پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:01 - 1400/06/28

با این برگ های سبز اشتهایتان را سرکوب کنید

کارگر آنلاین/شنبلیله در طب سنتی ایرانی، چینی و طب های جایگزین همواره نقش پررنگی داشته است. شنبلیله گیاهی است که می تواند فواید بیشماری برای سلامتی داشته باشد. یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله حاوی ۳۵ کالری و چندین ماده مغذی است. شنبلیله حاوی مقدار مناسبی فیبر و مواد معدنی از جمله آهن و منیزیم است. در این مطلب با خواص این ماده بیشتر آشنا می شویم.

شنبلیله در طب سنتی ایرانی، چینی و طب های جایگزین همواره نقش پررنگی داشته است. شنبلیله گیاهی است که می تواند فواید بیشماری برای سلامتی داشته باشد. یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله حاوی ۳۵ کالری و چندین ماده مغذی است. شنبلیله حاوی مقدار مناسبی فیبر و مواد معدنی از جمله آهن و منیزیم است. در این مطلب با خواص این ماده بیشتر آشنا می شویم.

تاثیر بر تولید شیر مادر: شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای رشد کودک است. با این حال، برخی از مادران ممکن است برای تولید مقادیر کافی شیر دچار مشکل شوند. در حالی که اغلب برای افزایش تولید شیر مادر از داروهای مختلفی استفاده می شود، تحقیقات نشان می دهد که شنبلیله ممکن است یک جایگزین طبیعی و ایمن برای افزایش شیر مادر باشد. بسیاری از مکمل های رایج بازار در این زمینه نیز بر پایه همین گیاه ساخته شده است.

تاثیر بر سطح تستوسترون در مردان: مطالعات نشان داده است که شنبلیله اثرات مفیدی از جمله افزایش تستوسترون در مردان دارد. همچنین شنبلیله می تواند عملکرد جنسی را در مردان بهبود بخشد.

ممکن است به کنترل دیابت و سطح قند خون کمک کند: شنبلیله ممکن است به شرایط متابولیک مانند دیابت کمک کند. بر اساس مطالعات انجام گرفته به نظر می رسد شنبلیله با افزایش تحمل کربوهیدراتی بدن، بر هر دو نوع دیابت یک و دو تأثیر می گذارد. این نقش شنبلیله ممکن است به دلیل اثر آن بر افزایش عملکرد انسولین یا محتوای بالای فیبر آن باشد. به هرصورت به نظر می رسد استفاده از شنبلیله برای بیماران مبتلا به دیابت، البته با نظارت پزشک یا متخصص تغذیه مناسب باشد.

 

تحقیقات اولیه نشان می دهد که شنبلیله ممکن است به موارد زیر کمک کند:

_ کنترل اشتها: تاکنون، ۳ مطالعه ارتباط بین مصرف شنبلیله و کاهش مصرف چربی و اشتها را نشان داده است.

_سطح کلسترول: برخی شواهد نشان می دهد که شنبلیله می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

_سوزش سردل: شنبلیله می تواند علائم سوزش سر دل (ریفلاکس معده) را کاهش می دهد. در واقع، اثرات آن با داروهای ضد اسید مشابهت دارد.

میزان مصرف شنبلیله

با توجه به اینکه مکمل های مختلفی بر پایه این گیاه ساخته شده و همچنین مصرف بی رویه خود فراورده های گیاهی ممکن است برای کبد آسیب زننده باشد، بهتر است پیش از مصرف، درباره هدف، علائم و دوز مصرفی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنیم.

ایمنی و عوارض جانبی

مصرف شنبلیله برای افراد سالم به طور نسبی بی خطر است. با این حال، فرم مکمل آن، مانند اکثر مکمل ها، ممکن است عوارض جانبی مانند اسهال و سوء هاضمه را به صورت موقتی نشان دهد. همچنین ممکن است اشتها را کاهش دهد که در مورد افراد کم وزن و لاغر مناسب نیست. با توجه به تأثیر احتمالی شنبلیله بر قند خون، در صورت مصرف داروهای کنترل دیابت یا مکمل های دیگر که سطح قند خون را کاهش می دهند، باید با احتیاط و پس از مشورت با پزشک مصرف شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین