پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:36 - 1400/06/27

خلبان ایرانی که غریبانه در بصره به خاک سپرده شد

کارگرآنلاین| نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نیز نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.

شهید نصراله اصیل ادب یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش است که توانست به همراه همرزمانش پایگاه هوایی ناصریه رژیم بعث را بمباران کند.

روز سوم آبان ۱۳۵۹ و در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه یک دسته دو فروندی هواپیمای F-۵ E با نام پروازی پیکان «A» به خلبانی سرگرد فریدون ارباب و ستوان یکم نصراله اصیل ادب با بمب‌های ۷۵۰ پوندی B.L.۷۵۵ ضد تانک و MK- ۸۲ که ۵۰۰ پوندی جهت انهدام تجمع نیرو‌های دشمن در منطقه شمال آبادان به پرواز درآمدند. هواپیما‌های ۵-F مواضع دشمن را بمباران کردند و سپس به سوی ایران بازگشتند. اما در حین بازگشت به کشورمان در حدود ساعت ۱۱، جنگنده ستوان نصراله اصیل ادب مورد اصابت پدافند دشمن قرار گرفت و از کنترل خارج شد.

کدام خلبان ایرانی توانست پایگاه هوایی ناصریه رژیم بعثی را نابود کند؟   تصاویر

وی با مشاهده این وضعیت، اقدام به خروج اضطراری کرده و با چتر به سمت زمین فرود آمد. منطقه فرود در حوالی شادگان توسط نیرو‌های عراقی اشغال شده بود و آن‌ها نیز مناطق مختلفی را مین گذاری کرده بودند. نصراله اصیل ادب حین فرود به دلیل افتادن روی مین و انفجار، دچار جراحت‌های شدیدی شد و در نهایت به لقاء الله رسید. نیرو‌های عراقی پیکر پاک این دلاور را به عراق منتقل کردند. چند ماه بعد، صلیب سرخ بین الملل با ارسال یک کارت شناسایی، خبر مربوط به شهادت نصراله اصیل ادب را به خانواده اش اعلام کرد.

بنا بر گزارش صلیب سرخ، این شهید بزرگوار در یکی از آرامگاه‌های شهر بصره، غریبانه به خاک سپرده شده است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین