پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:31 - 1400/07/02

سرویس مشاوره کارگر آنلاین؛

کارگران مشمول قانون کار کدامند؟

نیروی کار، کارگران ،کارفرمایان و کارمندان و کارگاه‌ها همگی در  قلمرو قانون کار قرار می‌گیرند و باید از آن تبعیت کنند.

« قانون کار» قانونی گسترده است که تمام جامعه کارگری، کارفرمایی و حتی کارآموزی را در بر می گیرد.
دانستن قلمرو وسیع قانون کار برای کارگران و کارفرمایان امری ضروری است تا هر کدام وظایف و حقوق مربوط به خود را بدانند تامشکلی پیش نیاید با این حال گاهی میان کارگر و کارفرما مسائلی رخ می‌دهد که نیاز به مراجعه به قانون و مراجع حل اختلاف دارد.

نیروی کار، کارگران ،کارفرمایان و کارمندان و کارگاه‌ها همگی در  قلمرو قانون کار قرار می‌گیرند و باید از آن تبعیت کنند.

کارگاه‌های خانوادگی از شمول قانون کار خارج‌اند در کارگاه‌های خانوادگی خویشاوندان نسبی درجه‌ یک از طبقه اول شامل پدر، مادر وفرزندان کارفرماست.

  • نیروهایی که به عنوان کارآموز برای مدتی کار خود را در کارگاهی آغاز می‌کنند تحت حمایت قانون کار هستند و کارفرما موظف است ازهمان بدو ورود آن‌ها پاداش و مزایا و بیمه را برای آن‌ها بپردازد،
  • ماده1- کلیه کارفرمایان، کارگران ، کارگاه‌ها، موسسات تولیدی ، صنعتی ، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می باشند.
  • ماده2- کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا بهدرخواست کارفرما کار می کند.
  • ماده3- کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند مدیران ومسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتیاست که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند در صورتی‌ که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرماآن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است .
  • ماده4- کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند. از قبیل موسسات صنعتی ، کشاورزی ،معدنی ، ساختمانی ، ترابری ، مسافربری ، خدماتی ، تجاری ، تولیدی ، اماکن عمومی و امثال اینها. کلیه تاسیساتی که به اقتضای کارمتعلق به کارگاه اند از قبیل نمازخانه ، ناهارخوری ، تعاونیها ، شیرخوارگاه ، مهدکودک ، درمانگاه، حمام، آموزشگاه حرفه ای ، قرائتخانه ، کلاسهای سواد آموزی و سایر مراکز آموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن اسلامی و بسیج کارگران ، ورزشگاه و وسایل ایابو ذهاب و نظایر آنها جزء کارگاه می باشند.
  • ماده5- کلیه کارگران ، کارفرمایان ، نمایندگان آنان و کارآموزان و نیز کارگاه‌ها مشمول مقررات این قانون می‌باشند.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین