر این‌که آسمان ایران امن‌ترین فضا در منطقه است، گفته بود: مداخله‌های استکبار جهانی عمدتا از جنس شیطنت است و می‌خواهد کاری کند که ایرلاین‌ها از آسمان ایران استفاده نکنند. قبل از سانحه هواپیمای اوکراینی، شرکت انگلیسی را آوردند و مسیرهایی را در کنار مسیرهای پروازی ایران در منتهی الیه مرز شرقی عراق باز کردند که قیمت‌های بسیار نازلی را ارائه می‌دهد تا ایرلاین‌ها را با مزیت قیمتی از مسیر هوایی ایران حذف کند.

در این میان، وزیر راه و شهرسازی جزئیات دقیق تری در مورد این شرکت انگلیسی و دلایل پشت پرده کنار گذاشته شدن آسمان ایران از مسیر پروازهای بین المللی ارائه نداده است. هر چه باشد اما آمارهای مربوط به پروازهای عبوری از فراز ایران به اندازه کافی گویا هستند.

آمار رسمی از کاهش شیدید پروازهای عبوری از آسمان ایران
منبع: پارسینه
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین